وعده اوباما به نتانیاهو مبنی بر اقدام علیه ایران

۱۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۶ کد : ۱۹۱۹۳۷۷ سرخط اخبار

طی روزهای اخیر، منابع مختلفی ادعا کرده اند که دولت آمریکا و شخص اوباما با افزایش فشارها بر ایران موافق نبوده و خواستار پیشبرد فرایند دیپلماتیک است. با این حال، برخی گزارش ها حاکی است اوباما و نتانیاهو به توافقی پشت پرده دست یافته اند که نتیجه آن، اقدام آمریکا علیه ایران خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل تعهد داده که در صورت پایبند بودن این رژیم به مذاکرات صلح با فلسطینی ها، طی ماه های آتی آمریکا به اقدامی علیه ایران دست می زند.

سایت اسرائیلی «آروتز شوا» که این خبر را به نقل از «یک منبع امنیتی» منتشر کرده، می افزاید اوباما هیچ موافقتنامه مشخصی را با نتانیاهو منعقد نکرده و صرفاً تعهدی کلی به وی داده است. علاوه بر این، مشخص نیست که تعهد اوباما، صرفاً منوط به ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی ها بوده و یا مشروط به موفقیت این مذاکرات است.

آروتز شوا می نویسد احتمال دارد موافقت نتانیاهو با آزاد کردن زندانیان فلسطینی که اخیراً صورت گرفت نیز از همین توافق با اوباما نشأت گرفته باشد. در همین راستا، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره دلیل آزاد کردن این زندانیان گفته بود: «شاید یک روز ملاحظات استراتژیکی که در پس تصمیم به آزادی زندانیان فلسطینی بوده، آشکار شود».

طی هفته های اخیر، دولت آمریکا تلاش آشکاری را برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان رژیم اسرائیل و فلسطین انجام داد که در نهایت، سبب برگزاری دیداری میان نمایندگان دو طرف در آمریکا در روز سه شنبه شد. قرار است پس از بررسی گزینه ها و تدوین راهبردهای مذاکراتی، دو طرف چند ماه دیگر دوباره با یکدیگر ملاقات کنند.

به هر حال، در صورتی که گزارش «آروتز شوا» صحیح باشد، ادعاهای اخیر دولت آمریکا مبنی بر تلاش برای پیشبرد روند دیپلماسی با دولت جدید ایران، به کلی زیر سوال می رود. این ادعاها تا حدی بود که حتی در پی تصویب تحریم های جدید در کنگره آمریکا علیه ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به انتقاد از آن پرداخته و این تحریم ها را سبب آسیب زدن به روند دیپلماسی در قبال ایران دانست. اما آنگونه که از گزارش اخیر برمی آید، گویا دولت آمریکا نیز از نظر رویکرد در قبال ایران، تفاوت چندانی با کنگره این کشور ندارد.

کلید واژه ها: آمریکا اوباما نتانیاهو مذاکرات دولت آمریکا


نظر شما :