ایران ششمین عرضه کننده بنزین ارزان جهان

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۱۲۸۳۹ سرخط اخبار

822299_559.jpgبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از بلومبرگ، با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ایران از نظر ارائه بنزین ارزان در پمپ بنزین ها همچنان در میان 10 کشور نخست دنیا قرار دارد.

متوسط هر گالن بنزین با نرخ آزاد در ایران برابر با 2.15 دلار تعیین شده است که بر اساس آن ایران در رتبه ششم جهان از نظر ارائه بنزین ارزان به مصرف کنندگان قرار دارد.

هر گالن در آمریکا معادل 3.78 لیتر است. در این گزارش برای محاسبه قیمت بنزین در ایران به دلار، نرخ ارز مرجع مبنا قرار گرفته است.

ایران پیش از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها در رتبه سوم جهان از نظر بنزین ارزان قرار داشت.

این گزارش همچنین شاخص دیگری به نام «شاخص درد در پمپ بنزین ها» را معرفی کرده و 62 کشور جهان را از این نظر مقایسه کرده است. «شاخص درد در پمپ بنزین ها» بر پایه قیمت هر گالن بنزین به متوسط درآمد روزانه در هر کشور تهیه شده است.

متوسط درآمد روزانه هر ایرانی 18 دلار است که قیمت هر گالن بنزین معادل 12 درصد از این رقم است. بدین ترتیب ایران از نظر شاخص درد در پمپ بنزین ها در میان 62 کشور جهان رتبه 28 را بدست آورده است. هرچه رتبه یک کشور در این شاخص بیشتر باشد دلالت بر اختصاص سهم کمتری از درآمد روزانه برای خرید بنزین است.

بر اساس این گزارش ارزان ترین بنزین دنیا در کشور ونزوئلا یافت می شود. قیمت هر گالن بنزین در این کشور تنها 60 سنت است. رتبه این کشور از نظر شاخص درد در پمپ بنزین ها 60 اعلام شده است.

عربستان با قیمت 45 سنتی برای هر گالن بنزین در رتبه دوم از نظر ارائه بنزین ارزان قرار دارد و کویت با 81 سنت در رتبه سوم، مصر با 1.14 دلار در رتبه چهارم و امارات با 1.77 دلار در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته اند. رتبه این کشورها در شاخص درد به ترتیب عبارت است از: 58، 59، 26 و 57 است.

نیجریه از نظر ارائه بنزین ارزان پس از ایران در رتبه هفتم قرار دارد. متوسط قیمت بنزین در این کشور 2.34 دلار در هر گالن اعلام شده است. رتبه این کشور در شاخص درد نیز 4 اعلام شده است.

مالزی با بنزین 2.36 دلاری، مکزیک با بنزین 3.22 دلاری و آمریکا با بنزین 3.29 دلاری در رتبه های هشتم تا دهم از نظر ارزانی بنزین قرار دارند. رتبه این کشورها از نظر شاخص درد در پمپ بنزین ها نیز به ترتیب 38، 29 و 56 اعلام شده است.

متوسط درآمد روزانه هر فرد در آمریکا 140 دلار است که 2.4 درصد از این رقم معادل قیمت یک گالن بنزین است./

کلید واژه ها: بنزین در رتبه گالن دلار قیمت درد هر گالن پمپ بنزین در پمپ در پمپ بنزین گالن بنزین پمپ ارزان هر گالن بنزین درد در درد در پمپ شاخص درد درد در پمپ بنزین بنزین ارزان پمپ بنزین ها از نظر ارائه بنزین ارائه بنزین ارزان درآمد روزانه نظر ارائه بنزین ارزان ارائه بنزین از نظر ارائه بنزین در نظر ارائه بنزین رتبه این نظر ارائه در پمپ بنزین ها درآمد بنزین ها


نظر شما :