کدام خودروساز آمریکایی به ایران می‌آید؟

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۰۰:۲۱ کد : ۱۹۲۵۳۹۲ سرخط اخبار

پس از توافق موقت و شش ماهه ایران و گروه ۱+۵ خودروسازهای خارجی، خود را آماده کرده اند که از همین فرصت کوتاه نیز برای بهره برداری از بازار ایران استفاده کنند.

به گزارش «تابناک»، در میان این خودروسازی های غربی، دو خود روسازی فرانسوی رنو و پژو، حتی هیأتی از هیأت مدیره خود را رهسپار ایران کرده اند تا در کنفرانسی که درباره خودروسازی در ایران برگزار می شود، شرکت کنند؛ افزون بر این، دو خودروساز فرانسوی، خودروسازهای کره ای کیا و گروه خودروسازی سوزوکی هم نقش بسیاری در بازار ایران دارند که البته این دو تا کنون آمادگی خود را برای بهره بردن از فرصت شش ماهه توافق ایران و غرب اعلام نکرده اند.

بنا بر این گزارش، آمادگی این دو خودروسازی فرانسوی و حضور نمایندگان آنها در تهران، در حالی است که پیش از این، برخی رسانه های ایرانی، خبر داده بودند که علاوه بر این دو خودروساز فرانسوی، نمایندگان کیا، فولکس واگن، هیوندایی و سوزوکی نیز در تهران حضور خواهند یافت؛ خبری که البته از سوی این شرکت ها تکذیب شد و فقط دو خودرو سازی فرانسوی، خبر حضور خود را در تهران تأیید کردند.

در این باره باید گفت، شرکت خودروسازی پژو در سال ۲۰۱۱ در اوج فروش خود، ۴۵۵ هزار خودرو در بازار خودروی تهران را از آن خود کرد که این میزان، تقریبا ۲۹ درصد بازار خودرو تهران در آن سال را شامل می شد، در حالی که شرکت رنو، نزدیک 6 درصد از بازار این کشور را در سال ۲۰۱۱ در اختیار داشت؛ تیراژی که در نیمه نخست سال جاری ایرانی، به حدود نصف رسیده است.

در کنار این خودروسازی فرانسوی، بحث خودروسازهای آمریکایی نیز برای حضور در بازار ایران مطرح شده است. فورد و جی ام (دو خودرو ساز آمریکایی)، استفاده از یک شرکت سوم برای فروش خودرو به ایران به صورت برخط (آنلاین) را رد کرده اند، ولی شرکت فورد اعلام نموده که با دقت در حال شناسایی طرف های ایرانی برای همکاری در بازار ایران هستند؛ آن هم برای روزی که احتمالا فرا می رسد.

سخنگوی شرکت فورد اعلام کرد: همه الزامات مورد نیاز برای حضور در بازار ایران با توجه به تحریم های کنونی را انجام می دهد و به دقت تحولات موجود را رصد می کند.

 


این خبر درحالی منتشر میشود که امروز وزیر صنعت و معدن و تجارت در همایش بین المللی صنعت خودرو اعلام کرده است : خودروسازان داخلی باید از خودروسازان جهانی بیاموزند. خودروسازان باید مشکلات داخلی و خارجی را مدیریت کرده و خود را به کلاس جهانی ارتقا دهند، در آن صورت دنیا به آن ها نیز روی خواهد آورد.


وی همچنین با اشاره به لزوم افزایش کمی و کیفی تولید خودروها در کشور، اذعان کرده است: هیچ قرارداد جدیدی را در صنعت خودرو بدون ذکر شدن بند صادرات در آن نخواهیم پذیرفت ضمن آن که در تمام قراردادهایی که با خودروسازان خارجی امضا شده تبصره صادرات باید به آن ها اضافه شود. به گونه ای که 30 درصد تولیدات مشترک صادر شود.

با این تفاسیر گویا باید به زودی شاهد حضور خودروسازان مطرح خارجی در کشور برای وارد کردن شوکی به بدنه خودروسازی کشور و حرکت در راستای بهبود کیفی تولیدات خودرویی کشور باشیم. حرکتی که گویا حضور خودروسازان خارجی، از شرق آسیا تا آمریکا را در بر خواهد گرفت.

 


کلید واژه ها: خودروسازی بازار ایران


نظر شما :