بازتاب حرف های ظریف در مطبوعات جهان

۲۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۶۱۱۱ سرخط اخبار
بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران درباره سرنوشت مذاکرات پس از لیست سیاه جدید آمریکا، موضع ایران درباره مأمور سابق اف بی آی که گفته می شود در ایران مفقود شده و اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا در این زمینه، اظهارات جان مک کین درباره تحریم های جدید علیه ایران و برنامه سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران و دیدار با مقامات ایرانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 
به گزارش «تابناک»، دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره گسترس لیست سیاه تحریمی آمریکا علیه ایران و ادامه مذاکرات هسته ای در شرایط کنونی، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است.
 
خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران با وجود اقدام آمریکا در زمینه افزودن نام شرکت های ایرانی به لیست سیاه تحریمی، به مذاکره با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد. این خبرگزاری با اشاره به مطلبی که محمد جواد ظریف در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، به نقل از وی می نویسد ایران با وجود ادامه مذاکرات، در مقابل هرگونه حرکت نامناسب و مخرب طرف مقابل، واکنشی سنجیده، معنادار، هوشمندانه و مناسب از خود نشان خواهد داد. خبرگزاری فرانسه همچنین با اشاره به مصاحبه شب گذشته ظریف می نویسد به بیان وی، مذاکرات از مسیر خارج شده، اما نمرده است.
 
در همین حال، تلاش سناتورهای جنگ طلب آمریکایی برای ضربه زدن به توافق ژنو ادامه دارد. به نوشته «واشنگتن پست»، جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفته بسیار محتمل است که سنا طرح تحریم های جدید علیه ایران را به تصویب برساند. مک کین در این زمینه اظهار داشته: «من فکر می کنم بسیار محتمل است که ما تحریم های جدید را به تصویب برسانیم که در صورت عدم حصول نتیجه از مذاکرات، پس از شش ماه به مرحله اجرا دربیاید». واشنگتن پست اشاره می کند این اظهارت در حالی مطرح می شود که وزیر خارجه آمریکا به طور جدی از سناتورها خواسته اقدام به تصویب تحریم های جدید نکنند. 
 
اما در ادامه مباحث چند روز اخیر درباره سرنوشت یک مأمور سابق اف بی آی که گفته می شود در ایران مفقود شده، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «دیلی استار» سخنان دیگری از وزیر خارجه ایران را بازتاب داده اند که حضور این فرد در ایران را تکذیب کرده است. این روزنامه می نویسد که از نظر ظریف، سرنوشت رابرت لوینسون در هاله ای از ابهام قرار داشته و حالتی معماوار دارد و اینکه این فرد در ایران بازداشت نشده و هم اکنون نیز در ایران حضور ندارد. ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در صورت پیدا شدن این شخص در ایران، دولت ایران وی را به آمریکا باز خواهد گرداند یا خیر، گفته ایران یقیناً در چنین شرایطی درباره این موضوع گفت و گو خواهد کرد.
 
در همین حال، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرده که واشنگتن نسبت به سرنوشت لوینسون بی تفاوت نیست. به نوشته «ایندیپندنت»، جان کری روز گذشته اظهار داشته ایالات متحده رابرت لوینسون را رها نکرده و از طریق کانال های متعدد و متنوع در صدد دریافتن این موضوع است که آیا وی هنوز زنده است یا خیر. این روزنامه اشاره می کند که سخنان کری پس از آن بیان شده که خانواده لوینسون ضمن انتقاد از دولت آمریکا، گفته اند که دولت اهمیت و اولویت لازم را برای پیگیری این موضوع قائل نشده است. کری در پاسخ گفته این تصور که دولت آمریکا لوینسون را رها کرده، تصوری غلط است. 
 
در نهایت، خبرگزاری «ترند» به موضوع سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران که قرار است به زودی انجام شود، پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد «اِما بونینو»، وزیر خارجه ایتالیا اواخر ماه دسامبر برای انجام دیداری رسمی، به ایران سفر خواهد کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایتالیا، بونینو در این سفر با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد. ترند اشاره می کند که این نخستین بار طی حدود ده سال اخیر است که یک وزیر خارجه ایتالیا به ایران سفر می کند. این در حالی است که وزیر خارجه ایران نیز روز 19 دسامبر در رم با همتای ایتالیایی خود دیدار کرده بود.

کلید واژه ها: ایتالیا لوینسون وزیر خارجه ایران وزیر خارجه ایتالیا


نظر شما :