ظریف: مذاکرات هسته‌ای به کندی پیش می‌رود

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۹۲۶۴۱۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان گفت که تماس تلفنی اش با کاترین اشتون قرار است بعدازظهر امروز صورت گیرد و درباره مذاکرات کارشناسی عنوان کرد که روند با کندی به جلو پیش می رود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت وگو با «اما بونینو»، وزیر خارجه ایتالیا در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص تماس تلفنی با کاترین اشتون، اظهار داشت: من با خانم اشتون در تماس هستم ولی تماس تلفنی هنوز صورت نگرفته است.

وی افزود: طبیعت مذاکره این است که سطوح مختلفی که در این مذاکرات شرکت داشتند با یکدیگر در تماس و رایزنی باشند. همکاران ما در سطح کارشناسی مرتبا با همکارانشان در تماس هستند. آقای عراقچی با افراد هم سطح خود در هیئت مذاکره کننده اروپایی و اعضای مختلف 1+5 در تماس است و بنده نیز به همین ترتیب با خانم اشتون و وزرای خارجه برحسب مورد در تماس هستم و موضوعات را دنبال می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: طبیعت مذاکرات این است که این تماس ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که به دخالت سازنده ما نیاز باشد، برای رسیدن به نتیجه، حتما این تماس ها را ادامه می دهیم.

ظریف عنوان کرد: تماس تلفنی من با خانم اشتون قرار است بعدازظهر امروز صورت گیرد و این تماس به آگاهی شما خواهد رسید و اگر نرسد شما آگاه خواهید شد.

ظریف اضافه کرد: با توجه به جدیتی که بانوان خبرنگار از خود نشان داده اند، یقین دارم چیزی از شما پنهان نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر خارجه ایتالیا نیز اظهارات ظریف را تایید کرد و گفت: طبیعت کار خبرنگاری همین است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: توافق ما برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک در 24 نوامبر سال جاری در ژنو یک تحول بسیار مهم است که باید در قالب تصویر کلان آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا به آن نگاه شود که برای دستیابی به آینده متفاوت و ایجاد زمینه های لازم برای اینکه بی اعتمادی دهه گذشته به اعتماد متقابل تبدیل شود ضرورت دارد ایران و 1+5 آنچه را که توسط وزرای خارجه مورد توافق قرار گرفت با جدیت، دقت و با حسن نیت اجرایی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وظیفه همکاران ما که اخیرا در وین و هفته جاری در ژنو مذاکره می کنند دستیابی به راهکارهای اجرایی و دقت های لازم در این خصوص است که سوء تفاهمی در این زمینه پیش نیاید.

ظریف با بیان اینکه مذاکرات راحتی نیست و باید ریزه کاری ها مورد توافق قرار گیرد، اظهار داشت : روند با کندی به سوی جلو پیش می رود و امیدواریم با همان اصولی که به آن اشاره کردم یعنی تعهد به آنچه که توسط دو طرف مورد توافق قرار گرفته، حسن نیت و مهمتر از همه توجه به تصویر کلان که یک تصمیم سیاسی از سوی مسئولان سیاسی ایران و 1+5 است، کار را به پیش ببرند و مانع از ورود به موضوعاتی شوند که می تواند مسئله ساز باشد و کار را با دشواری روبرو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همین روش به نتیجه برسیم؛ یک مقدار زودتر یا دیرتر تفاوت چندانی نمی کند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد ثبات در افغانستان و موضع ایران درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان با بیان اینکه «حضور نظامی خارجی در منطقه را برای ثبات منطقه مفید نمی دانیم» گفت: دلیل آن این است که حضور نظامی خارجی زمینه بهره برداری برای نیروهای افراطی را فراهم می کند و به نیروهای افراطی اجازه می دهد که از احساسات ملی مردم برای گرفتن نیرو استفاده کنند و این کار را به نفع منطقه نمی دانیم، به خصوص حضور نیروهای آمریکایی را که با توجه به مواردی که خواستند با دولت افغانستان مورد توافق قرار گیرد، حضوری متمرکز در مرزها است.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما با دولت افغانستان و مردم این کشور رابطه بسیار دیرینه همکاری داریم و برای ما ثبات در افغانستان و ایران یکسان است و هر بی ثباتی در افغانستان به بی ثباتی در ایران می انجامد به همین دلیل در سفر اخیر آقای کرزی به ایران گفت وگوهای بسیار خوبی بین دو رئیس جمهور صورت گرفت و در این گفت وگوها طرفین توافق کردند که یک قرارداد جامع همکاری بین ایران و افغانستان امضا شود که دیدگاه های دو طرف در مورد آینده مشترک بین دو کشور مورد توافق قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر همکاران من در وزارت امور خارجه مشغول رایزنی با همتای افغان خود برای تدوین پیش نویس این توافقنامه هستند که امیدواریم بین دو رئیس جمهور نهایی شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست ژنو 2 درباره سوریه اظهار داشت: به نظر ما بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل آن سیاسی است.

وی اضافه کرد: تنها راه حل سیاسی ای که در سوریه به نتیجه خواهد رسید باید مبتنی بر واقع بینی، بر جدی بودن به منظور پایان دادن به خشونت و افراط و حضور مردم سوریه در تعیین سرنوشتشان باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در نهایت این مردم سوریه هستند که باید آینده خود را تعیین کنند. دیگران تنها می توانند به مردم سوریه برای این هدف کمک کنند و نمی توانند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام کرده که در تلاش های مختلف برای یافتن یک راه حل سیاسی در بحران سوریه حضور موثر و سازنده داشته باشد و اعتقاد داریم که دیدگاهی که مانع ایفای نقش مثبت ایران بخواهد شود حتما مبتنی بر واقع بینی نیست و کمکی هم به حل مشکل آینده سوریه نمی کند، زیرا تلاش می کند از یک دیدگاه یک سونگر موضوع سوریه را مورد توجه قرار دهد و یا بر اساس ملاحظات سیاسی یا متاثر از برخی فشارهای سیاسی است که نظر مثبتی برای راه حل سیاسی سوریه هیچگاه نداشته اند و کمک مثبتی هم به راه حل سیاسی سوریه نکرده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم که تلاش های سیاسی برای رسیدن به راه حل در سوریه به نتیجه برسد و امیدواریم این تلاش ها بر اساس واقع بینی باشد و در هر تلاش مبتنی بر واقع نگری که از ایران برای حضور در آن با رعایت احترام و عزت مردم ایران دعوت شود، شرکت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، محمدجواد ظریف در ابتدای این نشست خبری روابط ایران و ایتالیا را دیرینه و مستحکم خواند که طی قرن ها در تاریخ پایدار مانده و مردم ایران خاطره بسیار خوبی از رابطه با ایتالیا دارند.

وی با اشاره به همکاری های دستگاه های اقتصادی و صنعتی ایران با همتایان ایتالیایی، این همکاری ها را همواره سازنده و مفید و همراه با منافع مشترک برای مردم دو کشور برشمرد.

وزیر خارجه ادامه داد: خوشحالم که دولت ایتالیا و شخص نخست وزیر این کشور و به خصوص همکار عزیزم خانم بونینو توجه ویژه ای به روابط دو کشور داشتند.

ظریف با اشاره به ملاقات رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ایتالیا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: گفت وگوهای خوبی بین دو طرف صورت گرفت و تفاهمات خوبی حاصل شد و در سفر اخیر من به رم قبل از حضور در مذاکرات هسته ای در ژنو، گفت وگوهای خوبی با همتای ایتالیایی خود داشتم و خوشحالم که امروز میزبان ایشان هستم.

ظریف با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه ایتالیا با مقامات ایرانی از جمله «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور و خانم ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان عنوان کرد: زمینه های همکاری بسیار خوبی بین دو کشور در حوزه محیط زیست و انرژی های سبز و حوزه زنان وجود دارد.

وی همچنین به تشریح گفت وگوهای امروزش با همتای ایتالیایی پرداخت و افزود: مجموعه گسترده ای از همکاری ها در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از تحولات مثبت در ژنو بین ایران و 1+5 زمینه های همکاری گسترده ای بین ایران و ایتالیا ایجاد شد. دو کشور دیدگاه های مشترکی در خصوص بحران سوریه، افغانستان و آینده منطقه دارند و در خصوص مذاکرات هسته ای نیز گفت وگو کردیم.

وی ادامه داد: در خصوص ضرورت اینکه همه طرف ها باید یک تصویر جامع و درازمدت از آینده متفاوت روابط بین ایران و اروپا در مذاکرات را ببینند، گفت وگو شد.

ظریف با بیان اینکه دیدگاه ها به هم نزدیک هستند، خاطرنشان کرد: خوشحالم که در مورد بسیاری از موضوعات، مباحث به حوزه های جدی تر همکاری و توافق در زمینه های مختلف انجامید و اطمینان دارم ادامه این همکاری ها و گفت وگوها به نفع دو ملت و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا و صلح و ثبات منطقه ما و جامعه بین الملل خواهد بود و منافعی را برای همه دربر خواهد داشت.

وی گفت: امیدوارم وزیر خارجه ایتالیا برای پیشبرد روابط دو کشور توفیق داشته باشد و از حضور در جمهوری اسلامی لذت ببرد.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر خارجه کشورمان در پایان این نشست خبری سالگرد میلاد عیسی مسیح پیامبر و منجی بشریت را به هموطنان مسیحی و مهمانان ایتالیایی حاضر در این نشست خبری تبریک گفت.

کلید واژه ها: ایتالیا وزیر خارجه ایتالیا


نظر شما :