مرگ مخالف پوتین در لندن

۰۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۱۴۲۳۶ سرخط اخبار

 میلیاردر روسی که سابق بر این از طرفداران کرملین بود و بعد به یکی از منتقدان صریح رییس جمهوری روسیه تبدیل شد، در لندن درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانجشویان ایران (ایسنا)، رسانه های روسی از قول خانواده و وکیل بوریس برزوفسکی، میلیاردر روس اعلام کردند که وی روز شنبه در منزل مسکونی اش در نزدیکی لندن جان باخته است.

او به انگلیس پناهنده شده بود و هنگام مرگ ۶۷ سال داشت. پلیس انگلیس نیز تاکنون درباره مرگ این فرد اظهارنظر نکرده است.

یک واحد ویژه پلیس انگلیس نیز درحال بررسی محل زندگی این سرمایه دار روس مخالف ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه است.

ماموران پلیس انگلیس می گویند که احتمال وجود عوامل شیمیایی و هسته ای در خانه میلیاردر روس وجود دارد.

همچنین هنوز علت مرگ این مرد هنوز مشخص نشده است.

به نقل از خبرگزاری بی بی سی، بوریس برزوفسکی که از سال ۲۰۰۰ میلادی به انگلیس مهاجرت کرده بود، از ثروتمندان بانفوذی محسوب می شد که با ولادیمیر پوتین دچار مشکل شد. وی که در روسیه نیز تحت تعقیب بود، از چند سوءقصد جان سالم به در برده بود به طوری که در یکی از این موارد، انفجار بمب منجر به قطع سر راننده آقای برزوفسکی شده بود.

وی همچنین از دوستان آلکساندر لیتونینکو، مامور سابق کا. گ.ب بود که در سال ۲۰۰۶ در اثر مسمومیت رادیو اکتیو جان خود را از دست داد. این مامور کا.گ.ب در لندن با پلوتونیم ۲۱۰ مسموم شد. دولت روسیه و بوریس برزوفسکی یکدیگر را به دست داشتن در مرگ این مامور متهم کردند.

بوریس برزوفسکی از جمله افرادی محسوب می شد که ثروت کلان خود را در جریان خصوصی سازی های پس از فروپاشی شوروی سابق در دهه ۱۹۹۰ به دست آوردند البته با به روی کار آمدن ولادیمیر پوتین، قدرت برزوفسکی افول کرد.

البته وی در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده بود که تصمیماتش را درباره بسیاری از مسائل اخیر اتخاذ کرده و زندگی اش را بی معنی می داند و آرزو دارد به روسیه برگردد.

همچنین یکی از سخنگویان کرملین اعلام کرد که این میلیاردر روس اخیرا در نامه ای به پوتین اعلام کرده بود که خواهان برگشت به روسیه است.

کلید واژه ها: روسیه برزوفسکی انگلیس روس مرگ پوتین


( ۱ )

نظر شما :