تلاش ترکیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه

۱۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۲۶۸۸۵ سرخط اخبار

یک دیپلمات ارشد ترکیه اظهار کرد، احمد داوود اوغلو در دیدار با همتای ایرانی خود بر برقراری آتش بس در سوریه پیش از برگزاری مذاکرات صلح تاکید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه قرار است این مساله را که آیا یک آتش بس موقت می تواند برای برگزاری کنفرانس صلح ژنو 2 درباره سوریه در این کشور درگیر جنگ برقرار شود یا خیر با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به رایزنی و گفت وگو بپردازد. وزیر امور خارجه ایران قرار است امروز (شنبه) به ترکیه سفر کند.

یکی از دیپلمات های ترکیه با اشاره به این مساله که مخالفان سوری ممکن است در این مذاکرات که در فضایی مثبت برگزار می شود، شرکت داشته باشند گفت: ترکیه همچنین این مساله را مطرح می کند که آیا یک گروه اصلی از دوستان سوریه پیش از مذاکرات صلح ژنو 2 گردهمایی تشکل می دهند یا خیر.

پس از ماه ها تاخیر در برگزاری این کنفرانس، قرار است 22 ژانویه 2014 میلادی (دوم بهمن ماه) این مذاکرات برگزار شود اما هنوز تردیدهایی درباره آن وجود دارد.

هیاتی از سوی ائتلاف سوریه به ریاست احمد الجربا دوم ژانویه با احمد داوود اوغلو دیدار کرد و نگرانی خود را از افزایش خشونت ها از سوی نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ابراز داشت. آن ها همچنین گفتند که یک آتش بس موضع آن ها را برای حضور در کنفرانس ژنو 2 تضعیف می کند.

در نوامبر 2013 میلادی، وزیران امور خارجه ترکیه و ایران بر دستیابی دو طرف درگیر سوریه به آتش بس برای موفقیت در نشست صلح ژنو 2 تاکید کرده بودند.

مخالفان سوری می گویند، مردم سوریه ایفای نقش کلیدی از سوی اسد را در دولت آتی سوریه نمی پذیرد و مذاکرات صلح تنها زمانی با موفقیت همراه است که واقعیت ها به حساب آمده و دیده شوند. این گروه همچنین گفت که تصمیم نهایی خود را در نشست عمومی ائتلاف ملی سوریه اتخاذ می کند. با این حال، آنکارا به مخالفان سوری تاکید کرده است که با حضور در نشست صلح، دیدگاه های خود را بیان کنند.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :