ریاض، سعد حریری را مجازات می‌کند

۲۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۲۲۸۹۵ سرخط اخبار

یک روزنامه لبنانی با افشای تصمیم ریاض برای مجازات مالی و سیاسی سعد حریری نوشت: سران المستقبل دیگر توان کتمان تاثیر این مجازات بر جریان المستقبل را ندارند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، منابع نزدیک به سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در جریان المستقبل اعلام کردند که عربستان سعودی به علت کم کاری سعد حریری در مقابله با حزب الله لبنان و یا به علت شکست وی در آنچه حمایت از "انقلابیون سوری" خوانده شد، تصمیم به مجازات حریری گرفته اند.

بر اساس این گزارش، دیدار علی عواض العسیری سفیر عربستان در بیروت با میشل عون و جبران باسیل این رویکرد را در میان نزدیکان حریری ایجاد کرده که آنها رها شده اند و مقامات ریاض دیگر مانند قبل تمایلی به مشاوره با آنها ندارند.

این منابع اوضاع کنونی برای المستقبل را ورشکستگی و جمود این حزب دانسته و تاکید کردند تغییر سیاست های عربستان ناگهانی نیست، بلکه نتیجه طبیعی مشغول بودن ریاض به حوادث سوریه است، به این ترتیب می توان گفت حوادث امنیتی و سیاسی سوریه نیز در این تصمیم بی تاثیر نبوده است.

عناصر المستقبل که در سیاست گزاری های ریاض از زمان نخست وزیری رفیق حریری حضور داشته اند، اعتقاد دارند که این حالت از 5 سال پیش کلید خورده و اعتراض سعودی ها به لیاقت و کفایت حریری از زمان نخست وزیری وی شروع شده و با توافق س-س [عربستان سعودی و سوریه] ادامه پیدا کرد تا اینکه به کودتا علیه نخست وزیری وی و تبعید از کشورش منجر شد.

این منابع با اشاره به تاثیر این روند بر مسایل سیاسی و مالی المستقبل در لبنان تاکید کردند که المستقبل از مدت ها پیش با بحران مالی مواجه شده و مقامات این حزب دیگر نمی توانند خود را از ناحیه سیاسی و مردمی به جامعه لبنان تحمیل کنند، بویژه اینکه مزاج لبنانی ها نیز تغییر کرده و به سمت تندروی متمایل شده است.

این عده تاکید دارند که عدم تحرک فعال سعودی ها بعد از اخراج هم پیمانان آنها از قدرت در لبنان در سال 2011 نشانه واضحی از تسلیم شدن در برابر واقعیت های سیاسی بود. البته برخی از عناصر المستقبل دیگر قادر به مخفی نگه داشتن میزان خشم سعودی ها از سعد حریری و نمود آن در سیاست مجازات تمام سنی ها در لبنان نیستند.

این عده از انگیزه های تصمیم به انتقام از لبنانی ها سوال می کنند که منجر به فروپاشی موسسات اجتماعی و اقتصادی و اطلاع رسانی در این کشور شده است. آنها تاکید کردند که اعتراض سعودی ها به حریری نمی تواند توجیه خوبی برای مجازات تمام اهل تسنن در لبنان باشد.

کلید واژه ها: المستقبل سعد حریری ریاض


نظر شما :