صالحی: پیشنهاد امریکایی ها اگر صادق باشند قابل بررسی است

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۹۱۲۸۳۲ سرخط اخبار

علی اکبر صالحی وزیر امورخاجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص آخرین وضعیت بحث مذاکره با آمریکا با توجه به درخواست های طرف آمریکایی گفت: ما دو نوع مذاکره با آمریکا داریم، یک نوع مذاکره فراگیر که درخصوص رابطه سیاسی با این کشور است، انجام یا عدم انجام این مذاکره را مقام معظم رهبری مشخص می کنند و از اختیارات ایشان است و البته ما تا به حال چنین مذاکراتی نداشته ایم و اگر زمان و شرایط مذاکره مهیا شود، مقام معظم رهبری در این باره تصمیم خواهند گرفت.

صالحی نوع دوم مذاکره را مذاکره موضوعی دانست و گفت: ما با آمریکایی ها در برن درخصوص موضوع افغانستان مذاکره کردیم، همچنین در بغداد درخصوص موضوع بحران داخلی عراق با آمریکایی ها مذاکراتی داشتیم بنابراین می بینید که ما می توانیم مذاکره موضوع داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حتی همین مذاکره موضوعی نیز با نظر رهبری صورت می گیرد و نه اینکه کسی سر خود مذاکره ای با طرف آمریکایی انجام دهد.

صالحی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در دولت دوم رئیس جمهور آمریکا گفت: در مجموع این بار فکر می کنیم مواضعی که آمریکایی ها می گیرند و میزان آمادگی که برای مذاکره نشان می دهند مشهودتر است و البته در سطح وسیع تری هم صورت می گیرد.

وی با اشاره به دو چهره جدید کابینه باراک اوباما با تاکید بر اینکه افراد در پیشبرد سیاست خارجی موثر هستند، افزود: هم وزیرخارجه و هم وزیر دفاع که قرار است مشخص شود این مواضع را نشان داده اند.

صالحی افزود: نحوه عملیاتی کردن سیست خارجی به افراد بر می گردد و اگر آمریکایی ها ثابت کنند نیت حقیقی و صادقانه دارند، ما آن را با نظر مثبت بررسی می کنیم.

صالحی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درخصوص مذاکرات تلفنی با همتایان مصری و ترک گفت: این مذاکرات درخصوص سوریه بود، ان شالله افکارمان به هم نزدیک می شود.

کلید واژه ها: مذاکره آمریکایی ها


نظر شما :