سلطانیه: در گفت‌وگو با آژانس پیشرفت حاصل شد

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۹۱۱۷۵۸ سرخط اخبار

علی اصغر سلطانیه گفت که در تازه ترین دور گفت وگوها میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته یی ایران، پیشرفت حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری پرس .تی.وی با اشاره به این خبر به نقل از علی اصغر سلطانیه که با این شبکه گفت وگو می کرد، افزود: ما در فضایی بسیار سازنده و دوستانه گفت وگوهایی فشرده درباره تمامی وجوه این موضوع(هسته یی) داشتیم. باید بگویم که رو به جلو حرکت کردیم.

وی افزود که آژانس و ایران درباره زمان و مکان دور بعدی گفت وگوها به توافق رسیدند.

آخرین دور از این گفت وگوها روز پنج شنبه در تهران پایان یافت.

سلطانیه گفت: درواقع ما پیشنهاد کردیم که آنها یک روز دیگر بمانند زیرا دو عضو هیات الزامات دیگری داشتند. بنابراین آنها پیشنهاد کردند که نشست دیگری در تاریخ 12 فوریه داشته باشیم.

پر س تی وی افزود: ایران و آژانس درصدد نهایی کردن یک چارچوب ساختاری هستند که می تواند رئوس همکاری میان دو طرف را ترسیم کند.

آژانس می خواهد بار دیگر از پارچین، سایتی نظامی که در جنوب شرق تهران واقع است، بازدید کند تا درباره ادعاهای غربی و اسراییلی (صهیونیستی) مبنی بر این که این سایت به برنامه ابزاری هسته یی ایران مرتبط است ، تحقیق کند.

ایران اتهام انجام فعالیت های هسته یی در پارچین را تکذیب کرده است و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که به لحاظ فنی پاکسازی اماکنی که در آن فعالیت هسته یی انجام گرفته غیر ممکن است.

به علاوه ایران در گذشته دوبار اجازه بازرسی از این سایت را به آژانس داده است. تهران می گوید هرگونه بازرسی جدید آژانس باید در قالب توافقی باشد که دامنه یک بازرسی را ترسیم کند.

سلطانیه گفت: ما دو روز مذاکرات فشرده داشتیم و درواقع توانستیم تا حدی این شکاف را رفع کنیم اما اینکه آیا قادر به امضای نهایی آن شدیم، خیر و این بسیار طبیعی است زیرا زمانی این کار را انجام خواهیم داد که هر دو طرف به این نتیجه برسند که نگرانی های اصلی لحاظ شده است.

بنابر گزارش پرس.تی.وی، سلطانیه در عین حال پذیرفت که اختلافات در خصوص برخی مسایل همچنان وجود دارد.

کلید واژه ها: یی هسته یی


نظر شما :