رسانه های آلمان: مذاکرات هسته ای ژنو در آستانه توافقی بزرگ است

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۹۲۴۱۴۳ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آلمان ( د.پ.آ) که از روز گذشته خبرهای متعددی از روند پیشرفت مذاکرات ژنو 2 برای مخاطبان خود منتشر کرده است،در جدیدترین خبر از روز دوم مذاکرات با اشاره به سفر از پیش اعلام نشده جان کری به ژنو،نوشت: ملحق شدن وزیر امور خارجه آمریکا به مذاکرات ژنو در روز دوم، نشان دهنده فراهم شدن زمینه ها برای دستیابی به توافق مهمی است.

به نوشته این رسانه آلمانی،جان کری درحالی قرار است در ژنو با همتای ایرانی خود محمود جواد ظریف دیدار و درمورد جزییات این توافق هسته ای با وی گفت و گو کند که وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی از فراهم شدن زمینه برای دستیابی به یک توافق هسته ای خبر داده بود.

د.پ.آ با اشاره به اینکه جزییات دقیق توافق هسته ای غرب با ایران هنوز به طور کامل مشخص نشده است، نوشت: صحبت ها از این است که ایران به صورت محدود بخش هایی از برنامه اتمی خود را به حالت تعلیق درآورده و در مقابل آمریکا و غرب نیز بخشی از تحریم های اقتصادی علیه این کشور را لغو کنند.

خبرگزاری آلمان در ادامه به مصاحبه پنج شنبه شب باراک اوباما با شبکه خبری ان بی سی اشاره کرده و نوشت: اوباما نیز در سخنان خود از احتمال دستیابی به یک توافق مرحله ای با ایران خبر داده که می تواند منجر به لغو بخشی از تحریم ها علیه این کشور شود.

در همین رابطه، هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی از مذاکرات ژنو 2، نوشت: اخبار رسیده از ژنو نشان می دهد که حرکت جدیدی در مذاکرات هسته ای انجام شده و سفر از پیش اعلام نشده و غافلگیرانه وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو و دیدار وی با همتای ایرانی اش در حاشیه مذاکرات که ممکن است در طول امروز ( جمعه) برگزار شود می تواند از فراهم شدن زمینه برای توافقی مهم ناشی باشد.

اشپیگل همچنین نوشت: امیدها برای رسیدن به توافق افزایش یافته و ملحق شدن جان کری به گروه مذاکره کننده نشان دهنده این است که توافق اولیه قریب الوقوع شده است.

این نشریه آلمان در ادامه می نویسد: به نظر می رسد این توافق قدم اولیه ای برای یک توافق جامع درمورد برنامه هسته ای ایران و در نهایت حل و فصل کامل این مناقشه طولانی مدت باشد.

شبکه های تلویزیونی خبری آلمان از جمله ZDF، ARD، N24 نیز با پخش گزارش ها و تصاویری از مذاکرات هسته ای ژنو 2 و ملاقات های محمد جواد ظریف درحاشیه این مذاکرات با کاترین اشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و همچنین با اشاره به نشست های جداگانه هیات ایرانی با نمایندگان سه کشور اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه دستیابی به توافق اولیه در این دور از مذاکرات را دور از انتظار ندانستند.

شبکه خبری NTV نیز در گزارشی در این زمینه با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درمورد مذاکرات هسته ای و احتمال لغو بخشی از تحریم های غرب علیه ایران،نوشت: سفر غیر مترقبه جان کری به ژنو امید دهنده رسیدن به توافق هسته ای است و این نوید را می دهد که توافق اولیه حاصل شده است.

این شبکه خبری در ادامه نوشت: در طول 10 سال مذاکرات هسته ای تاکنون فضا برای دستیابی به یک توافق مساعد نبوده و به نظر می رسد، پرونده طولانی مدت هسته ای به حل و فصل کامل نزدیک می شود.

شبکه تلویزیونی ARD نیز در گزارش خود با بیان اینکه ایران و غرب در دعوای اتمی به هم نزدیک تر شده اند، نوشت: به نظر می رسد دستیابی به توافق امکان پذیر شده و این وضعیت نشان می دهد که در مذاکرات ژنو پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

کلید واژه ها: آلمان مذاکرات ژنو جان کری


نظر شما :