مک کین باز هم از حمله نظامی سخن گفت

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۱۶۶۳۵ سرخط اخبار

 مک کین تهدید کرد در صورت شکست کنفرانس ژنو 2 ، آمریکا برای از بین بردن نیروی هوایی دولت سوریه وارد عمل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، سناتور آمریکایی و نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در حاشیه نشست جهانی اقتصاد در بحرالمیت اردن گفت: شکست ژنو 2 برای یافتن راه حل های سیاسی درخصوص سوریه، پیامدهای جدی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در آن صورت ما کمک هایمان به شورشیان را افزایش داده و سقوط اسد اجتناب ناپذیر خواهد شد.

مک کین افزود: نیروی هوایی یک عامل تعیین کننده است و موشک های کروز می توانند برای نابود کردن نیروی هوایی سوریه مورد استفاده قرار گیرند. ما می توانیم توانمندی های نیروی هوایی اسد را از بین ببریم.

وی همچنین از مذاکرات واشنگتن با شرکای منطقه ای درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه خبر داد.

مک کین گفت: بشار اسد همچنان در راس قدرت در سوریه باقی خواهد ماند مگر اینکه آمریکا تصمیم قاطعی برای برکناری وی از قدرت اتخاذ کند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این سناتور آمریکایی گفت: دوسال قبل همه فکر می کردند سقوط اسد خیلی زود صورت می گیرد اما اینطور نبود.

وی مدعی شد که حمله اسرائیل به اهدافی در نزدیکی دمشق ثابت کرد که مداخله نظامی یک گزینه قابل اجرا است.

مک کین در ادامه ادعاهای خود گفت که واشگتن خواهان ایجاد مناطق امن و همچنین منطقه پرواز ممنوع در سوریه جهت کمک به مردم این کشور و نیز مسلح ساختن گروه های مخالف است.

براساس گزارش شبکه خبری روسیه الیوم، جان مک کین، سناتور آمریکایی و نامزد سابق ریاست جمهوری در کنفرانس خبری مشترک با رابرت منندز، عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا در حاشیه کنفرانس جهانی اقتصاد، مدعی شد: هدف از ایجاد مناطق امن و مناطق پرواز ممنوع دستیابی ملت سوریه به کمک های بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا راه حل مسالمت آمیز و تشکیل دولت انتقالی با مشارکت تمامی گروه های ملت سوریه را تایید می کند. حل بحران سوریه از نظر آمریکا شامل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نمی شود و اوضاع سوریه تنها به افزایش تنش و بحران در منطقه منجر می شود.

مک کین در ادامه اذعان داشت: انتظار و پیش بینی وقایع سوریه را نمی کردیم.

سناتور آمریکایی با ابراز نگرانی نسبت به وجود گروه های افراطی در سوریه گفت: این گروه ها از کسانی نبودند که در این کشور انقلاب کردند.

وی با شرم آور خواندن عدم اقدام کافی آمریکا در سوریه و گفت: آمریکا باید مخالفان سوریه را مجهز به سلاح از جمله سلاح های سنگین کند. به رغم اینکه روسیه مدعی است اسد در جنگ شکست می خورد اما من معتقدم که اسد به علت موضع شرم آور آمریکا پیروز این میدان بوده است.

مک کین همچنین از دخالت نظامی آمریکا بدون وارد ساختن نیرو به خاک سوریه هماهنند آنچه در کوزوو و بوسنی انجام شد حمایت کرد.

منندز نیز نسبت به موفقیت کنفرانس ژنو 2 در صورتی که تحریم ها علیه اسد کارگر نباشد، ابراز امیدواری کرد.

این در حالی است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه) در بروکسل مساله ارسال سلاح به مخالفان سوریه را در میان اختلافاتشان در این باره بررسی خواهند کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا سندی پنج بندی را تهیه کرده است که شامل تمدید تحریم های کنونی یا لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای مخالفان است.

این سند که در میان اعضای کشورهای اتحادیه اروپا توزیع شده شامل لیست سلاح های مجاز جهت ارسال به مخالفان و سلاح های ممنوعه است و راهکار دیگری که در این سند مطرح شده ایجاد مهلت زمانی همگام با تغییرات اندک در تصمیم ممنوعیت ارسال سلاح است.

یک مقام اروپایی تاکید کرد: کشورهای اروپایی در زمینه تضمین وحدت اروپا بر قبال تحریم ها و نیز ارائه سیاستی روشن قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2 متفق القول هستند.


نظر شما :