سید محمد صادق خرازی در نشست بررسی آثار سیاسی توافقنامه ژنو:

عربستان همواره علیه منافع ایران عمل کرده است

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت که عربستان در طول تاریخ بعد از انقلاب هیچ گاه با ایران رابطه حسنه ای نداشته است. حتی در دوران آقای هاشمی نیز که از آن دوران به روابط حسنه ما با عربستان به واسطه عقد توافق نامه امنیتی یاد می شود نیز رابطه ما محدود بود.
عربستان همواره علیه منافع ایران عمل کرده است
دیپلماسی ایرانی: صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه  در نشست "توافق ژنو، آثار منطقه ای و فرامنطقه ای" که توسط دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: پیرامون بحث ژنو بحث های سلبی و ایجابی فراوانی وجود دارد. اظهر من الشمس است که ژنو سرآغاز تازه سیاست دولتی است که شعارش عقلانیت، تدبیر و امید بوده است. مهمترین دستاوردی که در ژنو صورت گرفت، مذاکره بود. قبل از آن چیزی به عنوان مذاکره نداشتند ولی این بار با ما مذاکره کردند و دادند و گرفتند و توانستند با مدیریت دکتر ظریف وزیر محترم و دیپلمات برجسته به نتیجه و دستاوردهای مهمی برسند.
وی در ادامه گفت: سیاست ها و دیپلماسی ما در هشت سال گذشته عوض شده بود در طول این مدت ما سیاستی مغایر با سیاست فعلی مان دنبال می کردیم. قبل از آن هم ما با شعار تنش زدایی و اعتماد سازی توانسته بودیم فضای دیپلماتیک گسترده ای را ایجاد کنیم که در تیجه آن شاهد ترافیک رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران بودیم.
صادق خرازی تاکید کرد، غربی ها ناچارند ما را بپذیرند. در غیر این صورت آنها علاقه ای به ما ندارند. ما یا باید مثل مصر و ترکیه و عربستان باشیم یا این که مستقل عمل کنیم. وقتی که قرار است مستقل باشیم طبیعی است که اروپایی های و امریکایی ها با ما سر سازگاری می گذارند. به هر حال در حال حاضر با توجه به شعارهای دولت جدید رویکرد جامعه جهانی نیز نسبت به ما عوض شده است.
سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: بحث دیپلماسی فقط هسته ای نیست. اگر این گونه فکر کنیم دچار اشتباه بزرگی شده ایم. ما بحث دریای خزر، مسائل منطقه، بحث عراق و رابطه با کشورهای دیگر را داریم که همگی باید جزئی از فعالیت دیپلماسی ما باشد.
وی سپس به موضوع عربستان پرداخت و گفت: در مورد عربستان باید بگویم که این کشور دچار یک آشفتگی بزرگ و یک تضاد عمیق در روابط خارجی اش شده است. باید بپذیریم که این کشور دیگر آن موقعیت ویژه را در امریکا ندارد. این دیگر کاملا روشن است که امریکایی ها نسبت به عربستان دچار تحفظ جدی شده اند. یکی از عناصر اصلی این مساله حمایت عربستان از افراط و بنیادگرایی است. بعد از حوادث 11 سپتامبر سیاست امریکا بر اساس دکترین جدایی از هر کشور یا قدرتی شد که از افراط حمایت می کرد. قبل از آن دکترین امریکا حمایت از جریان های افراط در برابر کشورهای متخاصم با امریکا از جمله القاعده بود. اما بعد از حوادث 11 سپتامبر این سیاست تغییر کرد. پدیده 11 سپتامبر پدیده افراط و رادیکالیسم بود. این مساله سبب شد تا دیگر افراط هیچ جایگاهی در استراتژی امریکا نداشته باشد. نهادهای تولید فکر در امریکا مثل بنیاد راکفلر، بنیاد راند یا مرکز مطالعات خاورمیانه و مشابه آنها همه به این جمع بندی رسیده اند که هیچ گونه حمایت از افراط و تروریسم نمی توان انجام داد. برای همین می بینیم که امریکایی ها در همه جا با جریان های تروریستی مشکل دارند. این مساله اتفاقا به سود ایران است. اگر روزی بنا باشد ما با امریکایی ها در جایی همکاری داشته باشیم نقطه عطف و آغاز این همکاری بحث تروریسم خواهد بود.
خرازی تاکید کرد، البته امروز سیاست خارجی ایران بحث کار و همکاری اش با ایالات متحده بحث هسته ای است. این مساله می تواند به موضوع راستی آزمایی برای ایران تبدیل شود. ایران می تواند ببیند که آیا آنها در رابطه با ایران استراتژیک نگاه می کنند یا این که هدف دیگری را دنبال می کنند. سیاست خارجی ما ایدئولوژیک است. شعارهای انقلاب در سیاست خارجی ما کاملا جایگاه دارد. ایران می تواند راستی آزمایی کند که آیا آنها می توانند ایران را با این مختصات بپذیرند؟ اگر چواب این سوال مثبت باشد ما می توانیم بر اساس منافع مشترکمان با امریکایی ها در عراق، یمن، سوریه و جاهای دیگر با امریکایی ها همکاری کنیم.
وی درباره آینده دیپلماسی عربستان گفت: سیاست خارجی بعد از عبدالله دچار یک نوع ریزش جدی خواهد شد. در حال حاضر بخش عمده ای از نخبگان تحصیل کرده عربستانی تبدیل به اپوزسیون شده اند. بخش عمده ای از کسانی که در امریکا تحصیل کرده اند به مخالفان جدی حاکمیت عربستان تبدیل شده اند. آنها نسبت به فساد، استبداد، قبضه قدرت توسط افرادی خاص و محدود و فضای بسیار بسته حاکم بر کشورشان اعتراض دارند. این مساله را عربستانی ها کاملا درک کرده اند. حتی کری در دیداری با ملک عبدالله به روشنی به این مساله اشاره کرده است. کری در این دیداری گفت که سیاست خارجی امریکا مبتنی بر شعارهایش از جمله دموکراسی است که شما باید این را بپذیرید.
صادق خرازی سپس گفت: به اعتقاد من در حال حاضر عربستان و اسرائیل علیه منافع دنیای اسلام، ایران، صلح و امنیت در منطقه با یکدیگر همکاری می کنند و اتفاقا همکاری های بسیاری نزدیکی هم با یکدیگر دارند. یک دیپلمات فرانسوی یک بار به من گفت ما از تعامل با عربستان احساس انزجار می کنیم. ما هر گاه از ریاض با هدایای گرانبهای آنها بر می گردیم می بینیم که آنها از افراطی حمایت می کنند که عملا با استراتژی و سیاست خارجی ما تضاد دارد و در حقیقت تهدیدی علیه امنیت ملی ما محسوب می شود. البته باید گفت که عربستانی ها در پیشبرد این سیاستشان شکست خورده اند. عربستانی ها در سه دهه گذشته در تمامی پروژه هایشان در منطقه شکست خورده اند. در عراق دوران صدام حسین، در سوریه و در جاهای دیگر همواره سیاست های عربستان شکست خورده بوده است. عربستان در طول تاریخ بعد از انقلاب هیچ گاه با ایران رابطه حسنه ای نداشته است. حتی در دوران آقای هاشمی نیز که از آن دوران به روابط حسنه ما با عربستان به واسطه عقد توافق نامه امنیتی میان دو کشور یاد می شود نیز رابطه ما محدود بود و چندان گسترش نیافت. عربستان سعودی در حال حاضر هر گامی که بر می دارد در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران است و از سوی دیگر عربستان بدلیل مسایل انرژی و بحران منابع خود از یک طرف وسیست بسته سیاسب جذابیتی برای امریکایی ها نیز ندارد. در عین حال در درون خود نیز دچار بحران شده است. عربستان در همکاری با اسرائیل به مثابه متحد استراتژیک اسرائیل علیه ایران فعالیت می کند. ادعای دو بال که از عربستان به عنوان یک بال نام برده می شد امروز به عنوان دو بال علیه جهان اسلام، یک بال اسرائیل و یک بال عربستان سعودی، تغییر موضع داده است. موضع عربستان از رقابت منطقه فراتر رفته است و متاسفانه با کینه ونفرت عصبیت عربی پمپاژ می شود. 
صادق خرازی سخنانش را این گونه به پایان رساند که ما به صورت غیر رسمی در بیرون مرزهایمان با عربستان درگیر هستیم. من نسبت به آینده خوش بین نیستم. اگر سیاست خارجی ایران فکر می کند که می تواند به سمت اعتماد سازی یا حالتی از نه جنگ نه صلح پیش برود، تا اندازه ای خوش بینانه است. و الا عربستان سعودی رو در روی با ایران است و مهمترین عنصر ضد ایرانی در تعامل با غرب محسوب می شود. آنها از هر گونه نزدیکی ایران به اروپا و امریکا احساس ضرر می کنند و برای همین در این گونه روابط سنگ اندازی می کنند. سیستم امنیتی آنها کاملا بر خلاف منافع ملی ایران عمل می کند.  
انتشار اولیه : چهارشنبه 18 دی 1392 / باز انتشار : شنبه 21 دی 1392

کلید واژه ها: توافق‌نامه ژنو، آثار سياسي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي سيد محمد صادق خرازي


نظر شما :