بحرین پیشنهاد میانجیگری به ایران را تکذیب کرد

از تهران تایید از منامه تکذیب

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۹۱۵۹۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، در پیامی تویتری مدعی شد، بحرین هیچگاه از ایران نخواسته و نخواهد خواست که در امور داخلی منامه مداخله کند.
از تهران تایید از منامه تکذیب

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه بحرین در واکنش به اظهارات علی اکبر صالحی، همتای ایرانی اش، هرگونه درخواست از جمهوری اسلامی برای میانجیگری در بن بست دو ساله در منامه را تکذیب کرد.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، در پیامی تویتری مدعی شد، بحرین هیچگاه از ایران نخواسته و نخواهد خواست که در امور داخلی منامه مداخله کند. این در حالی است که تا کنون بارها اتحادیه عرب به تحریم عربستان سعودی بیانیه هایی صادر کرده که در آن ادعای دخالت ایران در امور بحرین و درخواست پایان دادن به این نفوذ مطرح شده است. ادعایی که جمهوری اسلامی ایران همواره آن را تکذیب کرده و حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه نیز بارها تاکید کرده اگر ایران در بحرین دخالتی داشت، اوضاع به گونه ای دیگر بود.

از سوی دیگر بحرین به موضوعی برای درگیری بین ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است. عربستان با ادعای نفوذ ایران در بحرین، نیروهای خود را به این کشور گسیل داشت تا معترضین به پادشاهی سنی مدهب این کشور را سرکوب کنند. در مقابل جمهوری اسلامی نیز تاکید دارد، ریاض با توجه به منافع خود در امور داخلی بحرین تاکید می کند.

وزیر امور خارجه ایران اخیرا در یک کنفرانس خبری در اردن اظهار داشته که بحرین از وی خواسته با گروه های مخالف وارد مذاکره شده و آنها را به گفت و گو با دولت بحرین و یافتن راه حلی مسالمت آمیز تشویق کند.

روزنامه گلف نیوز در زمینه اظهارات اخیر صالحی نوشت: وزیر امور خارجه ایران اخیرا در یک کنفرانس خبری در اردن اظهار داشته که بحرین از وی خواسته با گروه های مخالف وارد مذاکره شده و آنها را به گفت و گو با دولت بحرین و یافتن راه حلی مسالمت آمیز تشویق کند. به گزارش این روزنامه عربی، صالحی اعلام کرده که درخواست بحرین را پذیرفته و برای میانجیگری آمده است. وزیر امور خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد همتای بحرینی اش از وی خواسته سفر برای ملاقات با معترضان را علنی نکند. این در حالی است که وزیر خارجه بحرین این خبر را تکذیب کرده است.

آل خلیفه در صفحه تویتری خود که 137 هزار و 946 دنبال کننده دارد، نوشت: من هیچگاه از وزیر خارجه ایران نخواسته ام که به طور محرمانه به بحرین سفر کند یا در امور داخلی ما میانجیگری داشته باشد. همچنین در صورتی که صالحی بخواهد به بحرین سفر کند، این سفر باید از طریق کانال های رسمی اعلام شود.

روابط بین منامه و تهران در سال های اخیر به پایین ترین سطح تنزل پیدا کرده و آغاز درگیری ها در بحرین از مارس 2011 ، نیز بر سردی روابط افزوده است. از آن پس مقامات بحرین نیز ادعای دخالت تهران در امور داخلی کشورشان را مطرح کرده و از آن ابراز نارضایتی کردند.این در حالی است که ایران به روشنی منتقد حکومت بحرین بوده و آن را به سرکوب معترضان متهم می کند. همچنین تهران تاکید دارد که نیروهای خارجی مستقر در بحرین باید از این کشور خارج شوند.

صالحی در اظهارات اخیر خود در اردن نیز بار دیگر تاکید کرده جمهوری اسلامی دخالتی در امور داخلی بحرین ندارد. به گفته صالحی، ایران بارها اعلام کرده که تمامیت ارضی بحرین را به رسمیت می شناسد و به همین دلیل سفارت خود را در منامه حفظ کرده است. البته با وجود باز بودن سفارت ایران در بحرین پس از فراخوانده شدن سفیر جمهوری اسلامی ایران از این کشور، هنوز سفیر ایران به منامه بازنگشته است . با این وجود با توجه به استقبال تهران از بازگشت سفیر بحرین، او در آگوست سال گذشته به ایران بازگشت و فعالیت خود را در پایتخت از سرگرفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بحرین منامه صالحی


نظر شما :