ایران به خاطر غرب، طرح نیروگاه اراک را تغییر می‌دهد!

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۲۸۳۹۶ سرخط اخبار

در اقدامی کم سابقه، ایران اعلام کرده برای رفع نگرانی جامعه جهانی، تغییراتی در طراحی راکتور آب سنگین اراک خواهد داد تا این نیروگاه پلوتونیوم کمتر تولید کرده و نگرانی های کشورهای غربی از این پلوتونیوم این نیروگاه را ـ که ممکن است برای ساخت سلاح هسته ای استفاده شود ـ بر طرف کند.

به گزارش «تابناک»، این نخستین پیشنهادی است که از سوی یک مقام رسمی ایران (علی اکبر صالحی) برای تغییر در نیروگاه آب سنگین اراک ارائه می شود تا بتواند نگرانی های غربی ها را از این بابت بر طرف کند.
 
نیروگاه آب سنگین اراک که پلوتونیوم حاصل از آن به ادعای غربی ها، یکی از راه هایی است که ممکن است ایران در کنار غنی سازی اورانیوم از آن برای تولید بمب اتم استفاده کند، یکی از موضوعات اصلی توافق نامه جامع ایران و غرب است.

ایران هنوز مشخص نکرده چه میزان تغییراتی در راکتور اراک صورت خواهد داد، اما بر پایه آنچه صالحی گفته، تغییراتی که می دهد موجب خواهد شد که پلوتونیوم کمتری توسط این راکتور تولید و به دنبال آن، نگرانی های کشورهای غربی نیز در این زمینه مرتفع شود.

ایران بار ها اعلام کرده که از راکتور اراک برای تولید ایزوتوب ها برای مصرف پزشکی استفاده خواهد کرد.

پیش از این و در روز سه شنبه وندی شرمن اعلام کرده بود که ایرانیان به نیروگاه آب سنگین اراک احتیاجی ندارند. 

یکی از درخواست های غربی ها از ایران در مورد نیروگاه آب سنگین اراک همواره این بوده است که این نیروگاه را به نیروگاه آب سبک تبدیل کند.
 

کلید واژه ها: اراک آب سنگین اراک نیروگاه آب پلوتونیوم


( ۱ )

نظر شما :