افشاگری مرکز مطالعات امنیت ملی تلاویو از ارتباطات سری عربستان - اسرائیل

ریاض: تلاویو به ایران حمله کند اما از ما کمک نخواهد

۱۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۹۲۸۳۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
شرکت‌های متعدد اسرائیلی به کمک دولت‌های عربی خلیج فارس برای ارائه مشاوره‌های امنیتی رفته‌اند و نیروهای ویژه آنها را آموزش می‌دهند و اطلاعات تکنولوژیکی پیشرفته در اختیار آنها قرار می‌دهند، علاوه بر آنها دیدارهای سری و مستمری میان دو طرف در حال انجام است.
ریاض: تلاویو به ایران حمله کند اما از ما کمک نخواهد

دیپلماسی ایرانی: اظهارات موشه یعالون، وزیر دفاع اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ بازتاب گسترده ای در رسانه های عبری و عربی داشه است.به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، یعالون گفته است که مصالح مشترکی میان عربستان و دولت عبری وجود دارد که از بارزترین آنها می توان به ایران و محور شیعی در منطقه و اسلام رادیکال و القاعده اشاره کرد.

وی در این سخنرانی همچنین جامعه عربی تحت رهبری عربستان را اردوگاه سنی توصیف کرد و گفت که اسرائیل خود را ایستاده در کنار این اردوگاه تصور می کند.هم زمان با اظهارات یعلون مرکز مطالعات امنیت ملی در تلاویو آخرین گزارش خود را درباره روابط امنیتی و خارجی اسرائیل منتشر کرده که در آن عموما به روابط اسرائیل با کشورهای عربی با محوریت ایران پرداخته است.

در این گزارش تاکید شده است که به رغم این که عربستان و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند اما دو طرف به منافع مشترکی رسیده اند که از جمله آنها می توان به تاکید دو طرف بر ایجاد مانع بر تداوم فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت منطقه ای اشاره کرد.

در این گزارش تاکید شده است که به رغم این که عربستان هر گونه بهبود روابط با دولت عبری را منوط به پیشرفت در مذاکرات میان اسرائیلی ها و فلسطینیان می داند اما دو طرف روابط دیپلماتیک کاملی برقرار کرده اند با وجود این که در ظاهر هیچ گونه ارتباط نزدیک دیپلماتیکی میان آنها مشاهده نمی شود. مساله ای که این فرصت را برای هر دو طرف فراهم می کند که بتوانند به دور از انظار عمومی به طور جداگانه با یکدیگر همکاری کنند.

این گزارش در ادامه به اطلاعات منتشر شده از اسناد ویکی لیکس اشاره می کند و می نویسد که کاملا روشن است که روابط سری ای میان دستگاه های امنیتی اسرائیلی و عربستانی وجود دارد و تلاویو و ریاض دائما گفت وگوهای پشت پرده و سری ای را با یکدیگر انجام می دهند. اسناد همچنین ثابت می کنند که شرکت های متعدد اسرائیلی به کمک دولت های عربی خلیج فارس برای ارائه مشاوره های امنیتی رفته اند و نیروهای ویژه آنها را آموزش می دهند و اطلاعات تکنولوژیکی پیشرفته در اختیار آنها قرار می دهند، علاوه بر آنها دیدارهای سری و مستمری میان دو طرف در حال انجام است.

به گفته این مرکز، اسرائیل همچنین در سیاست خود بر سر صدور اسلحه به کشورهای عربی خلیج فارس نرمش نشان داده و کمتر مخالفتی با امریکا با دادن سلاح به این کشورها می کند. این سیاست به روشنی این پیام را به کشورهای عربی این منطقه می دهد که می توانند به جای تهدید به فکر همکاری با اسرائیل باشند.

اسرائیل آزادانه می تواند تولیدات خود را در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به فروش برساند به شرطی که بر روی این کالاها عبارت "ساخت اسرائیل" نوشته نشده باشد.

در ادامه گزارش مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل آمده است که اسرائیل آزادانه می تواند تولیدات خود را در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به فروش برساند به شرطی که بر روی این کالاها عبارت "ساخت اسرائیل" نوشته نشده باشد.

این گزارش همچنین به روابط اسرائیل با لابی صهیونیست ها در امریکا اشاره می کند و می نویسد: عربستان و کشورهای عربی به قدرت لابی اسرائیل در امریکا و عمق تاثیرگذاری آن بر تصمیم های کنگره پی برده اند و برای همین به این نتیجه رسیده اند که باید روابط خاص خود را با تلاویو حفظ کنند، اما روابط عادی تا کنون میان دو طرف حاصل نشده است، بدون این که تحولی در فرایند صلح با فلسطینیان حاصل شود، نمی توان انتظار داشت که پیشرفتی در این روابط به وجود آید. در عین حال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که نباید روابط علنی با اسرائیل داشته باشند چرا که نتایج چنین روابطی بیش از آن که ایجابی باشد، سلبی خواهد بود برای همین به حفظ روابط سری با اسرائیل بسنده کرده اند. به ویژه که افکار عمومی عربی هر گونه رابطه حسنه با اسرائیل را قویا رد می کنند.

در این گزارش تاکید شده است که اخیرا روابط ریاض و تلاویو به ویژه بعد از مخالفت ایالات متحده با انجام حمله نظامی به ایران و سوریه بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. با این وجود دولت اسرائیل باید هوشیار باشد که نباید پیمانی با عربستان و مصر علیه پرزیدنت اوباما ایجاد کند چرا که چنین کاری آسیب های جدی به روابط اسرائیل – امریکا خواهد زد، روابطی که در حال حاضر در وضعیت بسیار حساسی به سر می برد.

این گزارش همچنین فاش می کند که عربستان از اسرائیل خواسته است که به ایران حمله نظامی کند اگر چه هم زمان از هر گونه وعده کمک به تلاویو برای انجام این حمله خودداری کرده است چرا که از آن می ترسد که وقوع چنین حمله ای هزینه های سنگینی را متحملش کند.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل گزارش خود را در آخر این گونه به پایان می رساند که علی رغم این که که عربستان بر این باور است که منازعات فلسطین و اسرائیل عاملی واقعا موثر در فقدان امنیت در منطقه است اما با این حال اعتقاد دارد که ایران همچنان مشکل اصلی برای آن است به گونه ای که پس از توافق قدرت های بزرگ با ایران همکاری های عربستان و اسرائیل گسترش یافت و با قبول طرح خلع سلاح شیمیایی سوریه از سوی امریکا این همکاری ها به اوج خود رسید. دو طرف در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که در برابر جلوگیری از قدرت گرفتن ایران و نقش آفرینی آن در منطقه، عدم ایجاد مشروعیت برای حکومت اسد در سوریه، حمایت از حکومت انتقالی در مصر که به سرنگونی محمد مرسی انجامید و همکاری مشترک با امریکا منافع تاکتیکی و استراتژیکی مشترکی دارند اما در عین حال نمی توانند در وضعیت فعلی به برقراری رابطه دیپلماتیک کامل و علنی با یکدیگر بپردازند. برای همین به تقویت تفاهم های سری میان خود ادامه می دهند و همکاری های سری میان ریاض و تلاویو نیز همچنان ادامه خواهد داشت.  

کلید واژه ها: تلاویو خلیج فارس اعراب و اسرائيل عربستان و اسرائيل


نظر شما :