۴۸ ساعت آخر مُرسی چگونه گذشت؟

۱۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۱۸۲۳۵ سرخط اخبار

به گزارش جام جم،  اگرچه از حضور مرسی در کاخ الاتحادیه به عنوان رئیس جمهور حدود یک سالی می گذرد، اما ۴۸ ساعت آخر حضور وی در این مجموعه بی شک سخت ترین لحظات زندگی مرسی بود. با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل ارتش برای حل اختلافات، زمزمه های بیشتری مبنی بر کنار گذاشتن مرسی به دست ارتش به گوش می رسید.

زمانی که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر خبر برکناری مرسی را از تلویزیون مصر اعلام کرد، تمام این شایعات به واقعیت رسید. اگرچه مردم حاضر در میدان التحریر با شنیدن این خبر به شادی پرداختند، اما در آن ساعت مرسی و معاونانش حال و روز دیگری داشتند.

روزنامه اماراتی الاتحاد در گزارشی با استناد به سخنان اعضای گارد ریاست جمهوری مصر، به حال و اوضاع مرسی در این لحظات پرداخته است. بنا به گزارش این روزنامه، پیش از اعلام این خبر مرسی به همراه ۲۵ نفر از همراهان و یکی از پسرانش در کاخ القبه حضور داشت.

وی به محض شنیدن این خبر، شروع به خنده های پی در پی و عصبی کرد و چند بار با صدای بلند گفت: کودتا، کودتا! البته کار برای معاونان مرسی از خنده های عصبی گذشته بود و آنها در حالی که در صحت و سقم این خبر شک داشتند، شروع به اشک ریختن کردند.

حسنین هیکل، نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب نیز در مصاحبه با شبکه سی .بی.اس، به شرح اتفاقات در زمان چهل و هشت ساعته ضرب الاجل ارتش پرداخت. هیکل می گوید طی این دو روز مرسی دو بار السیسی را به حضور پذیرفت اما ظاهرا دیدار دوم بسیار سرنوشت ساز بوده است. در این دیدار السیسی به رئیس جمهور مصر اعلام می کند که وضع کشور از کنترل خارج شده است.

مرسی نیز که وضع را این گونه می بیند به السیسی می گوید که قصد دارد با تغییر وزارتخانه ها و دادستان کل به برخی از خواسته های معترضان پاسخ دهد، اما جواب وزیر دفاع آب سردی بر پیکر مرسی است، زیرا می گوید سقف مطالبات مردم در خیابان ها از این حد نیز فراتر رفته است.

نکته مهم این دیدار این است که السیسی به مرسی پیشنهاد همه پرسی مردمی و انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام را می دهد، اما با مخالفت او روبه رو می شود. هیکل در توضیح این رفتار مرسی عقیده دارد که رئیس جمهور مصر یقین داشت اگر در معرض همه پرسی قرار بگیرد ممکن نیست پیروز شود.

کلید واژه ها: مرسی مصر السیسی


نظر شما :