القاعده و طایفه‌گرایی دست در دست هم علیه مالکی

بحرانی تازه در عراق کلید خورد

۱۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۲۶۷۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دستگیری علوانی در چارچوب مبارزه تازه دولت مالکی علیه القاعده و گروه‌های وابسته به آن در الانبار که این استان را به مکانی امن و متصل به سوریه برای انجام عملیات تروریستی تبدیل کرده‌اند، صورت گرفته است.
بحرانی تازه در عراق کلید خورد

دیپلماسی ایرانی: مقام های امنیتی عراقی روز جمعه، احمد العلوانی، نماینده سنی مذهب مجلس از فهرست العراقیه و یکی از حامیان تظاهرات مخالف دولت در استان الانبار را بازداشت کردند تا دوباره تنشی تازه در عراق به وجود آید. وی سومین مقام بارز سنی عراقی از سال 2011 یعنی زمانی که نیروهای امریکایی از عراق خارج شدند تا کنون است که توسط نیروهای عراقی بازداشت یا تحت پیگرد قرار می گیرد. پیش از این رافع العیساوی، وزیر دارایی و طارق الهاشمی، معاون تحت پیگرد رئیس جمهوری عراق که هر دو در فهرست العراقیه عضویت دارند، توسط پلیس عراق تحت پیگرد قرار گرفته بودند. البته الهاشمی از کشور فرار کرد و العیساوی نیز هنوز بازداشت نشده است. هر سه این افراد متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی هستند. به این ترتیب می توان گفت که العلوانی نخستین نماینده سنی عراقی است که به رغم برخورداری از مصونیت پارلمانی بازداشت شده است.

این در حالی است که ارتش عراق نیز در حدود یک هفته است عملیات تازه ای را در مناطق مرزی خود با سوریه علیه شبکه القاعده در مسیری به طول 600 کیلومتر آغاز کرده است و به رغم پیش روی های در خور توجه هزینه های سنگینی را نیز پرداخت کرده است. القاعده در طول یک ماه گذشته در عملیاتی سازماندهی شده شماری از فرماندهان و افسران عراقی را در موصل و مناطق سنی نشین عراق کشته یا ترور کرده است.

به گزارش روزنامه الزمان، چاپ لندن، اتوبانی که به شهر الرمادی در استان الانبار ختم می شود نزدیک به یک سال است که به مرکز تظاهرات علیه نوری مالکی تبدیل شده است.

العلوانی، از چهره های بارز ضد شیعی عراق محسوب می شود که مدتها است نوری مالکی و دولت شیعی او را آماج حملات انتقادی خود قرار می دهد و البته از گفتن عبارت های تنش زای طایفه ای نیز ابایی ندارد. دستگیری علوانی در چارچوب مبارزه تازه دولت مالکی علیه القاعده و گروه های وابسته به آن در الانبار که این استان را به مکانی امن و متصل به سوریه برای انجام عملیات تروریستی تبدیل کرده اند، صورت گرفته است.  

از 21 دسامبر گذشته تا کنون ده ها افسر ارتش عراق که 16 نفر از آنها از ژنرال های رده بالا بوده اند توسط نیروهای وابسته داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام که تندروترین جبهه بزرگ تروریستی جهادی در عراق و سوریه محسوب می شود، کشته شده اند.

از 21 دسامبر گذشته تا کنون ده ها افسر ارتش عراق که 16 نفر از آنها از ژنرال های رده بالا بوده اند توسط نیروهای وابسته داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام که تندروترین جبهه بزرگ تروریستی جهادی در عراق و سوریه محسوب می شود، کشته شده اند، که بارزترین آنها ژنرال محمد الکروی، فرمانده هنگ هفتم ارتش و دو معاون او بودند. این مساله نشان می دهد پس از سوریه جبهه گسترده تازه ای توسط القاعده در عراق آغاز شده است.

قرار بود ژنرال محمد الکروی و معاونانش در عملیاتی علیه پایگاه القاعده در غرب استان الانبار در 19 ماه جاری میلادی که جنگنده های عراقی نیز آنها را همراهی می کردند، پاکسازی گسترده ای در این منطقه انجام دهند و ضربه ای مهلک به داعش وارد کنند اما این گروهک تروریستی با بمب گذاری این پایگاه به محض ورود نیروهای عراقی آن را منفجر کردند که خشن بارترین عملیات نظامی علیه ارتش عراق طی 10 سال اخیر رقم خورد.

الداعش بیش از یک سال است که نفوذ خود را در الانبار گسترش داده و بیش از سه سال حملات گسترده ای را علیه ارتش عراق سازمان دهی کرده است.

صهیب الراوی، عضو کمیسیون امنیت ملی استان الانبار در این باره می گوید: «9 ماه است که از حکومت مرکزی می خواهیم که نظارتش را بر مرزها افزایش دهد و با آن در این کار همراهی کرده ایم. عناصر القاعده به طور روزنامه مرزها را نقض می کنند بدون این که کسی جلودار آنها باشد. تحرکات فرماندهی الجزیره، ستادی که مسئولیت حمایت از استان الانبار را دارد، واقعا ضعیف است، علاوه بر آن امکانات ارتش عراق نیز محدود است، نتیجه این کار به این جا رسیده که اکنون شاهدیم نیروهای القاعده میان ما هستند و ما را می کشند و خود را در بیابان مخفی می کنند.»

از آن سو دامنه خشونت های تروریستی در عراق فقط محدود به الانبار نیست. در حویجه، غرب کرکوک نیز که در ماه آوریل شاهد یکی از خون بارترین حوادث تروریستی عراق بود و جان نزدیک به 50 نفر را گرفته بود نیز روز شنبه دو سرباز و چهار پلیس کشته شدند. در تکریب 160 کیلومتری شمال بغداد نیز حمله به مرکز پلیس توسط عوامل انتحاری جان چهار نفر را گرفت.

این همه در حالی است که عراقی ها خود را برای انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه آوریل سال آینده میلادی برگزار شود، آماده می کنند و بیم آن دارند که در آستانه انتخابات اوضاع کشورشان به وضعیتی شبیه سوریه دچار شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الانبار القاعده ارتش عراق استان الانبار


نظر شما :