ترکی فیصل: ایران نخست از سوریه خارج شود

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۲۶۰۷۱ سرخط اخبار

وزیر اطلاعات سابق عربستان با انتقاد از موضع آمریکا و انگلیس در قطع کمک های غیر کشنده به سوریه از روز پنج شنبه هفته گذشته از بیم رسیدن این کمک ها به دست گروه های افراط گرا ، گفت ؛ آمریکا و انگلیس هیچ گاه به درستی از مخالفان مسلح حکومت سوریه حمایت نکرده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شاهزاده ترکی بن فیصل وزیر اطلاعات سابق عربستان با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس در میانه راه ارتش آزاد سوریه را به حال خود رها کرده اند، افزود:" آنچه که بیش از همه صدمه زد این مساله بود که از زمانی که ارتش آزاد سوریه شکل گرفت و به عنوان یک جایگزین برای حکومت سوریه در نظر گرفته شد آمریکا و انگلیس کمک موثری به این گروه نکردند تا در مقابل ماشین کشتار بشار اسد از خود دفاع کند."

عربستان سعودی مهم ترین کشور حامی گروه های سلفی و برخی گروه های تروریستی فعال در سوریه است و گزارش ها حاکی است این کشور به همراه قطر تا کنون بیش از 30 میلیارد دلار برای سرنگونی حکومت بشار اسد پول و سلاح در اختیار شورشیان مسلح که بسیاری از آنها گروه های تکفیری و تندرو اند، قرار داده است.

ترکی بن فیصل که در کنفرانس سیاست جهانی در موناکو  شرکت کرده است، در حاشیه این نشست با اعلام این موضوع به رویترز گفت:" وضعیت به این شکل است که در یک طرف ماجرا رزیم بشار اسد قرار دارد که مجهز به انواع سلاح های سنگین از جمله تانک و موشک است و در مقابل طرف دیگر فریاد می زند تا برای دفاع در برابر این سلاح ها ، سلاح دفاعی در اختیارش قرار بگیرد، با این حساب وقتی کمکی به نیروهای مخالف برای دفاع از خودشان انجام نمی شود، رژیم اسد چرا باید کشتار را متوقف کند؟"

ترکی بن فیصل در توجیه شکست های ماه های اخیر مخالفان مسلح سوریه و تشتت موجود میان گروه های مخالف در سوریه ، گفت:" اینکه امروز ارتش آزاد سوریه در وضعیت خوبی نیست به گمان من به دلیل عدم حمایت های بین المللی موثر از این گروه است. با این وضع جنگ ادامه دارد و کشتار هم ادامه خواهد یافت."

این شاهزاده سعودی بهترین راه حل سوریه را سقوط حکومت بشار اسد دانست و گفت:" از نظر من بهترین و موفقیت آمیز ترین راهکار برای پایان بحران سوریه برکناری بشار اسد از قدرت است و تنها به خاطر حکومت بشار اسد است که همه این اتفاقات رخ می دهد. "

ترکی بن فیصل در ادامه به موضوع ایران هم اشاره کرد و گفت امیدوار است ، تهران در رویکرد جدید خود در قبال برنامه هسته ای جدی باشد و همان طور که به دنبال اعتماد سازی با قدرت های بزرگ است به دنبال اعتماد سازی با کشورهای عربی خلیج فارس نیز باشد و بحران سوریه نقطه شروع این اعتماد سازی باشد.

وی در ادامه در تشریح بیبشتر منظور خود گفت:" ایران با یک لبخند بزرگ به سمت ما می آید و ما هم امیدواریم این لبخند جدی باشد . ما می خواهیم نخست ایران از سوریه خارج شود."

اظهارات این شاهزاده سعودی در حالی است که ایران بارها اعلام کرده هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.

کلید واژه ها: بشار اسد فیصل انگلیس آمریکا و انگلیس


نظر شما :