مفاد توافق تازه فتح و حماس

۲۳ دی ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۷ کد : ۱۹۱۱۴۲۶ سرخط اخبار

رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جبهه آزادیبخش فلسطین(فتح) در جریان نشست های اخیر خود در قاهره، پایتخت مصر در مورد 6 مساله اساسی و در راس آنها برقراری آشتی ملی به توافق رسیدند.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع آگاه، این توافق میان خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفت که به شرح زیر است:

1 ـ تاکید بر برقراری آشتی ملی در قالب بسته ای که همه پرونده ها و موضوعات را شامل می شود.

2 ـ تشکیل کمیته انتخاباتی در کرانه باختری و نوار غزه برای نهایی کردن ثبت اطلاعات رای دهندگان و مامور ساختن آن به پیگیری پرونده شورای ملی.

3 ـ آغاز رایزنی ها در مورد تشکیل دولت به ریاست محمود عباس.

4 ـ نهایی شدن همزمان وضعیت پرونده ها و موضوعات مورد بحث. در مورد زمان برگزاری انتخابات شورای ملی و مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین باید توافقاتی صورت بگیرد.

5 ـ دعوت از کادر رهبری برای آغاز فعالیت های خود در اول ماه آینده و تصویب قانون شورای ملی.

6 ـ توافق در مورد برگزاری نشستی در هفته آینده برای تعیین زمان انجام امور و ارائه آن به گروه های فلسطینی.

در همین حال ˈ صلاح البردویل ˈ، یکی از رهبران حماس، اقدام محمود عباس در مشروط کردن برقراری آشتی ملی به برگزاری انتخابات را یک کودتای خطرناک علیه توافقات به عمل آمده با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش خواند.

البردویل گفت که اظهارات عباس با توافقات به عمل آمده میان جنبش های فتح و حماس در قاهره کاملا تضاد دارد.

وی افزود: عباس این اظهارات را پس از گذشت چندین ساعت از توافقات به عمل آمده مطرح می کند.

عباس در دیدار با هیاتی از اتحادیه خبرنگاران عرب در محل اقامت خود در قاهره بار دیگر موضع خود را در قبال آشتی ملی مطرح کرد.

البردویل خاطرنشان ساخت: هیات های حماس و فتح در مورد انجام تمامی اقدامات مربوط به ترمیم شکاف داخلی به صورت یکجا و همزمان به توافق رسیدند.

کلید واژه ها: حماس توافق عباس


نظر شما :