جهاد دیپلماتیک

۱۳ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۲۳۸۹۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
حمایت از تیم مذاکره‌کننده که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کنند امری عقلانی و ملی است. علمداران جبهه دیپلماتیک باید پشت گرم به حمایت کامل همه ارکان نظام، دولت و مردم ورای جدول‌بندی‌های سیاسی باشند.
جهاد دیپلماتیک

دیپلماسی ایرانی : طی 15 سال گذشته سه دولت درگیر پرونده صلح آمیز هسته یی بوده اند. از توافق عینی ایران در سعدآباد تا چالش رودرروی اخیر در نیویورک و ژنو، در همه اینها جمهوری اسلامی به دنبال استیلای حق ملت و ایفای نقش بوده است. اگرچه طی این سه دوره سیاست و ترمینولوژی و استراتژی جمهوری اسلامی مبتنی بر اصالت حق مردم و پایبندی به اصول و موازین مندرج در مفاد پادمان بوده است ولی طبیعی است که هر دولت و صحنه گردانان آن، تاکتیک ها و مانورهای متفاوتی را پیش روی داشته اند. رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در فرمایشات دیروز خود به چند نکته حیاتی توجه داشتند. نخست از تیم مذاکره کننده حمایت کردند و سپس با اشاره به کنش و عملکرد قدرت های جهانی مبتنی بر عدم رویکرد ایجابی، با واقع بینی کامل تاکید بر ادامه مذاکرات و در عین حال ایجاد حرکت و گام های ایجابی فرمودند: «مذاکره کنندگان را نباید تضعیف کرد. اینها بچه های خودمان هستند که در صحنه ستیز و مقاومت دیپلماتیک بوده و تلاش و تکاپوی خود را در جهت ایفای نقش تاریخ آفرین برای جمهوری اسلامی ایران معطوف کرده اند.»

شاید بسیاری از مردم تاکنون نام مذاکره کنندگان ارشد و مجموعه کسانی که در عرصه مقاومت سیاسی در حال تلاش بوده و هستند را یا نشنیده اند یا به صورت معمولی از آن عبور کرده اند. راقم این سطور بر حسب وظیفه ملی و باورهای اعتقادی همواره از مذاکره کنندگان در سه دوره به دلیل آنکه سربازان عرصه دیپلماتیک بودند، حمایت و دفاع کرده ام و با وجود اختلاف سلیقه یی که  با برخی از دولت های پیشین داشته ام ولی قاطعانه از مذاکره کنندگان حمایت کرده ام. اکنون که علم در دست سرداران جبهه دیپلماتیک است و همه آنها از همکاران و دوستان صدیق و آزمون داده نظام هستند، به ویژه وزیرامورخارجه جناب آقای دکتر ظریف و دو معاون شایسته ایشان آقایان دکتر مجید روانچی و عباس عراقچی که افتخار دوستی و آشنایی با ایشان، طی سه دهه همکاری دیپلماتیک با ایشان داشته ودارم علاوه بر دعای خیر برای موفقیت همه آنها، حال به حکم همکاری چند نکته را عرض می کنم. حمایت از تیم مذاکره کننده که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی عمل می کنند امری عقلانی و ملی است. علمداران جبهه دیپلماتیک باید پشت گرم به حمایت کامل همه ارکان نظام، دولت و مردم ورای جدول بندی های سیاسی باشند.

تجربه نشان داده است امریکا و اروپا سر سازگاری با ملت ها و دولت های مستقل ندارند. ماهیت سیاست خارجی غرب که مبتنی بر ایدئولوژی لیبرال دموکراسی است نه تنها مروج ادبیات نظام سلطه است بلکه ماهیت و هویت جمعی اردوگاه غرب و متحدان ایشان و هژمونی نظام سلطه را با رنگ رزی جدیدی و بسته های شیک و مدرن ارائه می دهد ولی به عمق فکر و اندیشه ایشان که توجه شود، می بینیم که هنوز و هنوز از پس قرن ها تجربه حکومت داری هنوز نظام سلطه، قدرت را ملاک حق خود می دانند و با همان ادبیات قدرت مبتنی بر نظام سلطه در پی تحمیل ایسم ها و فرهنگ سیاسی خود هستند. همه اهالی اردوگاه فکر و اندیشه نیک می دانند امریکا با پشتوانه قدرت قهرآمیز خود از همه هستی و نیستی خود هزینه کرد تا برای براندازی نظام سیاسی هر کار ظالمانه یی را انجام دهد.

جنگ، ترور، خشونت، رعب و وحشت و اینک اعمال تحریم های ظالمانه یکجانبه و بین المللی، آن هم علیه ملتی بزرگ که خواهان عزت و استقلال خود هستند ولی به لطف و عنایت پروردگار و حمایت و هوشیاری قاطبه ملت ایران، نخبگان، مسوولان و دست اندرکاران و در نهایت ایستادگی و مقاومت تحسین برانگیز رهبری هیچ کاری مبتنی بر تحلیل خط سازش نتوانستند از پیش ببرند. این روزها خوب است که دولتمردان در تنظیم استراتژی خود نه خوش بینانه و نه بدبینانه بلکه واقع بینانه الگوی مدیریت کشور را طراحی، تنظیم و اجرا کنند. یک تلقی بسیار خوش بینانه در برخی دستگاه های دولتی به واسطه شعارهای مرسوم و متعارف انتخابات پدید آمده است که راه برون رفت از مشکلات عظیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در دروازه سیاست خارجی عنوان می کنند.

اگرچه سیاست خارجی در این دوره بیش از همه ادوار تاریخی طی چند دهه اخیر مورد توجه و پشتوانه مردم و دولتمردان بود ولی منطق انقلابی حکم می کند تا همه اعم از ارکان دولت و آحاد ملت کمر همت و تلاش خود را به اصالت گزینه ای استوار سازند که نشان دهد مردم و دولت دوشادوش در کنار هم برای رفع مشکلات فارغ از دلبستگی و وابستگی به اجانب چنان تلاش انقلابی خواهند کرد تا در آن عظمت بلوغ سیاسی ملتی آگاه آشکار شود و پیام ملت ایران به خوبی دریافت شود که این مردم فقط در پی استیفای حقوق خود و استقلال و استغنا در همه موضوعات کشور اعم از داخلی و خارجی است. پیام مجاهدت دست اندرکاران، دولت، ملت به طرف های گفت وگو این خواهد بود همان گونه که در جنگ و سازندگی مقاومت و ایستادگی کردیم در تحریم هم مقاومت می کنیم. همان گونه که دفاع مقدس مقاومت شد قطعا عبور از تحریم های ظالمانه هم با هوشیاری و بیداری مسوولان و مردم عملی خواهد شد. پیام دیگر به نظام های غربی این است این ملت برنده نهایی این تحولات خواهد بود.

برخی نظام های سیاسی در خاورمیانه در برابر خطرات بزرگی قرار گرفته و خواهند گرفت. تاریخ و تجربه نشان داده است، هر جا که مردم نقش اساسی داشته باشند موفقیت و پیروزی در آنجا تلالو پیدا می کند. این بشارت قرآن است بی تردید، ایران و متحدان ایران برنده و غرب و نظام سلطه جهانی و متحدان شان نیز بازنده میدان خواهند بود. در جنگ داخلی در سوریه که آخرین تجربه اروپا، امریکا و متحدان منطقه یی آن بود هم اینک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بسیاری با مشکلات جدی روبه رو هستند. القاعده که بزرگترین دشمن قسم خورده امریکا بود اکنون با ده ها گروه شبه نظامی در حیاط خلوت امریکا مجددا تولید و تکثیر شدند. پس از یک دهه جنگ علیه تروریسم، یک بی دقتی و بی توجهی در منطقه حساس خاورمیانه باعث زاد و ولد دهشتناک تروریسم شد که مورد حمایت سیستم های امنیتی، نظامی، اطلاعاتی متحدین امریکا واقع شده است. فرانسه، امریکا و انگلستان پایگاه های مردمی یک دهه قبل خود را در منطقه از دست داده اند.

بافت های قومی و مذهبی و تجربه تاریخی نشان داده است که امریکا با مشت آهنین و با دستکش های مخملین از همه سیستم های استبدادی حمایت کرده است. به همین دلیل ساختار دولت های شکننده خاورمیانه که ترکیبی از پادشاهان و مستبدان منطقه هستند در حال فروپاشی بوده و دولت ها و کشورها در فرآیند تحولات اجتماعی شکننده شده اند و زمام امور به دست قدرت یا حکومت ها با تهدیدات دیگری در حال ظهور و بروز هستند. ایران اینک در اوج قدرت منطقه یی خود قرار دارد. ثبات و امنیت و موقعیت برتر جمهوری اسلامی مهم ترین عامل موفقیت سیاست خاورمیانه یی ایران است. تامین امنیت انرژی، مقاومت علیه تروریسم القاعده و مهم ترین چالش های مقابله با تهدیدات امنیتی خرده گروه هایی افراطی در همکاری استراتژیک ایران و غرب تعریف می شود. این همکاری در گرو رفتار منطقی و قانونی غرب در احقاق حقوق هسته یی مردم ایران بازخوانی می شود.

این متن نخستین بار در روزنامه اعتماد مورخ 13/ 8/ 1392 منتشر شده است .


نظر شما :