بان کی مون به شکست ژنو2 اعتراف کرد

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۲۸۰۸۴ سرخط اخبار

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد درنشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتان مایر وزیر خارجه آلمان اعتراف کرد که کنفرانس ژنو2 در مورد بحران سوریه با پیشرفتی همراه نبوده و به اهداف خود برای پایان دادن به این بحران دست نیافته است.

به گزارش ایرنا بان کی مون که به منظور دیدار و گفت و گو با مقام های آلمانی به این کشور سفر کرده است، روز پنجشنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، موضوع سوریه را یکی از محورهای اصلی گفت و گو های خود با مقام های این کشور عنوان کرد.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درمورد دستاوردهای کنفرانس ژنو2 که از 22 ژانویه به منظور تلاش برای پایان دادن به بحران سوریه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، با اشاره به کوشش های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای میانجیگری در مناقشه و بردن طرفین درگیر در این کشور به پای میز مذاکره، گفت که هنوز پیشرفت هایی در این مسئله حاصل نشده استˈ.

بان کی مون افزود: از ابتدا نیز هیچکس فکر نمی کرد این مذاکرات ساده باشد بلکه همان طوری که پیش بینی می شد گفت وگو ها بسیار سخت و حساس است و برای همین هم نیاز به صبر و حوصله است تا به نتیجه مطلوب برسیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: همین که توانستیم دو طرف درگیر در سوریه را در یک اتاق روبروی هم قرار دهیم مهم بود اما صحبت های انجام شده در این اتاق بسیار احساساتی بود و مسئله اصلی که الان آقای ابراهیمی بدنبال آن است ایجاد اعتماد سازی و تقویت آشتی بین طرفین درگیری است.

بان کی مون در ادامه خاطرنشان کرد:ما هنوز در رابطه با ارائه کمک های بشر دوستانه به آوارگان سوری به ویژه در مناطق بحرانی همچون شهر حمص مشکل داریم درحالی که مردم این مناطق به کمک های بشر دوستانه نیاز مبرم دارند و حتما باید برای کمک رسانی به آنها اقدامی انجام شود و در مذاکرات همچنین این بحث نیز مطرح بود که زنان و کودکان در مناطق تحت محاصره آزاد شوند.

وی اظهار داشت: امیدوارم دو طرف درگیری ها در سوریه برای کاهش رنج و مشقت مردم توافق کنند و بتوانند از جان انسانها حفاظت کرده و حداقل در یک سطح حداقلی عزت انسانی را محفوظ نگه دارند.

بان کی مون با بیان اینکه مذاکرات ژنو 2 روز جمعه به پایان خواهد رسید، گفت: متاسفانه پیشرفت های محتوایی هنوز حاصل نشده است اما آنچه مهم است برگزاری نشست های مستمر طرف های درگیر مناقشه در آینده است و به همین خاطر این مذاکرات از روز جمعه به حالت تعلیق در می آید تا طرفین بعد از مشورت و رایزنی های خود برای ادامه گفت و گو ها دوباره به ژنو باز گردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه نباید درمورد این مسئله بیش از حد دلسرد ، ناامید و بدبین بود، گفت: برای پایان دادن به بحران سوریه نیازمند کمک و همراهی همه کشورها از جمله آلمان هستیم.

وزیر امورخارجه آلمان نیز در سخنان کوتاهی دراین نشست خبری مشترک از کوشش های سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 با هدف تلاش برای پایان دادن به بحران این کشور قدردانی کرد و گفت:اینکه سازمان ملل توانست در این نشست بین المللی دو طرف درگیر در سوریه را به پای میز مذاکره بنشاند، کار مهمی بود.

فرانک والتر اشتاین مایر در ادامه ابراز امیدواری کرد که نشست سوریه بتواند در روزهای آتی مبنایی را برای برقراری آتش بس در مناطق بحرانی این کشور فراهم کند و راه های انتقال کمک های بشر دوستانه به آوارگان سوری هموار شود.

کلید واژه ها: آلمان


نظر شما :