دولت سوریه برای مذاکره مهیا است

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۱۲۶۸۵ سرخط اخبار

وزیر آشتی ملی سوریه در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: دمشق آماده اعزام یک وزیر به خارج از کشور برای انجام مذاکرات با معاذ الخطیب است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه در مصاحبه خود با این روزنامه انگلیسی افزود: من آماده دیدار با معاذ الخطیب، رهبر مخالفان دولت سوریه در هر کشور خارجی هستم تا بتوانم در خصوص آماده سازی برای یک مذاکره ملی با این شخص به گفت وگو بپردازم.


اظهارات وزیر آشتی ملی سوریه یکی از مثبت ترین واکنش ها از سوی دولت دمشق محسوب می شود.


وی همچنین به دورنمای برگزاری انتخابات آزاد در پاسخ به تغییری شگرف از سوی رهبر مخالفان دولت سوریه اشاره کرد.


گروه های در تبعید و شاخه های متاثر از آنها اعلام کرده اند تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت کناره گیری نکند، به هیچ وجه وارد مذاکره نمی شوند این در حالی است که تغییر رویه معاذ خطیب به شدت از سوی برخی از افراد گروه مورد انتقاد قرار گرفته است.


علی حیدر در توضیح این مساله که هدف اصلی این مذاکرات ملی چیست، به دورنمای یک رقابت واقعی برای داشتن یک پارلمان چند حزبی و انتخابات ریاست جمهوری در پی کناره گیری اسد از قدرت در سال آتی میلادی اشاره کرد و افزود: این مذاکرات برای آماده سازی مکانیسمی به منظور دستیابی به انتخابات آزاد پارلمانی و ریاست جمهوری صورت می گیرد. این چنین مسائلی پیامد و نتیجه برگزاری مذاکرات بدون قید و شرط است. ما هر گونه مذاکره که تنها در دست یکی از طرفین باشد را رد می کنیم.


پیشنهاد وزیر آشتی ملی سوریه برای دیدار با رهبر مخالفان سوری دقیقا برای جلوگیری از تغییر رویه معاذ الخطیب از سوی هم قطاران وی صورت گرفته است.


وی با اشاره به اینکه همچون سایر وزیران حکومت اسد مورد تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته، اعلام کرد: ژنو احتمالا محل برگزاری مذاکرات اولیه است اما مذاکرات ملی در داخل خاک سوریه برگزار می شود چرا که این مساله به مقام و شأن دولت دمشق مربوط است.


وزیر آشتی ملی سوریه همچنین به این مساله اشاره کرد که سیاستمداران در تبعید سوری نگران این هستند که در بازگشت به کشور دستگیر شوند.


همچنین وزارت دادگستری سوریه پیشتر اقداماتی را برای لغو هر گونه روندی علیه مخالفان در تبعید آغاز کرده است.


علی حیدر افزود: وزارت کشور سوریه با تسهیل در سیاست هایش و اعطای هر گونه سند و مدرک برای بازگشت مخالفان در تبعید به کشور موافقت کرده است. من خواهان بستن راه برای مخالفان نیستم. من به شخصه از هر کس که باشد دعوت می کنم تا به سوریه بازگردد و ورود و خروج آنها به کشور را تضمین می کنم البته این در حالی است که آنها نیز خواستار همین باشند.


وی همچنین به این مساله اشاره کرد که انگیزه ها و محرک های جدید برای مذاکرات نه تنها به دلیل تغییر رویه معاذ خطیب بلکه به دلیل تغییرات بوجود آمده در صحنه منطقه ای و بین المللی و بن بست نظامی به وجود آمده است.


وزیر آشتی ملی افزود: افراط گرایان زیادی در هر دو طرف هستند اما 80 درصد از هر دو طرف هم اکنون به این نتیجه دست یافته اند که پیروزی غیرممکن است.


وی گفت: اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در اظهارات خود اعلام کرده بود که هنوز کمی زود است که یک دولت تشکیل شود. این امر به دلیل آن است که هنوز تعداد زیادی گروه های مخالف در تبعید هستند که آماده شرکت و حضور در مذاکرات نیستند.


علی حیدر در ادامه مصاحبه خود با روزنامه گاردین افزود: بر اساس قانون اساسی کشور اسد باید خود را پس از دو دور ریاست جمهوری برای انتخابات سال آتی نامزد کند در صورتی که مذاکرات ملی به تغییرات شگرفی منجر شود، او می تواند این کار را انجام دهد. من به شخصه در این باره با اسد صحبت نکرده ام اما بر اساس قانون اساسی موجود اسد از این کار منع نشده است. او همانند هر شهروند سوری این حق را دارد

کلید واژه ها: سوریه مذاکرات آشتی ملی سوریه ملی سوریه در تبعید معاذ تبعید حیدر


نظر شما :