برنامه های هسته ای ایران محور نشست شورای حکام

وقتی انتخابات سبب خیر می شود!

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۱۶۸۷۷ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
به نظر نمی رسد که باوجود توصیه شرمن، شورای حکام در نشست روز دوشنبه خود برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت تصمیم گیری کند، چرا که انتخابات امکان هرگونه مانور دهی بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را از طرف های دخیل در این پرونده، سلب کرده است.
وقتی انتخابات سبب خیر می شود!

دیپلماسی ایرانی: مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی که دو سال است برای بازرسی از سایت پارچین واقع در جنوب شرق تهران تلاش می کنند، اکنون با تکرار ادعای پاکسازی این سایت می گویند حتی اگر به پارچین راه پیدا کنند نیز چیزی نخواهند یافت. پیش از این شکست دهمین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دو سال اخیر، چشم انداز ادامه گفت و گو های دوجانبه را تیره تر از هر زمان دیگری کرده بود.

تحلیلگران و دیپلمات ها بر این باورند ، توسعه برنامه های هسته ای ایران و 10 دور نشست بی نتیجه اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه آغاز به کار می کند را تحت تاثیر قرار خواهد داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، 35 عضور شورای حکام این نشست را در وین، مقر آژانس برگزار می کنند و انتظار می رود قطعنامه ای در جهت محکومیت برنامه های هسته ای تردید آمیز ایران منشتر کنند. این در حالی است که در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به توسعه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به رغم صدور قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، اشاره شده بود.

ایران باوجود قطعنامه ها و اعمال تحریم های بین المللی و یکجانبه، فعالیت های هسته ای خود را توسعه می دهد. البته در گزارش اخیر آژانس به موضوع تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی به صفحه های سوخت برای راکتور تهران نیز اشاره شده بود. اما تحلیلگران می گویند همچنان ابهام ها و تردید هایی در این زمینه وجود دارد.

به این ترتیب بار دیگر موضوع ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، داغ شده است.وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با ایران بر این باور است که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید موضوع ایران را به شورای امنیت ارجاع کند. سال گذشته نیز نمایندگان آمریکایی تهدید کرده بودند در صورتی که مذاکره هسته ای با ایران به نتیجه نرسد، واشینگتن در نشست ماه مارس شورای حکام برای ارجاع موضوع به شورای امنیت لابی خواهند کرد.

انتظار می رود در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه آغاز به کار می کند، قعطنامه ای علیه برنامه های هسته ای ایران منتشر شود.

اما باوجود برگزاری نشست ماه مارس، مساله هسته ای ایران به شورای امنیت ارجاع نشد و به نظر می رسد هرگونه تحرک در این زمینه به پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، موکول شده باشد. هرچند کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه  اروپا که به نمایندگی از این اتحادیه ، رهبری مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد، می گوید باید پس از انتخابات ایران، دور دیگری از مذاکرات برگزار شود، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نظر دیگری دارد.

او باوجود تاکید بر دیپلماسی در قبال ایران می گوید به نظر نمی رسد انتخابات تغییری جدی در رویکرد هسته ای ایران ایجاد کند. این پیش بینی است که اغلب تحلیلگران آشنا به امور ایران در هفته های اخیر ارایه داده اند. آنها با توجه به روند تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و نزدیکی آنها به جناح اصولگرا اینگونه گمانه زنی می کنند که سیاست هسته ای جمهوری اسلامی دست نخورده باقی بماند.

از سوی دیگر به نظر نمی رسد که باوجود توصیه شرمن، شورای حکام در نشست روز دوشنبه خود برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت تصمیم گیری کند، چرا که انتخابات امکان هرگونه مانور دهی بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را از طرف های دخیل در این پرونده، سلب کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: شنبه 11 خرداد 1392/ باز انتشار: جهارشنبه 15 خرداد 1392

کلید واژه ها: شورای امنیت شورای حکام برنامه های هسته ای انتخابات ریاست جمهوری


نظر شما :