5 دلیل غیاب مسئله ایران در رقابت های انتخابات اسرائیل

۲۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۹۱۱۴۹۲ سرخط اخبار

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به مهمترین دلایل غیاب مسئله هسته ای ایران در روند تبلیغات انتخابات پارلمانی پیش روی اسرائیل پرداخت.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه در گزارش خود آورده است: چند ماه پیش به نظر می رسید "تهدید هسته ای ایران" مشغله ذهنی اصلی اسرائیلی ها بود تا جایی که پیش بینی می شد این موضوع بر روند تبلیغات و رقابت های انتخابات اسرائیل سیطره پیدا کند اما نه کابینه و نه مخالفان تلاش نمی کنند به مسئله هسته ای ایران نزدیک شوند. این در حالی است که به زمان برگزاری انتخابات یعنی روز 22 ژانویه (ماه جاری میلادی) نزدیک می شویم.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مسئله هسته ای ایران می توانست باعث گرمای رقابت های انتخاباتی اسرائیل شود. 5 موضوع ، دلیل بی توجهی به مسئله هسته ای ایران در رقابت های انتخاباتی اسرائیل است که به این شرح هستند:
 

 

 

اول: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر به پیروزی باراک اوباما شد. همه در تل آویو می دانند که سخن گفتن درباره حمله نظامی اسرائیل علیه ایران می تواند وضعیت بحرانی را در روابط تل آویو - واشنگتن برقرار سازد. در شرایط فعلی نیازی به چین حالتی وجود ندارد.

دوم: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در زمینه مسئله هسته ای تهران و اشاره او به امکان حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران با مخالفت گسترده مقامات ارشد امنیتی تل آویو روبه رو شد. همه آنها در این زمینه در مقابل نتانیاهو متحد شده اند. گرچه انگیزه همه آنها مشابه نیست و برخی به دنبال تسویه حساب های شخصی هستند.

سوم: شخص نتانیاهو قبل از این اعلام کرده بود که برای برنامه هسته ای ایران خط قرمز ترسیم کرده است و گزینه حمله نظامی علیه این کشور حداقل به تابستان آینده واگذار شده است.

چهارم: جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه باعث شد تا خطرآفرینی این منطقه به عنوان سکویی برای شلیک موشک علیه اسرائیل افزایش یابد. منطقه غزه نسبت به ایران، به اسرائیل نزدیک تر است.

پنجم: احزاب سیاسی در اسرائیل به مسائل دیگر سرگرم هستند: حزب کار به مسئله اقتصاد و رفاه اجتماعی و حزب جنبش به روند صلح با فلسطین توجه نشان می دهد. حزب "یش عتید" تلاش می کند تا خود را به عنوان حزب طبقه متوسط جامعه مطرح کند و حزب شاس هم برای طرح خود به عنوان نماینده طبقه کارگر تلاش می کند.

کلید واژه ها: اسرائیل مسئله هسته ای ایران


نظر شما :