اعتصاب غذا در پژو به خاطر ایران
شبکه خبری «پرس تی وی» روز گذشته با انتشار مطلبی خبر از زیان چهار میلیارد یورویی پژوی فرانسه و همچنین اخراج هشت هزار کارگر این شرکت به دلیل تحریم ایران داد تا نشان دهد این خودروساز معتبر اروپایی تا چه حد بابت پشت کردن به یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه، ضرر کرده است.
هرچند در اینکه پژو پس از تحریم و رفتن از ایران، زیان کرد و در کنار ضررهای مالی، بازاری بزرگ را نیز از دست داد، شکی نیست؛ اما رقمی که بابت زیان این شرکت فرانسوی مطرح شده، تا حدودی با حساب و کتاب بازار خودرو کشور جور در نمی آید.
شریک پژو فرانسه، ایران خودرو بود، شرکتی که در دوران اوج تولید خود، سالانه هفت هزار میلیارد تومان فروش داشت، فروشی که البته فقط پژو را شامل نمی شد و محصولاتی پرتیراژ مانند وانت پیکان و سمند نیز جزو آن به حساب می آمدند. از طرفی، با توجه به داخلی سازی صورت گرفته در ایران برای محصولات پژو، به طور متوسط حدود 30 درصد از کل قطعات موردنیاز برای تولید این خودروها، توسط طرف فرانسوی تامین می شد و باقی قطعات داخل نهایتا از سورس هایی غیر از پژو تامین می شد.
با این حساب و حتی با فرض اینکه کل هفت هزار میلیارد تومان فروش سالانه ایران خودرو را محصولات پژو در نظر بگیریم، تنها 30 درصد این پول به جیب خودروساز فرانسوی می رفته نه همه آن.
رقمی که شبکه خبری «پرس تی وی» بابت زیان پژو به دلیل تحریم ایران، منتشر کرده، چهار میلیارد یورو است؛ یعنی چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان. با توجه به آنکه حدود دو سال از تحریم ایران توسط پژو می گذرد و با فرض اینکه کل فروش ایران خودرو را شامل محصولات این شرکت فرانسوی بدانیم، به رقمی معادل 14 هزار میلیارد می رسیم که تنها 30 درصد این پول در گردش مالی پژو نقش دارد.
به عبارت بهتر، با همه فرضیات و در بدبینانه ترین حالت، پژو بابت تحریم خودروسازی ایران فقط چهار هزار و 800 میلیارد تومان ضرر کرده است؛ یعنی حدود یک سوم رقم منتشر شده از سوی پرس تی وی.
این شبکه خبری همچنین اعلام کرده هشت هزار نفر از کارگران پژو به دلیل تحریم ایران بیکار شده اند و در ادامه خبر از اعتصاب غذای آنها داده است.
در گزارش منتشر شده، از قول یکی از کارگران پژو آمده که «اگر پژو به جای سیاسی نگری، رویکرد اقتصادی در پیش می گرفت، من اینجا برای سی و هفتمین روز در تلاش برای نجات کارخانه مان دست به اعتصاب غذا نمی زدم.»
هرچند در اینکه پژو پس از تحریم و رفتن از ایران، زیان کرد و در کنار ضررهای مالی، بازاری بزرگ را نیز از دست داد، شکی نیست؛ اما رقمی که بابت زیان این شرکت فرانسوی مطرح شده، تا حدودی با حساب و کتاب بازار خودرو کشور جور در نمی آید.
شریک پژو فرانسه، ایران خودرو بود، شرکتی که در دوران اوج تولید خود، سالانه هفت هزار میلیارد تومان فروش داشت، فروشی که البته فقط پژو را شامل نمی شد و محصولاتی پرتیراژ مانند وانت پیکان و سمند نیز جزو آن به حساب می آمدند. از طرفی، با توجه به داخلی سازی صورت گرفته در ایران برای محصولات پژو، به طور متوسط حدود 30 درصد از کل قطعات موردنیاز برای تولید این خودروها، توسط طرف فرانسوی تامین می شد و باقی قطعات داخل نهایتا از سورس هایی غیر از پژو تامین می شد.
با این حساب و حتی با فرض اینکه کل هفت هزار میلیارد تومان فروش سالانه ایران خودرو را محصولات پژو در نظر بگیریم، تنها 30 درصد این پول به جیب خودروساز فرانسوی می رفته نه همه آن.
رقمی که شبکه خبری «پرس تی وی» بابت زیان پژو به دلیل تحریم ایران، منتشر کرده، چهار میلیارد یورو است؛ یعنی چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان. با توجه به آنکه حدود دو سال از تحریم ایران توسط پژو می گذرد و با فرض اینکه کل فروش ایران خودرو را شامل محصولات این شرکت فرانسوی بدانیم، به رقمی معادل 14 هزار میلیارد می رسیم که تنها 30 درصد این پول در گردش مالی پژو نقش دارد.
به عبارت بهتر، با همه فرضیات و در بدبینانه ترین حالت، پژو بابت تحریم خودروسازی ایران فقط چهار هزار و 800 میلیارد تومان ضرر کرده است؛ یعنی حدود یک سوم رقم منتشر شده از سوی پرس تی وی.
این شبکه خبری همچنین اعلام کرده هشت هزار نفر از کارگران پژو به دلیل تحریم ایران بیکار شده اند و در ادامه خبر از اعتصاب غذای آنها داده است.
در گزارش منتشر شده، از قول یکی از کارگران پژو آمده که «اگر پژو به جای سیاسی نگری، رویکرد اقتصادی در پیش می گرفت، من اینجا برای سی و هفتمین روز در تلاش برای نجات کارخانه مان دست به اعتصاب غذا نمی زدم.»
منبع: دنیای اقتصاد
نظر شما :