ماجرای ترور نافرجام نخست‌وزیر یمن

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۲۰۷۱۱ سرخط اخبار

مقام های یمنی از سوء قصد نافرجام یک گروه مسلح به نخست وزیر این کشور، در صنعا (پایتخت) خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک منبع آگاه در یمن گزارش داد "محمد سالم باسندوه" نخست وزیر این کشور شامگاه دیروز (شنبه) هنگام بازگشت از دفتر نخست وزیری به منزل، هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. مهاجمان پس از این حمله بی درنگ صحنه حادثه را ترک کرد.

بنابر گزارش ها مهاجمان به کاروان خودروهای حامل "محمد سالم باسندوه"، نخست وزیر یمن تیراندازی کردند. اما به وی آسیبی وارد نشد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این سوء قصد در حالی رخ داد که دو روز پیش نیز یک افسر ارشد اطلاعاتی یمن در استان لحج کشته شد که احتمال می رود قتل وی توسط شبه نظامیان وابسته به القاعده صورت گرفته باشد.

وزرای کابینه یمن نیز قبلا، بارها مورد سوء قصد قرار گرفته اند، اما این نخستین بار است که شخص باسندوه هدف حمله قرار می گیرد.

باسندوه ریاست نخستین دولت یمن پس از برکناری علی عبدالله صالح، حاکم خودکامه پیشین این کشور را بر عهده دارد.

دولت یمن سالهاست با شبه نظامیان گروه القاعده در مناطق جنوبی این کشور در حال مبارزه است.

اوایل ماه آگوست سال جاری، آمریکا و چند کشور غربی از بیم حملات القاعده سفارتخانه های خود را در صنعا، پایتخت یمن بستند. این در حالی است که آمریکا و عربستان بارها نسبت به فعالیت شاخه القاعده در جنوب یمن ابراز نگرانی کرده بودند.

دسامبر سال گذشته نیز، یک سرهنگ ارتش یمن و عضو شورای امنیت ملی این کشور، در شهر مکلا در جنوب یمن، هدف تیراندازی دو مرد مسلح قرار گرفت و کشته شد.

گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی یمن به ویژه در بخش های جنوبی و شرقی این کشور همواره هدف حمله قرار می گیرند.

علی عبدالله صالح که ۳۳ سال قدرت را در یمن در اختیار داشت، در فوریه ۲۰۱۲ پس از حدود یک سال اعتراضات مردمی از مقام خود کناره گیری کرد و "عبدربه منصور هادی" به عنوان رئیس جمهور دوره انتقالی قدرت را به دست گرفت.

کلید واژه ها: یمن القاعده


نظر شما :