هانس بلیکس:

آقایان اشتباهات در عراق را فراموش کرده اید؟

۱۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۱۳۷۰۱ سرخط اخبار

هانس بلیکس، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، قدرت های جهانی را از حمله به ایران برحذر داشت.به گزارش انتخاب؛ هانس بلیکس در جمع خبرنگاران در دوبی گفت: «۱۰ سال پیش برخی از قدرت ها به رهبری آمریکا تلاش کردند تا با حمله به عراق سلاح های کشتارجمعی این کشور را از بین ببرند؛ سلاح هایی که وجود نداشتند. امروز هم برخی قصد دارند به ایران بروند تا انگیزه ساخت بمب را از بین ببرند؛ انگیزه ای که اساسا ممکن است ]در ذهن رهبران ایران[ وجود نداشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات ۸۲ ساله سوئدی افزود: ظاهرا حافظه ها کوتاه اند. خاطره اشتباهات و ناکامی های تراژیک در عراق آن طور که باید جدی گرفته نمی شود.»

او گفت جنگ با ایران اتفاقی است که امیدوارم رخ ندهد.

بلیکس در سال ۲۰۰۰ مسئولیت سرپرستی هیات بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق را بر عهده داشت. او تا اواسط سال ۲۰۰۳ در این سمت باقی ماند. پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ او بارها خواستار بازرسی های و بررسی های بیشتر شده بود، اما تلاش هایش به نتیجه نرسید.

هانس بلیکس می گوید جنگ با ایران می تواند پی آمدهای فاجعه باری داشته باشد

پس از براندازی حکومت صدام حسین در عراق در پی حمله نظامی آمریکا، کاخ سفید گروهی متشکل از هزار بازرس تسلیحاتی را روانه عراق کرد، اما تلاش های آنها برای یافتن سلاح های کشتارجمعی در عراق ناکام ماند.

حالا هانس بلیکس می گوید شواهدی که امروز جامعه جهانی درباره احتمال وجود تسلیحات هسته ای در ایران در دست دارد حتی از زمان حمله به عراق هم کمتر است.

نویسنده کتاب «خلع سلاح عراق» در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «مذاکرات دیپلماتیک با ایران در چند سال گذشته به نتیجه ملموسی نرسیده و برخی تصور می کنند حمله نظامی می تواند این مشکل را حل کند.»

هانس بلیکس هشدار داد که آغاز جنگ با ایران به خاطر هراس از تولید تسلیحات هسته ای توسط این کشور، می تواند آتشی بزرگ و مهارناپذیر در منطقه پرتنش خاورمیانه برافروزد.

به اعتقاد او «اگر ایران هنوز تصمیم نهایی خود را برای تولید تسلیحات هسته ای یا سلاح های کشتار جمعی نگرفته باشد، بعد از جنگ به این نتیجه خواهد رسید که باید این کار را انجام دهد.»

هانس بلیکس می گوید تهدیدها کارکردی دوگانه دارند؛ هم می توانند پشتیبان دیپلماسی باشند و هم می توانند دیپلماسی را مخدوش و مغشوش کنند.او با اشاره به مذاکرات هفته پیش ایران و شش قدرت جهانی در آلماتی گفت: «ایران سیگنال های مثبتی نشان داده است».بلیکس بر این اساس خواستار کاهش فشارهای جهانی علیه ایران شد.با این حال، روز گذشته  آمریکا و اتحادیه اروپا ، ایران را به افزایش فشار و انزوا تهدید کردند!

کلید واژه ها: عراق بلیکس سلاح آمریکا


نظر شما :