نواز شریف در نطق پس از پیروزی

بهبود رابطه با آمریکا یک اولویت است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۱۶۱۱۹ سرخط اخبار

 نواز شریف در نخستین مصاحبه خود با یک نشریه خارجی پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی پاکستان تاکید کرد که به دنبال بهبود روابط با آمریکا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز که در انتخابات پارلمانی کشورش نتایج خوبی بدست آورد و وی را تا کسب مسند نخست وزیری بالا برد، همچنین تاکید کرد که تلاش دارد تا روابط خوبی را با افغانستان و هند برقرار کند.

وی در مصاحبه ای با روزنامه وال استریت ژورنال اظهار داشت: روابط ما با آمریکا هنگامی که من در قدرت بودم نسبتا خوب بود. من خواهان آن هستم که این روابط را گسترده تر و قدرتمندتر کنم.

خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از شهر لاهور که شامل مصاحبه با نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز بود عنوان داشته است: نواز شریف در مبارزات انتخاباتی خود از محکوم کردن طالبان پاکستان اجتناب کرد و آنها نیز در ازای آن حملات خود را در آستانه انتخابات بر احزاب سکولار ائتلاف حاکم سابق متمرکز کردند.

نواز شریف در سخنانش اطمینان داد در خصوص مسائل مناقشه برانگیز نظیر حملات پهپادهای آمریکایی در مناطق قبیله نشین به توافق دست پیدا خواهد کرد.

عمران خان، رقیب اصلی نواز شریف در انتخابات وعده داده بود در صورت انتخاب شدن پهپادهای آمریکایی را ساقط خواهد کرد.

نواز شریف در پاسخ به سئوالی در خصوص حملات پهپادهای آمریکایی گفت: این ها نگرانی هایی هستند که مردم پاکستان دارند ما باید به این نگرانی ها رسیدگی کنیم و من در خصوص برطرف شدن آنها بسیار امیدوار و مطمئن هستم.

وی همچنین در خصوص افغانستان اظهار داشت: ما نیازمند روابط خوب با افغانستان هستیم. ما از این کشور به طور کلی حمایت می کنیم و تمایلی به جانبداری از هر کدام از طرف ها در آن نداریم.

نواز شریف همچنین در خصوص هند گفت که پیش از آنکه در سال 1999 پرویز مشرف، رئیس سابق ارتش پاکستان دولت وی را در کودتایی سرنگون کند وی به سختی تلاش می کرده تا به تنش زدایی با هند بپردازد.

وی تاکید کرد: ما سررشته امور را از جایی که رها کردیم دوباره ادامه خواهیم داد. ما خواهان حرکت به سوی روابط بهتر با هند و حل مسائل باقی مانده از طریق تدابیر صلح آمیز از جمله مساله کشمیر هستیم. مشکلی با ارتش وجود ندارد من فکر نمی کنم که ارتش مسئول آنچه که مشرف انجام داد، بود. او این کار را با ظرفیت شخصی خود انجام داد و ارتش نباید مقصر شناخته شود.

رسانه های آمریکایی از پاکستانی ها به دلیل به چالش کشیدن تحلیل های طالبان به منظور رای دادن در یک انتخابات تاریخی تحسین کردند.

یکی از این نشریات آمریکایی عنوان داشت که پیروزی نواز شریف نشان دهنده یک به اصطلاح پیروزی برای سیاست های خاندانی به سبک قدیمی است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از شهر لاهور گفت: خاندان شریف از دهه 1980 در پنجاب که پرجمعیت ترین استان پاکستان است مسلط بوده و در پنج سال گذشته از طریق پرژه های توسعه ای که از سوی دولت استانی تحت کنترل آنها تامین می شده توانسته است رای کسب کند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که اختلاف پیروزی نواز شریف با حزب عمران خان به معنی آن است که وعده عمران خان به منظور یک سونامی انقلابی محو شده است.

این روزنامه همچنین نوشت: دیگر بازنده انتخابات پاکستان حزب مردم پاکستان متعلق به آصف علی زرداری است که رهبر آخرین دولت بود اما اکنون رهسپار جایگاه مخالفان است.

این روزنامه تاکید کرد در برخی از شهرها حضور مردم به دلیل تحریک مبارزات انتخاباتی و سیاسی که تحت تسلط مبارزه میان نواز شریف و عمران خان قرار داشت رکورد جدیدی ایجاد کرد.

همچنین روزنامه واشنگتن پست نیز نواز شریف را یک فرد واقع گرا خواند و عنوان داشت که وی در طول دوره قبلی خود به عنون نخست وزیر پاکستان که در سال 1999 با کودتای نظامی به پایان رسید روابطی مبتنی بر همکاری با دولت بیل کلینتون داشت.

این روزنامه آمریکایی همچنین در گزارش خود عنوان کرد که دولت آمریکا باید امیدوار باشد پیش بینی عقل متعارف برای رسیدن نواز شریف به نخست وزیری درست باشد و این سیاست مدار 63 ساله به وعده های خود برای احیای اقتصاد عمل کند.

وی وعده داده است تا با قطعی برق که باعث زمین گیر شدن سرمایه پاکستان شده مقابله کرده و زیرساخت های جدید از جمله یک قطار تندرو را در سراسر کشور احداث کند.

این روزنامه آمریکایی همچنین با اشاره به مساله آزمایش هسته ای پاکستان در پاسخ به انفجارهای هسته ای هند در ماه مه 1998 پیش بینی کرد که نواز شریف کشورش را وارد باشگاه کشورهای هسته ای جهان کرد.

همچنین روزنامه یو اس ای تودی نیز گزارش داد که پیروزی نواز شریف نشان دهنده یک بازگشت قابل توجه برای این سیاستمدار 63 ساله خواهد بود که دو بار نخست وزیر پاکستان بوده اما در سال 1999 با کودتای نظامی سرنگون شد.

وی چندین سال پیش از آنکه در سال 2007 به کشورش بازگردد در تبعید به سر می برد.

به نوشته نیویورک تایمز با وجود آنکه حزب تحریک انصاف عمران خان کنترل دولت استانی خیبر پختونخوا در مرز افغانستان را به دست خواهد گرفت و این مساله تاثیراتی را بر سیاست این کشور در خصوص آمریکا خواهد داشت اما این نواز شریف خواهد بود که بیشترین تاثیر را بر روابط با آمریکا دارد.

وی در عین حال که گرایش ملی گرایی دارد به طور علنی پذیرای رابطه با آمریکا بوده و در عین حال گفته است که از مذاکره با طالبان در شمال غرب استقبال می کند.

کلید واژه ها: نواز شریف عمران خان عمران وعده


نظر شما :