صالحی: بان‌کی‌مون براساس حقایق اظهار نظر کند

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۳ کد : ۱۹۱۲۹۶۷ سرخط اخبار

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: دبیرکل سازمان ملل نباید اظهاراتی براساس تمایل دیگران و با سمت گیری درباره کشورها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی در حاشیه همایش ایران و همکاری های منطقه ای در اورآسیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اظهارات دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه اجازه نخواهند داد ایران مثل کره شمالی به سمت آزمایش بمب و سلاح هسته یی برود، تاکید کرد: انتظار است آقای بان کی مون به عنوان یک شخصیت بین المللی و دبیرکل سازمان ملل بدون سمت گیری و جهت گیری نظراتش را ارائه کند و این نظرات باید مبتنی بر حقایق باشد نه اینکه براساس امیال دیگران و با سمت گیری نظر دهد وگرنه اعتبار خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل از دست خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است مذاکراتی در روسیه با حضور تمامی گروه های سوری اعم از موافق و مخالف برگزار شود که شرط این مذاکرات از سوی مخالفان برکناری بشاراسد است؟ گفت: من چنین چیزی را نشنیدم اما بحث ما این است که حکومت سوریه و معارضان بنشینند دولت انتقالی تشکیل دهند پیشنهاد اخضرابراهیمی هم همین است. پیشنهاد ژنو 2 هم همین را می گوید و معاذالخطیب هم تقریبا چنین پیشنهادی را مطرح کردند البته پیش شرط هایی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران طرح شش ماده ای را ارائه کرده است که ناظر بر همین مساله است مبنی بر اینکه خشونت ها متوقف شود و معارضه و دولت بنشینند و مذاکره کنند و دولت انتقالی تشکیل دهند.

صالحی با اشاره به نشستی که در قاهره در این باره برگزار شده است، گفت: در آن نشست سران سه کشور ایران، مصر و ترکیه پیشنهادهای خوبی را ارائه کردند و در حال رایزنی هستیم و احتمالا به یک جمع بندی در خصوص پیشنهادها خواهیم رسید و ممکن است خود مصری ها در یکی دو هفته آینده این پیشنهادات و نتیجه گیری ها را اعلام کنند ما فکر می کنیم این پیشنهادات خوب است و در برگیرنده آرای مختلف موجود است که امیدوارم با همت آقای مرسی، رییس جمهور مصر بتوان به یک برون رفت از شرایط فعلی رسید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هماهنگی ها با گروه های مخالف درباره نشست ماه آینده در مسکو اظهار کرد: ما با روس ها در تماس دائم هستیم نظر ما و آنها و چینی ها و حتی بیانیه ژنو 2 یکی است اولین چیزی که می خواهیم توقف خشونت ها است و این اولین چیزی است که باید صورت گیرد و بعد هم معارضه ودولت بدون پیش شرط با یکدیگر مذاکره کنند. گفت وگو یک فرایند است وقتی این فرآیند آغاز شود خیلی از این مسائل در خلال این روند قابل حل و فصل است.

کلید واژه ها: دبیرکل سازمان ملل دبیرکل سازمان


نظر شما :