هشدار روسیه به آمریکا دربارۀ سوریه

۲۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۱۷۳۴۸ سرخط اخبار

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود نسبت به عواقب ارسال سلاح به سوریه به واشنگتن هشدار داد.
به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، این مکالمه تلفنی روز جمعه به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت و لاوروف و کری پیرامون اوضاع کشور سوریه با توجه به اعلام تصمیم آمریکا برای ارسال تسلیحات به معارضان سوری گفت وگو کردند.
وزیر خارجه روسیه به طرف آمریکایی هشدار داد که ارسال تسلیحات به معارضان سوری عواقب مخربی برای منطقه خواهد داشت و موجب تشدید تنش ها خواهد شد.
وی همچنین ادعای آمریکا علیه دولت سوریه مبنی بر بکارگیری سلاح شیمیایی توسط نیروهای این کشور را اثبات نشده خواند.
به گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف و کری بر ضرورت تلاش بیشتر در تماس با طرف های سوری و طرف های خارجی مسأله سوریه برای برگزاری کنفرانس بین المللی سوریه بدون هر گونه پیش شرط تأکید کردند.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین اهمیت تأمین مشارکت حداکثری طرف های سوری و نیز کشورهای دیگر در کنفرانس بین المللی سوریه را مورد تأکید قرار داد.
آمریکا در روزهای اخیر برای یافتن بهانه برای ارائه کمک های تسلیحاتی به تروریست ها و مزدوران خارجی در سوریه ادعا کرده است که نیروهای ارتش سوریه از گاز سمی سارین استفاده کرده اند.
به گفته یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه، یک هیأت آمریکایی به سرپرستی بن رودس معاون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در دیدار با وی، شواهدی را برای اثبات بکارگیری نیروهای ارتش سوریه از گاز سارین ارائه کرد.
وی روز جاری در گفت وگو با خبرنگاران، این ادعای آمریکا را قانع کننده ندانست و رد کرد.
دستیار رییس جمهوری روسیه افزود: نمی خواهم این وضع را به ارائه شواهد دال بر وجود سلاح کشتار جمعی در عراق توسط کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا در شورای امنیت تشبیه کنم اما شواهدی که رودس ارائه کرد، قانع کننده نبود.
به گفته وی، مقام آمریکایی ادعا کرد بر اثر استفاده نیروهای ارتش سوریه از گاز سارین حدود ۱۵۰ نفر کشته شده اند.
اوشاکوف گفت: برای طرف آمریکایی صرف موضوع ارائه شواهد در باره استفاده نیروهای سوری از گاز سمی سارین به طرف روسی اهمیت دارد تا از آن بهره برداری تبلیغاتی کنند.

کلید واژه ها: سوریه روسیه آمریکا


نظر شما :