تشکیل لابی طرفدار ایران در انگلیس

۲۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۱:۰۱ کد : ۱۹۲۸۴۷۹ سرخط اخبار

در جلسه نمایندگان احزاب مختلف در مجلس انگلیس به صورت علنی از مواضع آمریکا و اسرائیل انتقاد شد و حاضران نسبت به بهبود رابطه با ایران مطالبی مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت کامنتری-مگزین، جلسه نمایندگان احزاب مختلف در مجلس انگلیس درباره ایران، "تغییر لحن عجیبی بر جلسه حکمفرما" بود.

این سایت تحلیلی در ادامه می‎نویسد: "نه تنها بدون هیچ تردیدی فضا به سمت ایران مثبت بود، بلکه شاهد نظرات علنی علیه مواضع آمریکا و اسرئیل از طرف نمایندگان مجلس بودیم. برخی از اعضا آنقدر طرفدار ایران بودند که خواستار برخورد شدید با عربستان سعودی -رقیب اصلی ایران در جهان اسلام- بودند. نه تها این مواضع از سوی اعضای حاشیه ای مجلس بیان نمی شد، بلکه سیاستمدارانی از [احزاب] محافظه‎کار و کارگر که دارای بالاترین جایگاه‎ها در این کشور هستند، بودند."

جلسه اخیر گروه پارلمانی فراحزبی درباره ایران به ریاست جک استراو -وزیر خارجه سابق- تشکیل شد که به گفته این سایت "در سال‎های اخیر تبدیل یکی از طرفداران سرسخت جمهوری اسلامی شده است و نمی‎تواند اشتیاق خود را درباره کشور پنهان کند."

استراو در این جلسه پس از ارائه گزارشی از سفر هیات انگلیسی به تهران، حملات شدیدی علیه نومحافظه‎کاران دولت بودش و لابی طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا و نقش مخرب آنها کرد.

کامنتری-مگزین که در مطلب خود از این اتفاق نگران به نظر می‎رسد در ادامه نوشت: "هنگامی که استراو به کمیته پارلمانی زخم زبان زد و آن را تحت نفوذ اسرائیل و "محور" لابی اسرائیلی دانست و سپس نتیجه گرفت که بحث دشمن سازی یکی از سنت‎های آنهاست، حقیقتاً استراو از حد خود خارج شد."

استراو در این زمینه گفته بود: "نگرانی من از دستور کار جناح راست اسرائیل -نماد آن نتانیاهو و دست راستی‎هایی است که در ائتلاف شکننده وی هستند- و آنهایی که در آمریکا هستند -به محوریت کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)- است. به نفع آنهاست که ایران را اهریمنی نشان دهند... آنها نیازمند به داشتنِ یک اهریمن هستند. مدت‎های مدیدی این اهریمنِ آشکار، شوروی بود . همه از این مساله راضی بودند. با فروپاشی آن، به سمت اهریمن‎های دیگری حرکت کردیم. آنها نیاز به اهریمن دارند. بحث تحلیل سیاست خارجی نیست، آنها نیاز روانشناسی-سیاسی به آن دارند."  

پیش از این نیز اینات ویلف- نماینده کنست- از استراو نقل قول کرده بود که "مشکل، منابع مالی نامحدودی که توسط سازمان‎های یهودی و آیپک در آمریکا هزینه می‎شود تا سیاست آمریکا در منطقه را تغییر دهند و  میل جنون آمیز آلمان به دفاع اسرائیل، هستند." 

تام ویلسون -نویسنده مطلب- مواضع استراو را در راستای جیمی کارتر -رئیس جمهور اسبق آمریکا- می‎داند که در برخی از مقاماتی که از پست خود کناره گیری کرده‎اند، مشاهده می‎شود.

جرمی کوربین نمایده مجلس از حزب کارگر انگلیس نیز در جلسه فوق گفته بود: "شکی نیست: اینکه دولت انگلیس به دنبال گسترش روابط با ایران است، اقدام صحیحی است."

وی نیز نسبت به نظرات "دست راستی‎ها"یی که به دنبال منزوی کردنِ ایران هستند هشدار داد و ابراز امیدواری کرد بالاخره آمریکا و اروپای غربی در این راه به یک هم‎فکری دست یابند.

یکی دیگر از کسانی که به نفع ایران به اظهار نظر پرداخت نورمان لامونت -رئیس سابق خزانه‎داری- بود که گفت عربستان سعودی و اسرائیل صحبت‎های حسن روحانی را تحریم کرده‎اند. وی افزود: "اعتقاد دارم هم عربستان سعودی و هم اسرائیل، به دنبال سیاه نمایی هستند. اگر عادی‎سازی روابط رخ دهد، آنها دچار چالش خواهند شد. زیرا قدرت دیگری در منطقه سربرخواهد آورد که بر روی غرب تاثیر خواهد گذاشت."

کلید واژه ها: استراو


نظر شما :