افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه استاکس نت

۱۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۱۸۳۴۳ سرخط اخبار
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»تعیین تاریخ احتمالی برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس، ادامه موضع گیری ها در ایران نسبت به تحولات مصر و واکنش دولت مصر به این مواضع، افشاگری های ادوارد اسنودن درباره حملات سایبری علیه ایران و بازتاب تصمیم دولت برای ایجاد پست الکترونیکی ملی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»
 
به گزارش «تابناک»، موضوع احتمال برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات جهانی بازتاب یافته است.

«گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این خبر پرداخته و می نویسد، به گفته دیپلمات های غربی، شاید آژانس و ایران، مذاکراتی را در ماه اوت انجام دهند که نخستین دور مذاکرات دو طرف پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران خواهد بود. گالف تودی می نویسد، در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، مذاکرات ماه اوت با دقت تمام از سوی غرب رصد خواهد شد تا وجود یا عدم آمادگی بیشتر ایران برای توافقی هسته ای در دوره رئیس جمهور جدید، از سوی آن ها ارزیابی شود. 
 
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»
 
اما در ادامه اظهارنظرهای مثبت و منفی درباره تحولات اخیر مصر، بخشی از مطالب مربوط به ایران همچنان به این موضوع اختصاص دارد. در این باره، «رویترز» سخنان روز گذشته عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را مورد توجه قرار داده که خلع محمد مرسی، رئیس جمهور مصر از قدرت توسط ارتش را «غیر قابل قبول» خوانده است.

رویترز می نویسد، اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه ایران، نسبت به مواضع قبلی وی که روز پنج شنبه گذشته بیان کرد، دارای جنبه رد و انکار بیشتری است، زیرا وی پیشتر پیشتر خواستار برآورده شدن خواسته های مشروع مردم مصر شده بود. عراقچی روز گذشته گفته بود: «مداخله ارتش در سیاست، غیرقابل قبول بوده و مایه نگرانی است». 
 
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»
 
البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود، زیرا موضع گیری های ایران در قبال تحولات مصر، واکنش دولت این کشور را در پی داشته است. به نوشته روزنامه «دیلی نیوز مصر»، وزارت خارجه مصر روز گذشته آنچه را که «مداخله ایران در امور داخلی مصر» خوانده، محکوم کرده است. سخنگوی وزارت خارجه مصر مدعی شده، اظهارنظرهای ایران درباره تحولات مصر، نشانگر مداخله در امور داخلی این کشور بوده و از نظر شکل و محتوا ناپذیرفته است. وی همچنین بر عزم راسخ مصر بر مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها تأکید کرده است. دیلی نیوز مدعی است این اظهارات، پاسخ مستقیم به اظهارنظرهای پی درپی چند روز اخیر عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران است. 
 
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»
 
در میان دیگر مطالب، باید به بازتاب افشاگری های جدید ادوارد اسنودن اشاره کرد که این بار درباره نقش مستقیم آمریکا و رژیم اسرائیل در حملات سایبری علیه ایران سخن گفته است.
«ساوث چاینا مورنینگ» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به گفته اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا به رژیم اسرائیل کمک کرده تا با ایجاد کرم رایانه ای «استاکس نت»، از آن جهت ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران استفاده کند.

این روزنامه می نویسد، هرچند از مدت ها پیش، نقش داشتن آمریکا و رژیم اسرائیل در حمله سایبری استاکس نت مورد ظن بسیاری از افراد بود، ولی اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا مستقیم در این موضوع دخالت داشته باشد، موضوعی بود که تا پیش از این کسی درباره اش سخن نگفته بود. 
 
افشاگری‌های جدید درباره نقش آمریکا در پروژه «استاکس نت»
 

در پایان، موضوع تصمیم دولت برای ایجاد یک آدرس پست الکترونیکی ملی و وارد کردن همه ایرانیان به این سامانه، موضوع دیگری است که بازتاب کم و بیش گسترده ای در مطبوعات و رسانه های جهان داشته است.

«اسکای نیوز» می نویسد، دولت ایران اعلام کرده برای تسهیل ارتباط میان مقامات و مردم، آدرس های پست الکترونیکی در اختیار همه قرار می دهد. با این حال، مشخص نیست آیا این کار به افزایش مقررات و سخت گیری ها در حوزه استفاده از اینترنت در ایران منجر شد یا خیر. این سایت با اشاره به محدودیت های موجود در زمینه استفاده از اینترنت در ایران، می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران وعده داده که کنترل های دولتی در زمینه استفاده از اینترنت و دیگر مسائل را کاهش دهد.

کلید واژه ها: مصر آمریکا


نظر شما :