با تعمیق اختلاف تلاویو - واشنگتن بر سر ایران

مذاکرات صلح هم به محاق می رود

۰۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۲۳۵۶۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
تلاویو به روشنی می‌بیند که ایالات متحده چون از پس فشار به آن بر سر مذاکرات صلح با فلسطینیان بر نیامده، به سراغ جمهوری اسلامی ایران رفته است و می خواهد از در دوستی با آن در آید، کشوری که اسرائیل آن را دشمن حیاتی خود می‌داند.
مذاکرات صلح هم به محاق می رود

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از 7 ساعت رایزنی با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا باز هم چیزی برای گفتن نداشت.وقتی که مذاکرات دو طرف به برنامه هسته ای ایران رسید و گفت وگوها بر این مساله مترکز شد، ناگهان مذاکرات کری و نتانیاهو به مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل نیز کشیده شد. پس از آن کری به نتانیاهو تعهد داد که جزئیات گفت وگوهایشان سری باقی بماند و نگذارد چیزی از صحبت ها به بیرون درز کند.

اما با این وجود اطلاعاتی که به بیرون درز کرده که البته رسانه های اسرائیلی گزارش داده اند، حاکی از آن است که وقتی حرف های دو طرف به برنامه هسته ای ایران رسیده نتانیاهو در برابر اظهارات جان کری مقاومت کرده است. و اگر نظرات متفاوت دو طرف بخواهد گسترش یابد و به مسائل دیگر کشیده شود، برخی از ناظران بر این اعتقادند که فرایند مذاکرات صلح نیز به چالش کشیده خواهد شد، مذاکراتی که از ماه ژوئیه گذشته پس از نزدیک به سه سال تعلیق تصمیم گرفته شد که مجددا از سر گرفته شوند. احتمالا در صورتی که اختلافات دو طرف بخواهد بیش از این ادامه داشته باشد این مذاکرات نیز به مخاطره خواهد افتاد.

به نظر می رسد که نتانیاهو از روند جدید مذاکرات صلح چندان خشنود نیست، به ویژه در بخشی که به متحد ایالات متحده، اسرائیل باز می گردد، تلاویو به روشنی می بیند که ایالات متحده چون از پس فشار به آن بر سر مذاکرات صلح با فلسطینیان بر نیامده، به سراغ جمهوری اسلامی ایران رفته است و می خواهد از در دوستی با آن در آید، کشوری که اسرائیل آن را دشمن حیاتی خود می داند. رهبران ایران بارها تهدید کرده اند که خواستار نابودی اسرائیل هستند.

نتانیاهو بیش از این چند سال پیش نیز هشدار داده بود که اگر از مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل نتیجه ای حاصل نشد امریکا نباید به سراغ پرونده های دیگر برود یا بخواهد این مساله را به برنامه هسته ای ایران مرتبط کند. اما روز چهارشنبه خود شخصا ارتباطی میان این دو پرونده ایجاد کرد. وی در صحفه تویتر خود نوشت: «میان فضای صلحی که ما در آن نفس می کشیم با موفقیت هایی که ایران در پرونده هایش نفس می کشد، ارتباطاتی وجود دارد.»

ما در آخر وقتی که به مرحله نهایی موضوعات می رسیم چشم در چشم هم می دوزیم و به صراحت می گوییم که باید مانع رسیدن ایران به سلاح هسته ای شویم، اما به نظر می رسد بعضی وقت ها چیزی مغایر نیز از جانب آنها شنیده می شود و آنها کار متفاوتی انجام می دهند.

هنگامی که در رم نتانیاهو در دیدار با کری با صدای بلند مجددا بر ایران تاکید کرد، گفت که «اگر این که ایران را با توانایی های هسته ای اش تنها رها کنیم، محاسبه ای اشتباه است، به توافق نرسیدن بهتر از به یک توافق بد رسیدن است.»

یوال استینیتز، وزیر امور راهبردی و روابط بین الملل اسرائیل درباره این که به نظر می رسد در مذاکرات امریکا و اسرائیل بن بستی به وجود آمده است، می گوید: «ما در آخر وقتی که به مرحله نهایی موضوعات می رسیم چشم در چشم هم می دوزیم و به صراحت می گوییم که باید مانع رسیدن ایران به سلاح هسته ای شویم، اما به نظر می رسد بعضی وقت ها چیزی مغایر نیز از جانب آنها شنیده می شود و آنها کار متفاوتی انجام می دهند.»

به غیر از اسرائیل، بسیاری دیگر نتانیاهو را مسخره می کنند که همه سیاست خارجی خود را بر برنامه هسته ای ایران متمرکز کرده و برای توجیه همه مشکلاتش نشانی برنامه هسته ای ایران را می دهد.

پروفسور آوراهام سلا، استاد روابط دیپلماتیک اسرائیل در دانشگاه هبرو در این باره می گوید: «تمرکز بیش از اندازه نتانیاهو بر ایران باعث شده تا او رفتاری هستریک نسبت به این موضوع داشته باشد.»

وی در ادامه می گوید: «این مساله یعنی توانایی هسته ای ایران یک مبحث جدی است اما می تواند شانسی برای رویکرد جدید دیپلماتیک اسرائیل نیز داشته باشد. او چه فکر می کند؟ ظرف یک هفته همه چیز پاک شود؟ همه می دانند که این پرونده چند ماه وقت می برد و وقتی که همه چیز امکان داشت به نتیجه بد برسد آن گاه است که شاید بتوان کاری کرد.»

اسرائیل می خواهد تنها قدرتی در خاورمیانه باشد که از قدرت نظامی هسته ای برخوردار است، تلاویو می خواهد که قبل از این که تحریم ها علیه ایران لغو شوند تهران به چهار شرط تن دهد: غنی سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند، همه اورانیوم غنی شده خود را از خاک خود خارج کند، تاسیسات هسته ای زیرزمینی خود در قم را ببندد و فعالیت رآکتور مرتبط با فرآوری پلوتونیوم خود را نیز به حالت تعلیق در آورد.

بر اساس گزارشی که روز پنج شنبه توسط موسسه علوم و امنیت ملی ایالات متحده منتشر شد ایران غنی سازی 20 درصدی خود از اورانیوم را متوقف کرده و تنها به غنی سازی در سطح 5 درصدی ادامه می دهد. هنوز این مساله از سوی سازمان انرژی اتمی تایید نشده است اما کارشناسان بسیار امیدوارند که در نهایت بر سر برنامه هسته ای ایران بتوانند به توافقات لازم برسند.

منبع: گلوبال پست

کلید واژه ها: نتانیاهو برنامه هسته ای ایران مذاکرات صلح


نظر شما :