توصیه وزیر دفاع به روس‌ها برسر S300

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۲۱۱۸۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگوی زنده تلویزیونی نگاه یک با اشاره به اوضاع منطقه خصوصا سوریه گفت: آمریکایی ها پس از سقوط امپراتوری بریتانیای کبیر در نیم قرن گذشته، تلاش مستمری برای اعمال یک هژمونی و یا تسلط سیاسی، نظامی و اقتصادی بر گستره جهان داشته اند.

وی افزود: به طور طبیعی در جغرافیای جهان از نظر ژئوپولیتیک و یا ژئو استراتژیک، مناطقی هستند که در اختیار گرفتن آنها تضمین کننده این هژمونی یا سلطه نظامی، اقتصادی و حتی فرهنگی است.

وزیر دفاع، منطقه خاورمیانه را یکی از نقاط مهم برای تضمین این هژمونی دانست و تصریح کرد: سلطه آمریکا در منطقه با هدف تأمین امنیت اسرائیل و تأمین تداوم جریان امن انرژی از منطقه به سایر کشورها دنبال می شود و این امری است که از سالیان گذشته مدنظر آمریکایی ها بوده است.

* امنیت اسراییل برای آمریکا مهم است

سردار دهقان ادامه داد: هر آنچه که بتواند تهدید اسرائیل یا روند انتقال امن منابع انرژی از منطقه به خارج را به دنبال داشته باشد تهدیدی برای آمریکایی ها محسوب می شود و در صدد رفع این تهدید برمی آیند و خود را جایگزینی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه می کنند.

* حزب الله، سوریه، لبنان و ایران مربع مقاومت

وی با تأکید براینکه هر کجا که بحث امنیت اسرائیل مطرح می شود، در مقابل محور مقاومت مطرح است، گفت: در گذشته محور مقاومت را کشورهای عربی با اتحاد در مقابل اسرائیل دنبال می کردند اما امروز حزب الله، سوریه، لبنان و ایران در این مربع مقاومت معنی می شوند.

وزیر دفاع تأکید کرد: آمریکایی ها به دنبال این هستند که توان جریان محور مقاومت را تحلیل دهند به گونه ای که قادر به پیشبرد اهداف خود در منطقه به معنای جلوگیری از تجاوزگری و سوداجویی آمریکا و اسرائیل نباشند و آن را از بین ببرند.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها همواره سعی بر مشروعیت سازی برای اقدامات خود در سطح جهانی و افکار عمومی دارند به گونه ای که اقدام آنان توجیه پذیر و منطقی جلوه کند.

* چین و روسیه با آمریکا همراهی نمی کنند

وی درخصوص تلاش آمریکا برای حمله نظامی به سوریه نیز گفت: آمریکایی ها تلاش بسیاری کردند تا قطعنامه ای را از شورای امنیت با اجماع سازی بین کشورهای عربی منطقه و کشورهای اروپایی بگیرند تا فضایی را فراهم کنند که بتوانند وارد عرصه اینچنینی شوند که تاکنون اقدام برای آنان میسر نبوده است.

وزیر دفاع به نشست سران گروه 20 اشاره کرد و گفت: آقای اوباما در اجلاس سران کشورهای صنعتی تلاش دارد نوعی وفاق و اجماع را برای اقدام نظامی علیه سوریه به بهانه کاربرد سلاح شیمایی ایجاد کند که موفق به انجام این کار نمی شود چرا که قادر نیست چین و روسیه را با خود همراه کند تا در شورای امنیت موفق به کسب قطعنامه شود چرا که در صورت گرفتن قطعنامه می تواند یک نوع مشروعیت حقوقی به اقدام خود دهد.

* اشغال سوریه توسط آمریکا منتفی است

سردار دهقان اظهار کرد: امروز آمریکا توان نظامی حمله زمینی برای اشغال سوریه و یا سقوط نظام سیاسی این کشور را ندارد و اگر بخواهد اقدامی انجام دهد می تواند حمله هوایی باشد که در این حمله نقاطی را می تواند مورد هدف قرار دهد و بزند اما این حمله نمی تواند منجر به سقوط یک نظام سیاسی بشود.

وی ادامه داد: آمریکا نمی تواند سوریه را اشغال کند اما آنان به دنبال توجیه پذیر کردن اقدام نظامی خود علیه نقاطی که آنان تصور می کنند که توان شیمیایی، نظامی و یا از این قییل توانمندی ها را سوری هاست، هستند تا به دنبال آن بتوانند موفقیت های اخیر این کشور در مقابله با گروه های تروریستی را کم اثر کنند.

* آمریکا به پیامدهای حمله به سوریه بیشتر فکر کند

وزیر دفاع گفت: معتقدم آمریکایی ها باید عاقلانه نسبت به پیامد حمله نظامی علیه سوریه بیندیشند و محتاط باشند چون این اقدام نظامی در منطقه به فرمایش مقام معظم رهبری به منزله بشکه باروت را منفجر کردن است و دامنه بحران آن هم قابل کنترل نخواهد بود.

سردار دهقان در پاسخ به این پرسش که چرا سرنوشت سوریه برای ایران اینقدر مهم است، گفت: به علت محور مقاومت و قضیه فلسطین که یک قضیه اسلامی است و امام راحل نیز این را می فرمودند.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان نسبت به سرنوشت فلسطین و مردم آن بی تفاوت نیستند و از کنار آنچه بر ملت های مسلمان می گذرد با اغماض نمی گذرند.

وزیر دفاع به نقش سوریه در محور مقاومت اشاره کرد و افزود: سوریه در زمان حال و گذشته یکی از کشورهایی بوده که همواره خود را در سنگر مقاومت و مقابل رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین قرار داده و در این میدان حضور داشته است.

* حامیان مداخله نظامی در سوریه نگران آینده خود باشند

سردار دهقان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس حمایت ایران به دلیل حضور سوریه در محور مقاومت است، اظهار کرد: ما اساساً به دلیل محور مقاومت و قضیه فلسطین با سوریه همراهی می کنیم و دلیل دیگری هم ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر تهاجمی به سوریه صورت گیرد چه وضعیتی برای منطقه متصورید، گفت: کشورهایی که امروز با مداخله نظامی آمریکا در سوریه از طرق اعزام نیروی انسانی، مالی، تبلیغاتی و سیاسی حمایت می کنند بدواً باید نگران آینده خود باشند.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز نیروهای تکفیری و تروریست ها همه کشورها در سوریه جمع شده اند و در آنجا با مردم و نظام سیاسی سوری می جنگند و سؤال این است که آیا این گروهها در درون این جغرافیا و مرزها خواهند ماند و یا به صورت ویروسی پراکنده می شوند و ایجاد بی ثباتی و ناامنی می کنند که یقیناً مورد دوم اتفاق خواهد افتاد.

* پای خیلی ها به جنگ کشیده می شود

سردار دهقان افزود: رژیم سوریه و بشار اسد اینگونه نیست که بنشینند تا نظام سیاسی شان را سرکوب کنند و یا بمب بر سر مردمشان بریزند و اینها هم هیچ واکنشی نشان ندهند. این واکنش طبیعتاً با تصمیم سیاسی رهبران سوریه می تواند صورت گیرد و منجر به ایجاد یک دور جدید حملات متقابل در منطقه شود که احتمال دارد پای دیگران را هم به این عرصه نبرد بکشاند.

وی تصریح کرد: در نظریه پردازی جنگ گفته می شود کسی که می خواهد جنگ را آغاز کند ابتدا باید به خاتمه آن فکر کند و امریکایی ها باید بینند با هزینه برای جنگ و منافعی که به دست می آورند می شود موازنه برقرار کنند و معادله مثبتی برای اقدام کننده صورت گیرد یا خیر؟

وزیر دفاع به آمریکایی ها و حامیانش توصیه کرد که این معادله هزینه منعفت را خیلی عاقلانه تر بیندیشند و ببینند آیا اقدامی که می خواهند انجام دهند عاقلانه است یا خیر، چون تصمیم عقلانی، خود هزینه و فایده است.

سردار دهقان افزود: معتقدم مداخله آمریکا به هر کیفتی در منطقه به توسعه بحران، ایجاد خلاء امنیتی و گیر افتادن آمریکایی ها در منطقه همچون افغانستان و عراق دامن می زند.

وی خاطرنشان کرد: امروز خود مسئولان نظامی آمریکا هم زیاد علاقه ای برای تبعیت از تصمیم مسئولان سیاسی خود ندارند.

* واکنش حامیان سوریه در قبال تجاوز آمریکا

وزیر دفاع در پاسخ به این سؤال که واکنش محور مقاومت در صورت حمله آمریکا به سوریه چه خواهد بود، گفت: هر واکنشی در قبال یک کنش اتفاق می افتد و باید دید اقدام نظامی در سوریه با چه ابعاد، هدف و منظوری صورت می گیرد که به طور طبیعی نظام سوریه و کشورهای حامی آن متناسب با آن، واکنش نشان خواهند داد.

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سیاست دفاعی کشورمان پرداخت و اظهار کرد: سیاست دفاعی ما بر مبنای بازدارندگی مؤثر و در بعد دیگر، دفاع همه جانبه است که در بازدارندگی مؤثر، ما از میزان قدرت، اقتدار، تجهیزات، تسلیحات و سامانه های نظامی دفاعی بهره مند می شویم که دشمن را از اقدام نظامی علیه ما برحذر دارد.

وی با تأکید براینکه ایران اسلامی امروز در سطح منطقه از برتری کامل دفاعی برخوردار است، گفت: برتری ما به گونه ای است که اگر کشوری بخواهد در منطقه تهدیدی برای ما باشد، ما اصلاً آن را محصور نمی کنیم و از آن سو توان دفاعی ما در قبال این تهدیدات به گونه ای است که اگر بخواهد رخ دهد ما برتری کامل را داریم.

* تهدیدات ایران فرامنطقه ای است

سردار دهقان افزود: آنچه می توان برای جمهوری اسلامی تهدید باشد تهدیدات فرامنطه ای است که عمدتاً آمریکا و اسرائیل هستند که توانمندی دفاعی ما، آسیب پذیری های آنان، اراده ملت ما برای مواجهه و مقابله با هر اقدام از طرف آنان ملزم به پشتوانه عظیم مردمی است که البته نظام سیاسی ما نیز از انسجام و وحدت کامل سیاسی برخودار است و تجربه 8 ساله دفاع مقدس به فرهنگ ایثار و شهادت ما را تبدیل به یک توان بلامنازع و بازدارنده در مقابل هر نیروی متجاوزی کرده است که بخواهد فراتر از مرزهای ما اقدامی انجام دهد.

* نقش ولایت فقیه در ارتقا توان دفاعی

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: مجموعه سازمانی، ساختاری و فرایندهای اداری که ما از آن بهره می بریم ما را از آنچنان انعطافی برخوردار کرده که می توانیم متناسب با نیازهای محیطی و وضعیت داخلی به سرعت خود را متناسب با آن وضعیت سامان دهیم و توانایی مان را بسیج و به کار گیریم.

سردار دهقان عامل دیگر در اقتدار دفاعی کشور را بهره مندی نیروهای مسلح از عنصر ولایت فقیه به عنوان فرمانده کل قوا دانست و گفت: عنصر ولایت فقیه در رأس نیروهای مسلح یک نوع مشروعیت دینی و اقدام تکلیف مدارانه را با خود به همراه دارد.

* همکاری 1200 شرکت ملی با وزارت دفاع

سردار دهقان با تأکید برلزوم انعطاف، چابک سازی و سبک بال کردن صنایع دفاعی گفت: اینها باعث می شود تا توان مهندسی و طراحی ما به حد اعلا برسد و البته در این ارتقای توان، صنعت ملی نیز بخشی زیادی از نیازهای ما را تأمین می کند.

وی در خصوص همکاری با دانشگاه ها و شرکت های خصوصی تولیدی و دانش بنیان گفت: ما شرکت های خصوصی را براساس توان و قابلیت آنها و الزامات امنیتی خودمان درجه بندی کرده ایم و تکلیف ما در قبال آنها و تکلیف آنها در قبال ما روشن است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروز 1200 شرکت ملی با ما همکاری فناورانه می کنند که البته بخشی از این همکاری نیز در حوزه تولیدی و صنعتی است که باید توسعه یابد.

* سرریز تکنولوژی دفاعی در خدمات ملی

وی افزود: اگر ما به تکنولوژی برتر دفاعی دست یابیم می توان از سرریز این تکنولوژی در خدمت جامعه نیز استفاده کرد تا نیازهای کشور را تأمین کنیم.

سردار دهقان ادامه داد: ما در زمینه هایی فعالیت می کنیم که هم تأمین کننده قابلیت دفاعی ما باشد و هم رافع گلوگاه های فناوری ملی.

وی افزود: بسیاری از تکنولوژی ها کاربرد دوگانه دارند که ما می توانیم در امور غیر نظامی نیز این تکنولوژی را توسعه دهیم علاوه بر اینکه می تواند در بخش دفاعی نیز نیازهای ما را برآورده کنند.

* توان خود در حوزه فضایی را ثابت کردیم

وزیر دفاع در خصوص رتبه کشورمان در موضوعات فناوری فضایی گفت: ما در جهان جزو 10 کشور دارای این فناوری هستیم که البته تمام این دانش با اتکا به توان داخلی به دست آمده و توانمندی خود را در حوزه فضایی و پرتاب و ساخت ماهواره ها ثابت کرده ایم و می توانیم هر زمان که لازم باشد این پرتاب را انجام دهیم.

* توان ساخت موشک با هر بُردی را داریم

سردار دهقان در حوزه توانمندی موشکی نیز گفت: ما در طراحی و ساخت انواع موشک های بالستیک، سطحی و ضد زیرسطحی همچنین موشک های زمین به هوا و هوا به هوا در منطقه بی نظیر هستیم و کسی توانمندی ما را ندارد.

وی با بیان اینکه ما برای ساخت موشک با هر بُرد، هیچ محدودیتی نداریم، ادامه داد: البته نگاه ما یک نگاه تهاجمی نیست و آنچه می سازیم براساس دکترین دفاعی است تا اگر کسی فکر حماقت آمیز تجاوز به ایران به سرش زد بتوانیم پاسخ آن را بدهیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ما در هر نوع موشک، صاحب تکنولوژی هستیم و در دنیا هم جزو بهترین ها به حساب می آییم.

سردار دهقان در همین رابطه یادی از سردار شهید طهرانی مقدم فرمانده موشکی و نیز سردار شهید شفیع زاده فرمانده توپخانه سپاه در زمان دفاع مقدس پرداخت و گفت: وقتی قرار شد حوزه موشکی و توپخانه از هم جدا شوند و پس از تشکیل نیروهای سه گانه سپاه، توان موشکی به نیروی هوایی سپرده شد که بنده هم مدتی آنجا بودم اما وقتی مسئولیت نیروها در لبنان و سوریه را برعهده داشتم، شهید طهرانی مقدم و بچه های تشکیل دهنده هسته اولیه موشکی سپاه برای آموزش به سوریه آمدند.

* استفاده از دیپلماسی دفاعی در کنار سیاست خارجی

وی در ادامه به اهمیت موضوع دیپلماسی دفاعی در کنار سیاست خارجی برای حفظ امنیت کشور اشاره کرد و گفت: وقتی همکاری های نظامی و مراودات دفاعی با کشورها توسعه یابد، این موضوع علاوه بر ارزآوری موجب فهم واقعی این کشور از وضعیت نظامی ما می شود که این امر هرگونه سوتفاهم و سوظن را کاهش می دهد.

* افزایش سطح همکاری های دفاعی با دیگر کشورها

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما امروز با بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه همکاری های فناوری و آموزشی داریم و بسیاری از تجهیزات مان را صادر می کنیم و با برخی کشورها نیز در حوزه امداد و نجات برنامه های مشترکی داشتیم.

وزیر دفاع ادامه داد: در گذشته قدرت های فرامنطقه ای مانع این نزدیکی ها می شدند و البته برخی شیطنت ها در محیط امنیتی پیرامون ما نیز دخالت داشت اما امروز که ملت ها نسبت به اهداف سلطه گران به رهبری آمریکا هوشیار شدند، علاقه به این همکاری ها زیاد می شود.

* اولویت با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی

وی افزود: اولویت ما برای همکاری های دفاعی با کشورهای همسایه سپس کشورهای اسلامی بعد از آن کشورهای دوست و بقیه کشورها است.

* ایران عامل ثبات در منطقه

سردار دهقان در خصوص موضوع ایجاد ایران هراسی در منطقه نیز گفت: در 100 سال گذشته کشور ما به هیچ همسایه ای تجاوز نکرده و اصولاً این موضوع در نظام سیاسی ما که مبتنی بر یک مکتب اعتقادی اسلامی است، جایی ندارد و ما معتقدیم بزرگترین عامل ثبات و امنیت به دلایل مختلف در منطقه جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر دفاع پیگیری موضوع ایران هراسی توسط استکبار را برای حضور نامشروع خود در منطقه و نیز القای ناامنی برای فروش سلاح به کشورهای منطقه دانست و گفت: البته برخی از این کشورها هم این فریب را می خورند.

* گلایه سلطان قابوس درخصوص کشورهای منطقه

سردار دهقان در همین رابطه به دیدار اخیر خود با سلطان قابوس پادشاه عمان اشاره کرد و گفت: من در این دیدار گفتم تعجب می کنم که برخی کشورهای منطقه چه چیزی از ایران دیده اند که اینطور احساس خطر می کنند در حالی که حضور بیگانگان جز ایجاد هزینه برای آنها چیزی ندارد و آنها در حقیقت به دنبال تأمین منافع خود با پول این کشورها هستند در حالی که کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت شایسته ترند. سلطان قابوس نیز اذعان داشت که البته حضور بیگانگان از گذشته هم بوده که البته باید تلاش کنیم کم شود اما خود کشورهای منطقه هم بی تقصیر نیستند و این حرف ها را می زنند.

* بودجه 35 ساله دفاعی ما کمتر از خرید سال قبل عربستان و امارات از امریکا

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بودجه دفاعی کشور گفت: آمار بانک جهانی و دستگاه های رسمی کشور در خصوص بودجه روشن است بیایند مقایسه کنند تا ببینند نسبت اعتبارات دفاعی ما به کل اعتبارات جاری کشور چقدر است. ما از این حیث پایین تر از کشورهای منطقه هستیم و اگر کل اعتبارات دفاعی ما از ابتدای انقلاب به خصوص بعد از پایان جنگ را جمع کنند کمتر از خرید سال قبل عربستان و امارات از آمریکا است که چیزی در حدود 120 میلیارد دلار خرید کردند.

* تحریم ها برای غرب نتیجه معکوس داد

سردار دهقان در ادامه در خصوص تأثیر تحریم ها بر توان دفاعی کشور، تحریم را یک امر مبارک دانست و گفت: آنها فکر می کردند ما را از این تکنولوژی ها محروم می کنند در صورتی که حس خودباوری، اعتماد به نفس و تکیه بر توانمندی های داخلی را تقویت کرد و در واقع آنها نتیجه معکوس گرفتند. البته ما معتقدیم که باید این تحریم ها را خنثی کرد و تلاش ما نیز در همین جهت خواهد بود.

* نقش صادرات نظامی در تولید امنیت

وزیر دفاع در همین رابطه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این امر به معنای خست در خرج کردن نیست بلکه ما باید جایی خرج کنیم که بیشترین قابلیت و تأثیرگذاری را داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در حوزه صادرات تجهیزات نظامی نیز عملکرد خوبی داریم که این صادرات هم موجب ارزآوری می شود و هم به تولید امنیت می انجامد ما فقط به دنبال ارزآوری نیستیم بلکه اولویت اول مان تولید امنیت است چون این صادرات و تجهیزات در حقیقت نوعی بیان قدرت است و البته ما را رقابت پذیرنیز می کند که موجب ارتقای کیفیت و دانش خواهد شد.

* ما صاحب قدرت هستیم

سردار دهقان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به توان دفاعی نیروهای مسلح کشورمان، مهمترین ویژگی این توانمندی ها را بومی سازی تجهیزات و تکیه بر توان و دانش داخلی دانست و افزود: وقتی ما صاحب تکنولوژی می شویم در حقیقت صاحب قدرت شده ایم به گونه ای که امروز در منطقه هیچ کشوری جنین توانمندی و دسترسی به تکنولوژی را ندارد.

وی ادامه داد: ما بجای اینکه دشت وسیعی را روبروی خود ترسیم کنیم، به دنبال فناوری هایی رفتیم که بتواند ما را در میدان نبرد نسبت به رقیب در سطح برتر قرار دهد.

* توان پاسخ به هر تهدیدی را داریم

وزیر دفاع گفت: با ایجاد آمادگی و هوشمندی امنیتی و دفاعی، ما فاکتورهای امنیت خود و تغییرات پیرامونی را احصا کردیم تا بتوانیم بهنگام، به هرگونه تهدیدی پاسخ دهیم. ما قادر به پیش بینی تهدیدات و مقابله با آنها هستم.

دهقان در خصوص اولویت های وزارت دفاع نیز اظهار داشت: اولویت اول ما تحقق سیاستها و تدابیر فرمانده معظم کل قوا و دستیابی به اهداف تعیین شده است که البته در این میان، توسعه دانش و فناوری را هم مد نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: با تجارب سی و پنج سال اخیر، ما امروز می دانیم که در حال ورود به عرصه فناوری های نسل چهارم هستیم و یک جهش راهبردی فناوری در حوزه های تولیدی و تحقیقاتی را دنبال می کنیم تا بتوانیم به ارتقا توان خود بیفزاییم.

* روسها قرارداد S300 را اجرا کنند/ بهانه آنها قابل قبول نیست

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع قرارداد S300 با روسیه نیز گفت: برای من سوال است که چطور یک ابرقدرت سابق و یک قدرت جهانی، قرارداد حقوقی منعقد شده بین المللی را اجرا نمی کند.

دهقان ادامه داد: ما قراردادی بستیم و تعهدات خود را هم نسبت به آن انجام دادیم اما روسها به بهانه قطعنامه 1929 شورای امنیت آن را اجرا نمی کنند در حالی که این قطعنامه شامل حال قرادادهای قبل از آن نمی شود.

وی گفت: ما نیرو فرستادم و آموزش دیدند، در داخل سازمان و یگان ایجاد کردیم، آیا اینها قابل دیدن نیست؟ بهانه های روسها هیچ جنبه حقوقی ندارد و در عرف جهانی نیز قابل قبول نیست.

وزیر دفاع به روسها توصیه کرد که خود را باور کنند و خیلی به دنیال آمریکا نباشند و در عین حال گفت: آنها قراردادی بستند، بیایند و آن را اجرایی کنند.

* کار ساخت زیردریایی فاتح تمام شد

دهقان درخصوص وضعیت ساخت زیردریایی فاتح نیز گفت: کار ساخت این زیردریایی تمام شده و آماده به آب اندازی است و برای رونمایی آن نیز منتظر فرصت مناسب هستیم.

* جبران عقب ماندگی در وضع معیشت کارکنان نیروهای مسلح

دهقان درخصوص رسیدگی به وضع معیشت کارکنان نیروهای مسلح نیز اظهار داشت: ما برای این موضوع دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم که امیدواریم به بهبود وضع زندگی این عزیزان ختم شود چراکه معتقدیم نیروهای مسلح باید از روحیه بالایی برخوردار باشند و ذهن آنها درگیر مسالی روزمره زندگی نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این خصوص در گذشته قدری کم کاری داشتیم که باید این موضوع جبران شود.

کلید واژه ها: سوریه دهقان آمریکا محور مقاومت روسيه اس 300


نظر شما :