نگاه خارجی به انتخابی ایرانی

شاید تا چهل نامزد در انتخابات تأیید صلاحیت شوند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۳:۱۸ کد : ۱۹۱۶۳۷۲ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، حجم اخبار و تحلیل‌های مطبوعات و رسانه‌های خارجی درباره ابعاد گوناگون این انتخابات افزایش می‌یابد و هر یک از نگاهی به بررسی این موضوع می‌پردازند. «تابناک» از این پس ‌روزانه مروری خواهد داشت بر مهمترین مطالب مطبوعات جهانی درباره انتخابات ایران.
شاید تا چهل نامزد در انتخابات تأیید صلاحیت شوند

با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، حجم اخبار و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خارجی درباره ابعاد گوناگون این انتخابات افزایش می یابد و هر یک از نگاهی به بررسی این موضوع می پردازند. «تابناک» از این پس روزانه مروری خواهد داشت بر مهمترین مطالب مطبوعات جهانی درباره انتخابات ایران.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست»، سخنان یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران ایران را بازتاب داده که درباره احتمال بروز ناآرامی هایی در پی انتخابات هشدار داده است.

این روزنامه می نویسد، برخی از مطبوعات ایران، سخنان سرهنگ رسول سنایی راد، مسئول اداره سیاسی سپاه را منتشر کرده اند که هشدار داده، شاید شورش هایی در تهران با دیگر مناطق رخ دهد.

به گفته وی، به سبب برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، احتمال آشوب و ناآرامی افزایش یافته است. واشنگتن پست این سخنان را هشدار به مخالفانی دانسته که قصد ایجاد ناآرامی در ایران را دارند.

خبرگزاری «ترند» از احتمال تأیید صلاحیت چهل نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان خبر داده است. ترند ضمن انتشار این خبر به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران می نویسد، شورای نگهبان همچنان مشغول بررسی صلاحیت هاست و ممکن است تصمیم بگیرد، برخی از نامزدها را برای ارائه طرح و برنامه های خود به این شورا دعوت کند.

کدخدایی همچنین گفته شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را بدون توجه به زمینه سیاسی آن ها بررسی می کند.

سخنان آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جریان نماز جمعه اخیر تهران، از جمله دیگر مطالبی است که مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته و همچنان بازتاب های آن ادامه دارد.

«الشرق الاوسط» در این زمینه می نویسد: آیت الله جنتی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه، نامزدهایی را که خواستار برقراری روابط با آمریکا هستند، شماتت کرده و این گونه اظهارات را «خنده دار» دانسته است. این روزنامه همچنین به بخش دیگری از سخنان آیت الله جنتی اشاره می کند که گفته اگر بخواهیم صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را با معیارهای کامل و دقیق بررسی کنیم، فردی با این معیارها وجود ندارد و باید از خدا بخواهیم چنین انسانی را خلق کند.

سخنان آیت الله محمد یزدی، عضو دیگر شورای نگهبان درباره ممنوعیت قانونی رئیس جمهور شدن زنان، موضوع دیگری است که مطبوعات بین المللی به آن پرداخته اند و در روزهای اخیر، تلاش کرده اند با راه اندازی موج خبری پیرامون آن، دیدگاهی منفی را نسبت به این موضوع القا کنند.

روزنامه «حریت» ترکیه از آخرین مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و ضمن اشاره به سخنان آیت الله یزدی می نویسد: هرچند سی زن برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده اند، امید اندکی هست که به آن ها اجازه شرکت در رقابت ها داده شود. این روزنامه نیز به نوبه خود در فضاسازی علیه ایران فعال شده و ادعا کرده، معیارهای موجود در ایران برای تأیید صلاحیت نامزدها، «معیارهایی مبهم» است.

روزنامه ژاپنی «دیپلمات» نیز گزارشی از فضای انتخاباتی این روزهای ایران منتشر کرده و از «آغاز مانورهای انتخاباتی» خبر داده است. این روزنامه با اشاره به نام نویسی شماری از چهره های مطرح در روز آخر مهلت نام نویسی نامزدهای ریاست جمهوری، می نویسد، ورود ناگهانی این افراد، شوکی را به فضای انتخاباتی ایران وارد کرده و سبب آغاز عملی رقابت ها شده است. این روزنامه به تعداد افرادی که برای نامزدی در این انتخابات نام نویسی کرده اند و دیگر موارد مرتبط با موضوع انتخابات نیز اشاره کرده است.

کلید واژه ها: نگهبان شورای نگهبان صلاحیت مطبوعات نام نویسی نام نویسی ریاست جمهوری نام این روزنامه ریاست


نظر شما :