ضرر 8 میلیارد دلاری قطر از سرنگونی مرسی

۱۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۱۸۱۴۷ سرخط اخبار

روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد که سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری مصر ضربه سنگینی به قطر بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای به تشریح تاثیر سرنگونی محمد مرسی بر سیاست خارجی قطر پرداخت و خلع مرسی از ریاست جمهوری مصر را ضربه ای دردناک برای قطر دانست که به گروه اخوان المسلمین دل بسته بودند.

نویسنده این مقاله تصریح کرد: قطر در لیبی و سوریه اشتباه کرد و میلیاردها دلاری که برای دولت محمد مرسی هزینه کرد، از دست داد.

این نویسنده یادآور شد: ناظران نگران امیر جدید 33 ساله قطر به خاطر تحولات و دگرگونی های منطقه بودند اما پیش بینی نمی کردند که این امر یک هفته (از تصدی قدرت توسط وی) نگذشته اتفاق بیفتد و دولت تحت رهبری گروه اخوان المسلمین در مصر سرنگون شود.

وی افزود: قطر کمک هایی به ارزش هشت میلیارد دلار به مصر بعد از سرنگونی مبارک کرد و ناگزیر اعتبارش با رفتن محمد مرسی و دولتش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این نویسنده افزود: امیرجدید قطر به طور تلویحی از تمایل خود به میانه روی در سیاست خارجی خبر داد اما تحلیلگران معتقدند که هرگونه تغییر در سیاست خارجی قطر باید تدریجی باشد.

این نویسنده به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: قطر در برخورد با اوضاع لیبی و سوریه اشتباه کرد و امروز میلیاردها دلار هزینه کرده برای دولت مرسی را برباد داد.

بر پایه این گزارش، برخلاف قطر، کشورهای دیگر عرب حوزه خلیج فارس مثل امارات و عربستان از به قدرت رسیدن گروه اخوان المسلمین در مصر خرسند نبودند و اکنون آماده هستند که پول های خود را برای کمک به قدرت جایگزین در این کشور اختصاص دهند.

کشور قطر درپی روی کار آمدن گروه اخوان المسلمین در مصر از این گروه حمایت و پشتیبانی کرده است و در این راستا شبکه های اقماری تلویزیونی الجزیره قطر بازوی رسانه ای مسئولان این کشور بوده اند.

کلید واژه ها: قطر مرسی مصر اخوان المسلمین


نظر شما :