سرقت دسته جمعی در اسپانیا به نفع فقرا

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۲۱۴۱۷ سرخط اخبار

آغاز سال تحصیلی در اسپانیا و ناتوانی مالی خانواده ها در این کشور اروپایی به دلیل بیکاری گسترده و بحران وخیم اقتصادی موجب شده است تا برخی تشکلهای اجتماعی به سرقت دسته جمعی از فروشگاههای بزرگ به نفع فقرا روی آورند.

به گزارش ایرنا، تازه ترین مورد در این زمینه هفته گذشته در ایالت اندلس در جنوب اسپانیا رخ داد. روزنامه های اسپانیا نوشته اند: حدود یکصد عضو تشکل کارگران اندلس موسوم به سات چند روز پیش ساعت 11 صبح به یکی از فروشگاههای بزرگ در مونته کینتو در منطقه اوتره را در ایالت اندلس هجوم بردند و با بیش از 10 چرخ دستی بزرگ پر از لوازم التحریر مدرسه به منظور توزیع آن در میان افراد بی بضاعت آنجا را ترک کردند.

روزنامه ال موندو چاپ مادرید به نقل از شاهدان عینی نوشت: مهاجمان که در میان آنها، دییگو کانیامرو سخنگوی این تشکل نیز حضور داشت، چرخهای دستی را از لوازم التحریر پر کرده و بدون پرداخت بهای آن، آنها را قبل از رسیدن نیروهای امنیتی در چندین وانت گذاشتند و از آنجا رفتند.

سخنگوی سندیکای کارگران اندلس، این تهاجم به فروشگاه را نمادین توصیف کرد و گفت: ما این لوازم التحریر شامل انواع مداد، پاک کن، ماژیک، دفترچه و خودکار را ظرف روزهای آینده به خانواده های نیازمند تحویل خواهیم داد.

کانیامرو گفت: با این عمل، سندیکا می خواهد توجه همگان را به وضعیت دو میلیون اندلسی که در فقر بسر می برند و 400 هزار خانواده که هیج گونه کمک یا توجهی به آنها نمی شود و همه اعضای آن در بیکاری بسر می برند، جلب کند.

در واکنش به این رویداد، وزارت کشور اسپانیا گفت که با قاطعیت علیه یورش برنامه ریزی شده توسط اعضای سندیکای سات واکنش نشان خواهد داد و همه شرکت کنندگان در این ماجرا، شناسایی، بازداشت و محاکمه خواهند شد.

با این حال، امروز برخی روزنامه های اسپانیا نوشته اند که سندیکای کارگران اندلس چند روز پس از ماجرای یورش به فروشگاه، این لوازم التحریر را بسته بندی و توسط اعضای خود و در حضور جمعی از خبرنگاران و دوربینهای تلویزیونی در یکی از محلات فقیرنشین منطقه میان خانواده ها توزیع کرده است.

یکسال پیش نیز خوسه مانوئل سانچز گوردییو شهردار مارینالدا به همراه دهها نفر به دو مجتمع تجاری بزرگ در حومه سوییا مرکز ایالت اندلس و بندر کادیز هجوم برده و چندین چرخ دستی حامل غذا را برای خانواده های بی بضاعت از آنجا غارت کرده بود.

سازمان دفاع از حقوق مصرف کنندگان در اسپانیا اخیرا گزارش داد که متوسط هزینه هر دانش آموز این کشور در سال جدید تحصیلی در مدارس عادی دولتی مبلغ 1268 یورو، مدارس نمونه مردمی 2386 یورو و مدارس خصوصی 5322 یورو خواهد بود، این در حالی است که روزنامه ال پاییس، حداقل هزینه هر دانش آموز مدارس عادی را در اسپانیا در سال تحصیلی جدید که از روز سه شنبه گذشته آغاز شده، 1800 یورو برآورد کرده است. از این میزان، بین 300 تا 500 یورو فقط قیمت کتابهای درسی دانش آموزان است.

این هزینه های هنگفت در حالی بر خانوارهای اسپانیایی تحمیل می شود که این کشور اروپایی از شش سال پیش با بحران وخیم اقتصادی دست به گریبان است و بیش از شش میلیون نفر در آن از بیکاری رنج می برند.

بحران اقتصادی موجب شده است دولت اسپانیا نیز از بودجه مدارس و موسسات آموزشی به شدت بکاهد و در نتیجه، خانواده ها ناچارند هر بار هزینه های بیشتری را برای تحصیل فرزندانشان در مدارس و دانشگاهها بپردازند.

شماری از تشکلهای اجتماعی اسپانیا، دولت را مسئول بروز این بحران و رنج خانواده ها می دانند و معتقدند در چنین شرایطی، خانواده ها و فرزندان آنها نباید از گرسنگی رنج بکشند یا فرزندان آنها به دلیل بی پولی و بیکاری والدینشان، از تحصیل محروم شوند.

بر اساس بررسی های موسسه معتبر آکسفام که امروز انتشار یافت، در حال حاضر، فقر در اسپانیا 27 درصد جامعه برابر با 12 میلیون و 700 هزار نفر را در بر گرفته است.

این موسسه هشدار داده است در صورتی که سیاستهای ریاضتی دولت تغییر نکند، این رقم ظرف 10 سال آینده 40 درصد جامعه با جمعیتی معادل 18 میلیون نفر را فراخواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، اسپانیا از نظر میزان فقر در راس کشورهای اروپایی قرار دارد.

کلید واژه ها: اسپانیا


نظر شما :