آیا تهران غرب را غافلگیر می کند؟

تایید و تکذیب های غنی سازی 20 درصدی

۰۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۲۳۴۵۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
غنی سازی 20 درصدی متوقف نشده است.آنگونه که طرفین در مذاکرات ژنو توافق کرده اند، باید گام های نخستین و پایانی توافق هسته ای مشخص شود و یکی از بحث ها کاهش ابعاد غنی سازی 20 درصدی است.
تایید و تکذیب های غنی سازی 20 درصدی

دیپلماسی ایرانی: درحالی که اظهارات اخیر حسین نقوی حسینی در خصوص توقف غنی سازی 20 درصدی همچنان مورد توجه رسانه ها قرار دارد، احمد بخشایش، یکی از همکاران نقوی حسینی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی خاطرنشان کرد، غنی سازی 20 درصدی متوقف نشده است و احتمالا برداشت از اظهارات نقوی حسینی صحیح نبوده است. بخشایش ادامه داد: هنوز به مرحله انجام اقدامات نرسیده ایم. آنگونه که طرفین در مذاکرات ژنو توافق کرده اند، باید گام های نخستین و پایانی توافق هسته ای مشخص شود و یکی از بحث ها کاهش ابعاد غنی سازی 20 درصدی است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، افزود: برای مثال بحث بر سر این است که اگر ایران تا کنون سالیانه،40 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد تولید می کرده است، آن را به 20 درصد کاهش دهد. این در حالی است که محمد حسن آصفری، دبیر اول این کمیسیون از اظهار نظر در این مورد، خودداری کرد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت و گو با "جمهوریت" خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران غنی سازی را به عنوان اصل لایتغیر و حق ملی می داند و در اصل غنی سازی هیچ صحبتی وجود ندارد .نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: غنی سازی 20 درصد نیز تا به امروز ادامه دارد و هر گونه تصمیم در این عرصه به اطلاع ملت ایران می رسد .بروجردی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر آمادگی ایران برای توقف غنی سازی 20 درصد تصریح کرد: با توجه به این که در آغاز راه مذاکره هستیم،  هنوز تصمیمی در این زمینه در خصوص توقف غنی سازی 20 درصد اتخاذ نشده است.

از سوی دیگر، دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند هیچ مدرک مستندی دال بر تایید اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبنی بر توقف فعالیت های غنی سازی 20 درصدی در ایران، در اختیار ندارند.

غنی سازی 20 درصدی از اصلی ترین دغدغه های غرب در مورد برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود که به گفته نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دیگر انجام نمی شود. وی سه شنبه گذشته در گفت و گو با خانه ملت، تصریح کرد، سوخت راکتور تحقیقاتی تامین است و به همین دلیل نیازی برای انجام عملیات غنی سازی 20 درصدی وجود ندارد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات در وین، جایی که مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، می نویسد، به نظر می رسد باوجود اظهارات اخیر این نماینده مجلس، غنی سازی 20 درصدی در ایران ادامه داشته باشد. این در حالی است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که بازرسی های متداولی از سایت های هسته ای ایران دارند، از اظهار نظر در این زمینه خودداری می کنند. برخی دیگر از دیپلمات ها نیز می گویند در جریان چنین اقدامی از سوی تهران قرار ندارند.

این در حالی است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی معمولا هفته ای یک بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید می کنند و در صورتی که طبق اظهارات نقوی حسینی ، غنی سازی 20 درصدی در روزهای اخیر متوقف شده باشد، این احتمال وجود دارد که هنوز بازرسان، بازرسی جدیدی انجام نداده باشند و به همین دلیل از توقف این روند نیز آگاه نشده باشد. گفتنی است گزارش بعدی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، ماه آینده میلادی ( نوامبر) منتشر می شود.

از سوی دیگر هیات های کارشناسی ایران و آژانس نیز در هفته جاری در وین نشستی را برگزار خواهند کرد. همچنین یک ملاقات نیز برای عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه ریزی شده که می تواند در روشن شدن توقف یا عدم توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران نقش داشته باشد.

همچنین هیات های کارشناسی ایران و گروه 1+5 (آمریکا؛انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، نیز اواخر هفته جاری در وین تشکیل جلسه می دهند و یک هفته پس از آن نیز نشست ایران و گروه 1+5، در ژنو پیش رو خواهد بود. در این بین گزارش هایی دال بر تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، منتشر می شود، که به عنوانی گامی در جهت دستیابی به توافق هسته ای با ایران محسوب می شود. به گزارش نیویورک تایمز، در صورتی که تعلیق غنی سازی 20 درصدی نیز در ایران صحت داشته باشد، جمهوری اسلامی نیز یک گام اساسی به سوی معامله هسته ای برداشته است. پیش از این نیز برخی گزارش های تایید نشده از آمادگی تهران برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی حکایت داشت. برخی مقامات تهران نیز تاکید دارند، سطح و کیفیت غنی سازی قابل بحث است اما موضوع انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج از کشور، منتفی است.

در این بین برخی تحلیلگران نیز به این نکته اشاره می کنند که تعلیق غنی سازی 20 درصدی در ایران، موضوعی بسیار غافلگیر کننده است، چرا که به نظر می رسید ایران می خواهد از ابزار غنی سازی به عنوان اهرمی در مذاکرات هسته ای پیش رو در ژنو استفاده کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: غنی سازی 20 درصدی نقوی حسینی احمد بخشایش


نظر شما :