ابوترابی فرد:

مواضع اصولی راه به چالش کشیدن آمریکا را هموار می کند

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۱۵۰۶۱ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس‌مجلس و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری معتقد است رویکرد ما به حوزه سیاست خارجی باید به طور جدی در حوزه هایی تغییر و در حوزه‌هایی ارتقا یابد.
مواضع اصولی راه به چالش کشیدن آمریکا را هموار می کند

خبرگزاری مجلس: محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری معتقد است رویکرد ما به حوزه سیاست خارجی باید به طور جدی در حوزه هایی تغییر و در حوزه هایی ارتقا یابد. بخشی از مصاحبه خبرگزاری مجلس شورای اسلامی با ایشان را می خوانید:

رویکرد دولت احمدی نژاد را در حوزه سیاست خارجی چطور ارزیابی می کنید. شاهد بودیم که رویکرد دولت نهم از پرداختن به هولوکاست آغاز و به دوستی با مردم اسرائیل تغییر کرد، از طرفی رئیس جمهور قطعنامه شورای امنیت را کاغذ پاره خواند، اما در مجلس و محافل دیگر بر تاثیرگذاری تحریم ها تأکید کرد. این رویکرد دولت نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی را ماجراجویانه و متناقض نمی دانید؟

اصولا طرح سوال به این شکل را باید تغییر داد. رویکرد ما به حوزه سیاست خارجی باید به طور جدی در حوزه هایی تغییر و در حوزه هایی ارتقا یابد. اولا باید با تلاش برای ارتقای وحدت ملی به عنوان راهبرد تعریف شده نظام، ظرفیت کشور را با یک هم افزایی جدی افزایش داده و ارتقا بخشیم

ثانیاً، با راهبرد انسجام اسلامی به عنوان راهبرد نظام، ظرفیت امت اسلام را در یک نگاه کلی و فراگیر افزایش داده و با ارتقای سطح وحدت ملی و انسجام اسلامی در برابر زیاده خواهی نظام سلطه به ویژه آمریکا با اقتدار و از موضع قدرت در راستای منافع ملی و منافع امت اسلام حرکت کنیم. به نظر من این موضع و گامهای اصولی که امروز بستر تحقق آن فراهم است راه را برای به چالش کشیدن آمریکا و غرب و قرار گرفتن در موضع قدرت فراتر از جایگاه امروز هموار خواهد کرد.

در کنار این گام اصولی و منطقی باید مقوله اقتصاد را به عنوان یکی از مهمترین مسائل امروز جامعه در دستور کار قرار داد و به یک اقتصاد بزرگ کارآمد و مولد ثروت فکر و از ظرفیت کشور برای دستیبابی به این اقتصاد بهترین استفاده را کرد. در اختیار داشتن ذخایر ارزی مطلوب و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک کشور تولیدکننده کالا و خدمات با کیفیت برتر و قیمت تمام شده کمتر، تهدیدهای غرب را برای به چالش کشیدن اقتصاد ایران به یک فرصت تبدیل می کند.

اگر در این حوزه ها قدم های اصولی برداریم گفتمان انقلاب اسلامی همانطور که امروز نیز جایگاه فاخری دارد، در عرصه بین المللی و سیاست خارجی گفتمان غالب خواهد بود، اما می تواند با اقتدار بالاتری در راستای تحقق آرمانهای امام و انقلاب و رهبری نقش موثری ایفا کند.

 *نظرتان را در مورد سیاست خارجی دولت نهم و دهم اعلام نکردید.

مطالب مطرح شده نقد گذشته نیز به حساب میآید.

*در حوزه سیاست خارجی چه نگاهی به آمریکا خواهید داشت؟ با این کشور باید مذاکره کرد یا خیر؟

در ارتباط با مذاکره با آمریکا، رهبر معظم انقلاب با رعایت خطوط قرمز تعریف شده موضع نظام را به صورت شفاف تبیین کردند اما معتقد هستم که تلاش ملت و مسئولین می تواند مسیر اقتدار و عزت ایران را  برای ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی و تقویت جبهه اسلامی رویارویی با زیاده خواهی نظام سلطه خلق کند. این حرکت منطقی مبتنی بر اصول، اگر بر اساس مبانی انقلاب و گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق، ساماندهی و خرد جمعی به معنای واقعی کلمه به یاری دعوت شود، جمهوری اسلامی می تواند از موضع اقتدار در راستای حفظ منافع خویش و تقویت جایگاه اسلام گام بردارد و امروز و آینده ما در گرو این گام بلند و اساسی است.

کلید واژه ها: انقلاب رویکرد


نظر شما :