انتقاد سفیر وقت کانادا در ایران از تحریف تاریخ در «آرگو»

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۱۲۹۱۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «کنت دوگلاس تیلور»،‏ سیاستمدار کانادایی که در حال حاضر مدیر یک مؤسسه تجاری در کانادا است، در سال 1979 میلادی سفیر دولت کانادا در تهران بود.

وی شش نفر از گریختگان از اشغال سفارت آمریکا در تهران را در خانه های امن سفارت مخفی کرده و پس از 79 روز آنها را به کمک ماموران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از ایران خارج نمود.

«تیلور» فیلم ضد ایرانی آرگو را دیده و موضوع جالب این است، علی رغم آنکه تصویری که از او در فیلم آرگو به چشم می خورد چهره مثبتی است ولی او یکی از منتقدان این فیلم است.

«تیلور» کلیت فیلم «آرگو» را تحریف کننده حقایق تاریخ انقلاب اسلامی ایران و مردم این کشور می داند.

او در این باره می گوید: فیلمنامه نویس نامزد اسکار فیلم آرگو، درباره آنچه که در فیلم «آرگو» می گوید، هیچ ایده و آگاهی خاصی ندارد.

«کن تیلور» در سخنرانی که پنج شنبه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه ریرسون تورنتو ضمن اشاره به این مطلب که کتابخانه های زیادی در آمریکا وجود دارد که چهره ای ساختگی و کاملا سیاه و سفید از مردم ایران ارائه می دهند، گفت: پس از اینکه فیلم «آرگو» را دیدم، به نظرم رسید که در این فیلم تنها مهارتی و هنری که به عنوان سفیر کانادا داشته ام، باز و بسته کردن در بوده است، البته به زودی مستندی وارد بازار می شود که در رابطه با نقش من در ماجرای فرار شش آمریکایی از ایران و همچنین موقعیت من در ایران، نگاه موجه تری به مخاطب ارائه خواهد داد.

وی افزود: چیز عجیب و گیج کننده ای که در فیلم «آرگو» وجود دارد ، این است که فیلمنامه نویس هالیوودی این فیلم نسبت به این موضوع تاریخی هیچ علم و آگاهی نداشته، آنچنان که در صحنه پایانی ادعا می شود که من ظرف نیم ساعت با قطار از تهران فرار کرده ام در حالی که برای سه سال هیچ قطاری از تهران به هیچ کجای تهران سفر نداشته است.

«تیلور» گفت: ادعا می شود این فیلم با هدف سرگرمی ساخته شده ولی باید بگویم که آنچه که در این فیلم موج می زند، ارزش سرگرمی در سینما را نیز به انحراف کشیده است.

وی اذعان داشت: فیلم «آرگو» حق مطلب را در رابطه با مسیر طولانی انقلاب اسلامی ایران ادا نکرد و مردم ایران را به گونه ای که حقیقت ندارد به تصویر کشیده است. 

سفیر سابق کانادا در ایران در پایان متذکر شد: فیلم «آرگو» فرصت دیدن روی دیگری از جامعه ایرانی را از مخاطب می گیرد که این واقعا تاسف برانگیز است، در این فیلم می شد بیشتر به چهره سنتی و مهمان نواز مردم ایران پرداخته می شد، باید در این فیلم کمی جانب عدالت و امید نسبت به این مردم رعایت می شد، انقلاب آنها و حمله آنها به سفارت تنها یک تظاهرات خشونت آمیز برای هیچ و پوچ نبود.

فیلم سینمایی «آرگو»، روایتی هالیوودی از واقعه تاریخی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان ایرانی و همچنین فرار شش تن از کارکنان این سفارتخانه از ایران به دست یکی از ماموران سازمان سیا است.

این فیلم محصول کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» است که پیش از این فیلم ضد ایرانی «300» را در کارنامه کاری خود داشته و اکنون نیز در حال ساختن قسمت دوم این مجموعه است.

کلید واژه ها: فیلم این فیلم «آرگو» فیلم «آرگو» آمریکا در این فیلم


نظر شما :