ادعاهای جدید فرانسه درباره ایران و حزب‌الله

۰۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۱۷۷۳۱ سرخط اخبار

اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره نقش ایران و حزب الله در سوریه، مواضع وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران، ضرورت تغییر رویکرد دولت اوباما در قبال ایران، افراط گرایی دولت کانادا در جریان واکنش به انتخابات ایران و انتقال شماری از اعضای گروهک منافقین به آلبانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات جدید وزیر خارجه فرانسه درباره نقش ایران در سوریه، از جمله اخباری است که امروز در شماری از مطبوعات جهانی بازتاب یافته است. به نوشته «فاکس نیوز»، لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز گذشته اظهار داشته، کشورهای حامی شورشیان سوری، خواستار «توقف مداخله» ایران و حزب الله در جنگ داخلی سوریه شده اند.

وی مدعی شده: «حزب الله نقش منفی وحشتناکی به ویژه در حمله به قصیر داشته است... ما کاملاً مخالف بین المللی شدن درگیری سوریه هستیم». فابیوس این اظهارات را پس از دیدار وزرای خارجه گروه «دوستان سوریه» در دوحه بیان کرده است. این در حالی است که در نشست روز گذشته این گروه، تصویب شده که هر گونه کمک لازم برای شورشیان در اختیار آن ها گذاشته شود.

اما در ادامه حملات لفظی مقامات اسرائیلی علیه ایران در طی روزهای اخیر و پس از انتخابات ایران تشدید شده، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل نیز اظهاراتی را مطرح کرده است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، یووال استینیتز روز گذشته در مصاحبه ای، از اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل از حق «دفاع از خود در مقابل ایران» برخوردار است، حمایت کرده است.

وی گفته حتی اوباما نیز بر این حق رژیم اسرائیل تأکید کرده است. استینیتز همچنین با تأکید دوباره بر نگرانی های رژیم اسرائیل از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، اظهار داشته: «روحانی کتابی نوشته که در آن توضیح می دهد چگونه می توانیم گرگی در لباس گوسفند باشیم». مقامات رژیم اسرائیل بر این باورند که روحانی با کاستن از تنش های بین المللی، راه ایران را برای پیشرفت برنامه هسته ای هموارتر می کند.

در همین حال، روزنامه «گالف نیوز» تحلیلی از «ولی نصر»، تحلیلگر ایرانی ـ آمریکایی منتشر کرده که در آن، بر ضرورت تلاش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای تعامل و همکاری با حسن روحانی تأکید شده است. به باور نصر، رأی قابل توجه مردمی که روحانی در انتخابات به دست آورد، به وی فضای مانور لازم را می دهد؛ اما در صورتی که واشنگتن به جای ارائه مشوق به ایران، به تهدیدات و فشارهای خود ادامه دهد، دردی دوا نخواهد شد و تلاش های روحانی برای تعامل نیز با واکنش منفی داخلی در ایران روبه رو می شود. نصر در این زمینه به تجربه روحانی در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی اشاره می کند که در آن، تلاش های وی برای اعتمادسازی در مقابل طرف غربی، با پاسخ مناسب غرب روبه رو نشد و همین امر، انتقاداتی را از وی برانگیخت. نصر بر این باور است این بار آمریکا نباید اشتباه یک دهه گذشته را تکرار کند.

در تحلیلی دیگر از نتیجه انتخابات ایران، تحلیلگر روزنامه «تورنتو استار» نوشته، واکنش دولت کانادا به انتخابات ایران، نشانگر رویکرد افراطی این دولت بوده است. در این مطلب با اشاره به واکنش اولیه وزیر خارجه کانادا که انتخابات ایران را «بی معنا» خوانده بود، آمده این در حالی است که واکنش بیشتر کشورهای جهان به انتخاب روحانی، واکنشی همراه با خوش بینی نسبت به آینده و حتی انتظار تغییر در روند مذاکرات هسته ای بود.

تورنتو استار اشاره می کند که جان برد، وزیر خارجه کانادا اندکی پس از اظهارنظر درباره انتخابات ایران، به سرزمین های اشغالی سفر کرد و جالب اینکه موضع وی، دقیقاً مشابه مواضعی بود که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بیان شد. در پایان این مطلب آمده، «چه برد و نتانیاهو بخواهند و چه نخواهند، ایران به زودی با چهره ای میانه رو ظاهر خواهد شد و ما باید بابت این قضیه خوشحال باشیم».

در پایان، یکی دیگر از مطالبی که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته، خبر انتقال 71 تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشور آلبانی است. خبرگزاری فرانسه می نویسد بر پایه اعلام سازمان ملل، 71 نفر از اعضای گروهک مذکور از کمپی در نزدیکی بغداد، به آلبانی منتقل شده اند. مارتین کولبر، نماینده ویژه سازمان ملل گفته، دولت آلبانی آمادگی دارد 210 نفر از اعضای این گروهک را در خاک خود بپذیرد؛ افزون بر این، آلمان نیز با پذیرش صد تن از این افراد موافقت کرده است.

کلید واژه ها: آلبانی سوریه گروهک


نظر شما :