موافقت اوباما با افزایش فروش سلاح به اعراب

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۲۶۲۲۹ سرخط اخبار

کاخ سفید واشنگتن اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، با افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در مقابل ایران موافقت اصولی کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ باراک اوباما در یادداشتی خطاب به جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، تصریح کرده است که ارایۀ تجهیزات و خدمات دفاعی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امنیت آمریکا را بهبود می بخشد و در خدمت توسعۀ صلح در جهان است.

"برنادت میهان"، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تأکید کرده است که به موجب تصمیم باراک اوباما  کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس – یعنی عربستان سعودی، قطر، کویت، امارات متحد عربی، بحرین و عمان – خواهند توانست به تجهیزات نظامی آمریکایی در زمینه های دفاع ضدموشکی، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم دست یابند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، سپس تصریح نموده که به این ترتیب شورای همکاری خلیج فارس از منظر بهره مندی از سلاح های آمریکایی در موقعیتی برابر یا همسان با پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سازمان ملل و یا کشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا قرار می گیرد.

"برنادت میهان" در ادامه افزوده است که تدبیر جدید کاخ سفید واشنگتن «انعکاس تعهد مستحکم آمریکا در قبال شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ارادۀ واشنگتن مبنی بر همکاری با این شورا به منظور توسعۀ ثبات و امنیت در منطقه در دورنمایی درازمدت است.»

تصمیم رییس جمهوری آمریکا، کمتر از یک هفته پس از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در کویت اتخاذ می شود؛ در این نشست شش کشور عربی حوزۀ خلیج فارس ضمن پشتیبانی از توافقات اتمی ایران و شش قدرت جهانی در ٢٤ نوامبر گذشته در ژنو، خواستار اتخاذ تدابیر مشخص برای اجرای این توافقات شدند.

شورای همکاری خلیج فارس، همچنین دارای یک نیروی نظامی مشترک است. پس از آزادی کویت در سال 1991 توسط یک ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس توافقنامه های دفاعی جداگانه ای را با آمریکا امضا کردند که هم اکنون دارای 35 هزار نیروی نظامی در خلیج فارس است.

کلید واژه ها: خلیج فارس آمریکا شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :