حمله دوباره شاهزاده عربستانی به امریکا این بار در داووس

با انجام مذاکرات سری با ایران ناامیدمان کردید

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۲۷۸۲۸ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
ترکی فیصل به صراحت از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا انتقاد کرد و گفت که از آغاز مذاکرات سری هسته‌ای میان ایران و امریکا، جهان به دلیل سیاست‌های نامشخص و مبهم دستگاه سیاست خارجی امریکا از این کشور ناامید شده است.
با انجام مذاکرات سری با ایران ناامیدمان کردید

دیپلماسی ایرانی: امیر ترکی فیصل، مدیر سابق سازمان امنیت عربستان بار دیگر و این بار از طریق اجلاس جهانی اقتصاد داووس به ایالات متحده امریکا حمله کرد و به انتقاد شدید از سیاست های این کشور در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در پرونده های مختلف منطقه ای از جمله ایران و سوریه پرداخت.

به گزارش روزنامه العرب، وی در سخنرانی خود در داووس از سیاست های ایالات متحده در قبال بحران سوریه به شدت انتقاد کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست قطعنامه ای را برای خروج گروه های شبه نظامی شیعی لبنانی و عراقی از سوریه که به گفته وی به دلیل جنگ پاره پاره شده است، صادر کنند.

این در حالی است که بسیاری از اسناد و شواهد نشان می دهد که نیروهای مخالف بشار اسد و جریان های شبه نظامی سلفی که در خاک سوریه با ارتش این کشور می جنگند همگی مورد حمایت عربستان سعودی هستند و از این کشور سلاح دریافت می کنند. همچنین صدها نیروی عربستانی در قالب جریان های جهادی رهسپار سوریه شده اند و زیر نظر سازمان امنیت عربستان با نیروهای ارتش سوریه می جنگند.

فیصل در این سخنرانی همچنین به صراحت از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا انتقاد کرد و گفت که از آغاز مذاکرات سری هسته ای میان ایران و امریکا، جهان به دلیل سیاست های نامشخص و مبهم دستگاه سیاست خارجی امریکا از این کشور ناامید شده است.

وی همچنین گفت که از امریکایی ها می خواهم که فورا به شورای امنیت سازمان ملل بروند و با صدور قطعنانه ای خواستار حضور نیروهای خارجی با هدف توقف خشونت ها و درگیری ها در سوریه شوند و اگر از این بابت معذوریت دارند اقلا یک راه انسانی ایجاد کند تا حداقل مردم سوریه از گرسنگی نمیرند.  

عربستان سعودی به صراحت از ائتلاف مخالفان سوری و ارتش آزاد این کشور در مواجهه با بشار اسد حمایت می کند و حتی در درون این ائتلاف شاخه ای موسوم به شاخه عربستان که بازگوکننده سیاست های ریاض است، ایجاد شده است. این مساله به رقابت میان شاخه عربستانی با شاخه موسوم به شاخه قطری در درون ائتلاف مخالفان سوری منجر شده است. در مقابل ایران در کنار بشار اسد و حکومت او ایستاده و قاطعانه برای حفظ اسد در قدرت از او دفاع می کند. نیروهای حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی شیعی عراق نیز به سوریه رفته اند تا ضمن دفاع از مقدسات و رموز تشیع مثل بارگاه حضرت زینب (ع) از بشار اسد دفاع کنند.

الفیصل در سخنرانی خود همچنین مدعی شد که شمار نیروهای شبه نظامی عراقی و مبارزان لبنانی حزب الله بیش از شمار نیروهای مسلح سنی ای است که در سوریه می جنگند.

درگیری های ارتش سوریه تا کنون جان دست کم 110 هزار نفر را گرفته و بیش از دو میلیون نفر را مجبور کرده است که خاک کشور خود را ترک کنند. این رقم برای پناهندگان داخلی سوریه در حدود سه میلیون نفر است.  

الفیصل در سخنرانی خود همچنین مدعی شد که شمار نیروهای شبه نظامی عراقی و مبارزان لبنانی حزب الله بیش از شمار نیروهای مسلح سنی ای است که در سوریه می جنگند.

وی در توجیه اظهارات خود همچنین گفت که منظورش این نیست که ضرورت دارد سنی ها برای جنگ در سوریه به این کشور بروند اما لازم است که مبارزان شیعی خاک این کشور را ترک کنند.

به گفته فیصل تنها راه خروج این نیروها از سوریه تلاش های هماهنگ جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده است تا با حمایت از هم پیمانانش بتواند دیگران را مجبور به توقف کشتار در سوریه کند.

عربستان سعودی همچنین از توافق اخیر هسته ای ایران با 1+5 ابراز ناخرسندی کرده و گفته است که این توافق بدون مشورت با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و داخل کردن آنها در مذاکرات حاصل شده است. ایران برنامه هسته ای اش را کاملا صلح آمیز می داند در حالی که ریاض و کشورهای غربی بدون ارائه هر گونه سندی نسبت به صلح آمیز بودن آن شبهه وارد می کنند.

امیر ترکی فیصل درباره مذاکرات هسته ای ایران و غرب گفت: «وقتی که توافق هسته ای ژنو میان ایران با 1+5 حاصل شد، ریاض به شدت شوکه شد. ما به هیچ وجه انتظار نداشتیم که چنین توافقی بدون این که ما در جریان آن باشیم، حاصل شود. ما نمی دانیم امریکا چه می کند و در قبال سوریه چه سیاستی را دنبال می کند. سیاست های امریکا به هیچ وجه روشن نیست. این مساله باعث نگرانی هم پیمانان ایالات متحده شده است. مساله فقط مربوط به ایران و سوریه نیست بلکه سیاست امریکا به طور کلی برای همه مبهم و ناروشن است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه:یکشنبه 6 بهمن 1392/ باز انتشار: پنجشنبه 10 بهمن 1392

کلید واژه ها: بشار اسد تركي فيصل داووس عربستان و امريكا


نظر شما :