زنگنه: برای دبیرکلی اوپک کوتاه نمی‌آئیم

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۲۰۸۲۱ سرخط اخبار

وزیر نفت با تشریح مواضع رسمی ایران برای انتخابات دبیرکلی اوپک، اعلام کرد: اگر تغییری در سیاست تعدادی از کشورهای عضو اوپک در قبال مواضع ایران پیش نیاید و مثل گذشته باشد، ایران هم کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آغاز انتخابات دبیرکلی اوپک، کادر جدید مدیریتی وزارت نفت هم از عزم جزم ایران برای تصدی این کرسی استراتژیک تصمیم گیری سازمان اوپک خبر داده است.

بیژن زنگنه آذر ماه سال گذشته و پیش از حضور در وزارت نفت درباره برنامه کلیدی ایران به منظور احراز دبیرکلی اوپک در رقابت با عربستان و عراق، با تاکید بر این که ایران نباید اجازه دهد در دوره پیش رو کشور های عربی دبیرکل اوپک شوند، گفته بود: همان گونه که در گذشته انتخاب نماینده ایران برای سمت دبیرکلی وتو شد، در صورت انتخاب نامزد های دو کشور عربستان و عراق، ایران نیز باید این انتخاب را وتو کند.

وی با اعلام اینکه این حق ایران است که بعد از اولین دوره دبیرکلی خود یک بار دیگر به این سمت برگزیده شود، تصریح کرده بود: برخی از اعضای اوپک با تغییر سیستم انتخاب دبیرکلی، این فرصت را از ایران گرفتند، آنها نه تنها از فرصت جنگ عراق علیه ایران استفاده کردند، بلکه بعد از پایان جنگ نیز از انتخاب کاندیدای ایران برای سمت دبیرکلی اجتناب کردند.

با گذشت حدود 9 ماه از این اظهارنظر، با حضور مجدد زنگنه به عنوان سکان دار جدید وزارت نفت، وی بار دیگر مواضع و سیاست های نفتی ایران در سازمان اوپک را تشریح کرد.

بیژن زنگنه درباره برنامه ایران به منظور کسب دبیرکلی اوپک با بیان اینکه تصدی این کرسی چندان اهمیت ندارد اما ایران هم از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، گفت: به هیچ کشوری در اوپک اجازه نمی دهیم که حق ایران در اوپک به عنوان یکی از کشورهای موسس و قدیمی این سازمان را ضایع کند.

وزیر نفت باخطاب به آن دسته از کشورهای عضو اوپکی که در چند سال گذشته بارها نسبت به حقوق ایران کوتاهی کرده اند، تصریح کرد:  قطعا آن دسته از کشورهایی که به ایران ظلم می کنند نمی گذاریم دبیرکل اوپک شوند.

رئیس دوره ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد: اگر تغییری در سیاست تعدادی از کشورهای عضو اوپک در قبال مواضع ایران پیش نیاید و مثل گذشته باشد، ایران هم کوتاه نخواهد آمد.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین با اشاره به سقوط جایگاه نفتی ایران در اوپک به دلیل کاهش ظرفیت تولید نفت ایران، تبیین کرد: افزایش تولید و ظرفیت تولید نفت و در اختیار داشتن ظرفیت مازاد تولید نفت در اوپک و حتی بازار جهانی نفت همچون یک ارتش عمل می کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون افزایش تولید و ظرفیت تولید نفت یکی از برنامه های کوتاه مدت صنعت نفت ایران است، خاطرنشان کرد: قطعا افزایش تولید و صادرات می تواند در بهبود جایگاه ایران در اوپک و افزایش قدرت چانه زنی ایران کارساز باشد.

آخرین تغییر و تحولات انتخابات دبیرکلی اوپک

اردیبهشت ماه سالجاری عربستان سعودی در رقابت با ایران، ریاست تحقیقات به عنوان دومین کرسی استراتژیک اوپک را تصاحب کرد و پیش از آن هم "مجید المنیف" نامزد سعودی ها با انصراف از ادامه رقابت در انتخاب دبیرکلی اوپک در مسئولیتی جدید در دولت ریاض مشغول به کار شد.

با کناره گیری نامزد پیشنهادی عربستان و پس از واگذاری کرسی ریاست تحقیقات اوپک به سعودی ها، کارشناسان بین المللی رقابت اصلی برای تعیین دبیرکلی آینده اوپک را بین ایران و عراق عنوان کرده به طوری که مطابق با یک قانون نانوشته تمامی کرسی های اصلی تصمیم گیری اوپک نمی تواند به یک کشور واگذار شود.

همزمان با این تغییر و تحولات روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق به عنوان دو کشور بزرگ تولیدکننده و دارنده ذخایر نفت جهان و اوپک روز به روز در حال توسعه و بهبود است و حتی این دو کشور در بازار نفت دارای سیاست های مشابهی با یکدیگر هستند.

در شرایط فعلی ایران و عراق یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر و تولید نفت در بین کشورهای اوپک و جهان هستند به طوری که حجم ذخایر نفت این دو کشور در مجموع بیش از 300 میلیارد بشکه برآورد می شود و حتی پیش بینی می شود تا چند سال آینده با توسعه فعالیت های اکتشافی میزان ذخایر طلای سیاه این دو کشور افزایش یابد.

در طول یکسال گذشته تاکنون چندین قرارداد استراتژیک نفت پشت درب های بسته امضا کرده اند که صادرات گاز، فروش کالا و تجهیزات، ساخت و راه اندازی برخی از تاسیسات نفت، گاز و CNG، امضای قراردادهای بلندمدت صادرات فرآورده های نفتی و سوآپ سوخت و توافق به منظور توسعه مشترک برخی از میادین مرزی از مهمترین توافق های نفتی این دو کشور نفتی است.

با افزایش مبادلات نفت و انرژی ایران و عراق، این دو کشور بزرگ نفت خیز هر دو طرفدار قیمت های بالای طلای سیاه هستند به طوری که عراق با توجه به برنامه ریزی به منظور افزایش تولید نفت تا مرز 6 تا 8 میلیون بشکه و ایران هم به دلیل تحریم نفت، هر دو از قیمت های بالای 100 دلار طلای سیاه در بازار جهانی حمایت می کنند.

در طرف مقابل عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سعی دارند که قیمت نفت را در سطح متوسط حفظ کنند و بدین ترتیب کشورهای صنعتی خریدار نفت را از خود راضی نگاه دارند، از این رو عراق رفته رفته از عربستان فاصله گرفته و در داخل چارچوب اوپک به ایران نزدیک تر شده که این تغییر رویه به افزایش قیمت نفت و هر چه سیاسی تر شدن روند تصمیم گیری ها در اوپک منجر شده است.

تمامی این تغییر و تحولات منجر به شکل گیری یک اتحاد نفتی بین ایران و عراق در بازار جهانی و حتی اوپک شده است و از این رو با توجه به خروج نامزد عربستان و واگذاری ریاست تحقیقات اوپک به سعودی ها، ایران و عراق را باید به عنوان فینالیست های این انتخابات تاثیرگذار معرفی کرد.

در حال حاضر غلامحسین نوذری نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی اوپک بوده که دارای سابقه بیش از 12 سال مدیریت کلان و در رده های بالا در شرکت ملی نفت و وزارت نفت ایران است در دوران وزارتش تعامل و همگرایی تکرار نشدنی در بین اعضای اوپک ایجاد کرد.

کلید واژه ها: اوپک ایران


نظر شما :