بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی

۱۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۲۶۷۵۹ سرخط اخبار

ازسرگیری مذاکرات هیئت کارشناسی ایران و گروه 1+5، بازتاب خبر بازداشت بابک زنجانی، ادعای دولت بحرین مبنی بر کشف یک محموله انفجاری مرتبط با ایران، قطعی شدن سفر یک هیئت پارلمانی انگلیسی به ایران و موضع گیری مشترک عربستان و فرانسه علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 

بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی


به گزارش «تابناک»، موضوع از سرگیری مذاکرات کارشناسی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است.«حریت» ترکیه از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد این مذاکرات که به منظور اجرایی کردن توافق ژنو و پشت درهای بسته برگزار می شود، روز گذشته در ژنو از سر گرفته شده است. در این میان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها به اعلام رسمی برگزاری این گفت و گوها بسنده کرده و هیچ جزئیاتی از روند آن ارائه نکرده است. این روزنامه در ادامه به پیشینه ای از مذاکرات هیئت های کارشناسی دو طرف طی هفته های اخیر اشاره کرده است.
 

بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی


خبر بازداشت بابک زنجانی، دیگر موضوعی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های خارجی قرار گرفته است. «نیویورک تایمز» در مطلبی که در این زمینه منتشر کرده می نویسد ایران اقدام به بازداشت تاجری کرده که آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به واسطه نقض تحریم ها به دنبال وی بوده اند. این روزنامه به نقل از منابع خبری داخلی ایران می افزاید اتهام زنجانی، فساد مالی در فعالیت های مرتبط با صادرات نفت ایران بوده است. نیویورک تایمز همچنین اشاره می کند که روز شنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از دولتش درخواست کرده بود در شناسایی افرادی که اقدام به نفع بردن از تحریم ها کرده اند، هشیار باشد. 
 

بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی


ادعای دولت بحرین مبنی بر توقیف یک محموله انفجاری مرتبط با ایران، از جمله دیگر موضوعات پر بازتاب امروز است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، مقامات بحرینی روز گذشته اعلام کرده اند یک کشتی را که حامل مواد منفجره ساخت ایران و سوریه بوده و در مسیر حرکت به سوی بحرین قرار داشته، توقیف کرده اند. بر اساس اعلام دولت بحرین، پنجاه نارنجک دستی ساخت ایران و 295 فتیله مرتبط با مواد منفجره ساخت سوریه، از جمله موادی بوده که در این کشتی یافت شده است. «تی ان تی» و «سی 4»، از جمله دیگر موادی بوده که این کشتی مشغول حمل آن بوده است. با این حال، وی هیچ گونه جزئیاتی درباره دلیل ارتباط این مواد با ایران و یا مبدأ ارسال آن ارائه نکرده است. 
 

بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی


در میان دیگر مطالب، آماده شدن یک هیئت پارلمانی انگلیسی به ریاست جک استرا برای سفر به ایران، موضوعی است که مورد توجه روزنامه «تلگراف» قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد جک استرا روز دوشنبه اعلام کرده که هفته آینده در رأس هیئتی پارلمانی به تهران سفر خواهد کرد و این سفر را نشانه ای مثبت در راستای بهبود روابط ایران و انگلیس خوانده است. تلگراف اشاره می کند این سفر که به دعوت مجلس ایران انجام می گیرد، نخستین سفر سیاستمداران انگلیسی به ایران از سال 2008 تاکنون به شمار می رود. جک استرا گفته این سفر نشانه دیگری است مبنی بر اینکه چگونه از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، تنش ها میان دو کشور کاهش یافته است. 
 

بازتاب بین‌المللی خبر بازداشت بابک زنجانی


در نهایت، سایت خبری «میدل ایست آنلاین»، به موضوع موضع گیری مشترک عربستان سعودی و فرانسه علیه ایران پرداخته است. به نوشته این روزنامه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز گذشته مذاکراتی را درباره افزایش تنها در خاورمیانه، به ویژه لبنان و سوریه انجام داده اند. در این دیدار که در نزدیکی ریاض انجام گرفته، دو طرف نسبت به آنچه مداخله ایران در لبنان و دیگر کشورهای منطقه خوانده اند، ابراز نگرانی کرده اند. میدل ایست آنلاین اشاره می کند که پس از این جلسه، اولاند با حریری، از سیاستمداران لبنانی مخالف ایران و حزب الله نیز دیدار و گفت و گو کرده است. 

کلید واژه ها: فرانسه بحرین ایران


نظر شما :