پرده برداری پانه تا از جدیدترین نقشه نظامی آمریکا

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۱۱۷۳۸ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا از ناتو خواست برای پاسخگویی به تهدیدهای جدید شبه نظامیان تغییرات اساسی برای تبدیل به ائتلافی سریع العمل با دورنمایی گسترده به سوی آسیا و اقیانوسیه را در برنامه خود داشته باشد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که در کالج کینگ در شهر لندن ایراد کرد، گفت: با پایان جنگ در افغانستان و کاهش هزینه های دفاعی کشورهای عضو، این ائتلاف همچنان با چالش هایی از سوی شبه نظامیان افراط گرا و کشورهایی چون کره شمالی روبرو است.

پانه تا در این سخنرانی که یکی از آخرین سخنرانی های وی در مقام وزیر دفاع آمریکا محسوب می شود، تاکید کرد: ناتو دیگر نمی تواند ائتلافی باشد که بر یک نوع ماموریت تمرکز پیدا می کند. چه این ماموریت دفع حمله یک ابرقدرت دیگر باشد و یا اجرای عملیات های ایجاد ثبات نظیر جنگ افغانستان.


وی تاکید کرد: ما در دوره محدودیت های مالی برای آنکه آماده پاسخگویی سریع به طیف گسترده تری از تهدیدها باشیم باید یک الگوی نوآوارنه، منعطف و گردشی را برای حضور خود با استقرار و آموزش ایجاد کنیم.


پانه تا که سفر وی به اروپا طی روزهای اخیر با خشونت های شبه نظامیان در مالی و الجزایر همراه شده قرار است در چند هفته آینده پس از آنکه جانشین وی توسط کنگره آمریکا تایید شود، از مقام وزیر دفاع آمریکا کنار برود.


این اظهارنظرهای وی مشابه اظهارنظرهای وزیر دفاع قبلی آمریکا یعنی رابرت گیتس طی 18 ماه پیش است که به ناتو هشدار داد به سبب عدم تمایل اعضای خود برای سرمایه گذاری در امور دفاعی با خطر عدم موضوعیت روبرو است و واشنگتن نمی تواند کل فشار مالی ناتو را تقبل کند.


پانه تا تاکید کرد که برخی از هم پیمانان اروپایی آمریکا نسبت به راهبرد دفاعی جدید این کشور که خواهان توازن مجدد قوا به نفع منطقه آسیا - اقیانوسیه شده نگران شده اند.


پنتاگون به منظور آنکه تغییرات راهبردی جدید را تحت محدودیت های مالی شدید اعمال کند دست به کاهش نیروهای آمریکایی در اروپا و همینطور برنامه ریزی برای کاهش هزینه های دفاعی تا سقف 487 میلیارد دلار طی یک دهه آینده زده و مشکلات اقتصادی را در برخی از مناطق به وجود آورده است.


پانه تا خاطرنشان ساخت: حتی در حالی که آمریکا برخی از نیروهای خود را کاهش می دهد از استقرار گردشی منظم نیروها حمایت می کند تا به اجرای آموزش های مشترک با کشورهای هم پیمان پرداخته و تضمین کند در ماموریت های آینده طرف ها قادر به انجام عملیات با یکدیگر خواهند بود.


پانه تا گفت: امنیت جهانی یک بازی بده بستان نیست و همینطور نیز تعهدهای امنیتی آمریکا اینگونه نیستند. مهمتر از آن این است که آینده امنیت و اقتصاد اروپا مشابه آمریکا هر چه بیشتر وابسته به آسیا است.


وی افزود: در کل اروپا نباید نگران توازن مجدد قوای ما در آسیا شده و باید به آن ملحق شود.
 

کلید واژه ها: آمریکا ناتو وزیر دفاع آسیا مالی اروپا


نظر شما :