اظهارنظر سعود الفیصل در خصوص سرنوشت بشار اسد

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۹۱۶۶۳۳ سرخط اخبار

 سعود الفیصل با ادعای اینکه بشار اسد و حامیانش هیچ جایی و نقشی در آینده سوریه ندارند، نسبت به اینکه نشست بین المللی در خصوص سوریه به برقراری هر چه سریعتر آتش بس بینجامد، اظهار امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،به نوشته روزنامه عربستانی الوئام، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در سخنرانی مطبوعاتی مشترک با سلمان خورشید، وزیر خارجه هند در مقر وزارت خارجه در جده اظهار کرد: در آغاز دوست دارم که به روابط مستحکم میان دو کشور دوست و برادر اشاره کنیم، روابطی که با سفر ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به هند در سال 2006 و انعقاد معاهده "دهلی نو" و همچنین با سفر مانموهان سینگ، نخست وزیر هند به عربستان در سال 2010 بسیار تقویت شد.

وی تصریح کرد: اراده سیاسی میان دو کشور مبتنی بر ارتقای سطح شراکت استراتژیک و در جهت حرکت به سمت چشم اندازی گسترده تر است.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب تمایل هند و عربستان برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه مسائل منطقه و جهان که مورد توجه دو کشور است و نیز بحران سوریه در سایه تحولات بین المللی و برگزاری نشست بین المللی در جهت اجرای کامل معاهده ژنو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سعود الفیصل گفت: ما امیدواریم که این نشست به برقراری هرچه سریعتر آتش بس بینجامد و آرمان ها و آرزوهای مردم سوریه را برای انتقال امن و مسالمت آمیز قدرت برآورده کند.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: عربستان در بیانیه نشست دوستان سوریه در امان تاکید کرد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و نظام وی و افراد نزدیک به آن که دستان شان به خون مردم سوریه آلوده شده است، هیچ نقشی در آینده سوریه ندارند.

سعود الفیصل خاطرنشان کرد: باید به دولت انتقالی در سوریه اختیارات گسترده ای اعطا شود تا این دولت بتواند اداره امور کشور را برعهده بگیرد و امنیت و ثبات را به آن بازگرداند.

سعود الفیصل در پاسخ به سوالی در خصوص مساله سوریه و باقی ماندن بشار اسد و یا کنار رفتن وی مدعی شد: ما حامی اراده مردم سوریه هستیم، مردم سوریه به صورت کاملا شفاف اعلام کردند که نمی خواهند بشار اسد یا افرادی که دست شان به خون مردم سوریه آلوده شده ست، هیچ نقشی در آینده داشته باشند. ما نیز آنچه را که مردم سوریه می خواهند تایید می کنیم.

وزیر خارجه عربستان در خصوص رابطه عربستان با ایران گفت: ما بی شک هیچ هدفی علیه ایران نداریم، ما امیدواریم که سیاست حسن هم جواری در میان ما محقق شود.

وی در خصوص زندانیان عربستانی در عراق و نبود سفارتخانه ریاض در بغداد تاکید کرد: سفارتخانه عربستان در اردن در خصوص مساله زندانیان عربستانی تماس هایی با مسوولان عراق دارد.

وی گفت: مذاکراتی برقرار است که من نمی خواهم در خصوص آن چیزی بگویم تا تاثیر منفی بر جای نگذارد، اما این مسائل حل و فصل خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان در خصوص نقش این کشور در قبال مساله سوریه مدعی شد: ریاض در تمام شرایط سیاسی و مالی در کنار مردم سوریه می ایستد، چرا که این مردم به بلایی دچار شده اند که تنها خدا آن را می داند، ما در کنار آن ها می ایستیم تا این بلا را کمتر کنیم.

وی در ادامه گفت: حمایت از ارتش آزاد سوریه بستگی به تمایل برادران ما در سوریه دارد و هیچ مانعی برای حمایت ما از مخالفان سوریه وجود ندارد.

وی عنوان داشت: عربستان بر این باور است که باید حمایت لازم از ائتلاف ملی مخالفان سوریه به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به عمل بیاید تا بتوانند در مقابل کشتارهای نظام از خود دفاع کنند.

در همین راستا وزیر خارجه هند نیز با قدردانی از سعود الفیصل اعلام کرد که مذاکرات وی با وزیر خارجه عربستان مثمرثمر بود.

وزیر خارجه هند با اشاره به مسائل مورد توجه دو کشور و روابط برجسته میان ریاض و دهلی نو گفت: این روابط همواره در راستای خدمت رسانی به دو کشور در حال تقویت است.

سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان نیز نامه ای از محمد حامد انصاری، معاون رئیس جمهوری هند دریافت کرد.


نظر شما :