بیانیه ضداسرائیلی 14 عضو شورای امنیت

۳۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۹۱۰۵۹۰ سرخط اخبار

 به دنبال مخالفت آمریکا با صدور قطعنامه ای علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، 14 عضو این شورا با صدور بیانیه های جداگانه بشدت از تل آویو انتقاد کرده و ساخت شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی فلسطین را غیر قانونی دانستند.
[چهارده عضو شورای امنیت بیانیه شدیدالحنی علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند]

به گزارش ایرنا اعضای جنبش عدم تعهد و اتحادیه اروپا در شورای امنیت و همچنین روسیه و چین با صدور چهار بیاینه جداگانه در روز چهارشنبه شدیدا از اقدام رژیم صهیونیستی برای ساخت و گسترش شهرک ها در مناطق فلسطینی کرانه باختری انتقاد کرده و آن را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت و قوانین بین المللی دانستند.

**بیانیه اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت

فرانسه، آلمان، انگلیس و پرتغال که عضو شورای امنیت هستند در بیانیه ای مشترک شهرک سازی رژیم صهیونیستی را غیرقانونی دانسته و اعلام کردند: این اقدام به چشم انداز راه حل دو کشور ضربه خواهد زد.

ˈلیال گرنتˈ نماینده دایم انگلیس در سازمان ملل با قرائت این بیانیه به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت گفت: گسترش شهرک ها عامل نگران کننده است و فرانسه، آلمان، انگلیس و پرتغال عمیقا از گسترش شهرک سازیها در کرانه باختری بویژه در قدس نگران بوده و با آن مخالف می باشند.

وی تاکید کرد که این مساله بویژه به ماهیت کشور فلسطینی در آینده ضربه خواهد زد.

نماینده انگلیس افزود: ما از دستور دولت اسراییل برای ساخت یک هزارو 500 واحد مسکونی در قدس ناامید شده ایم.

وی تاکید کرد: راه حل دو کشور که شاهرگ حیات اسراییل در آینده است با این اقدامات ضربه می بیند.

ˈلیال گرنتˈ تصریح کرد: ما از دولت اسراییل می خواهیم که این ساخت و سازها را به سرعت متوقف و از هر گونه اقدامی که به درآمد مالی دولت خودگردان صدمه بزند ، خودداری کند.

وی همچنین گفت: ما از موضعگیری اخیر محمود عباس در رد سخنان رهبر حماس که حق حیات اسراییل را رد می کند، استقبال می کنیم.

ˈلیال گرنتˈ در پایان تاکید کرد: تنها راه حل جدی برای مساله فلسطین و اسراییل پایان دادن به اشغال مناطق سال 1967 خواهد بود.

**بیانیه روسیه و چین

نمایندگان روسیه و چین نیز در سازمان ملل با صدور دو بیانیه ی جداگانه شهرک سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانستند.

در این دو بیانیه از تل اویو خواسته شده است که شهرک های ساخته شده در خاک فلسطینی ها را برچیده و به میز مذاکره بازگردد.

در پایان جلسه امروز شورای امنیت ˈویتالی چورکینˈ نماینده دایم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از سیاست شهرک سازی صهیونیست ها آن را عامل از میان بردن چشم انداز سازش بر اساس دو کشور دانست.

وی گفت: ما از ساخت شهرک ها بسیار نگران هستیم و این عمل در واقع راه حل دو کشور را زیر سوال می برد.

چورکین افزود: ما از دو طرف می خواهیم که از درگیری و اقدامات یکجانبه دست بردارند.

نماینده روسیه تاکید کرد: روسیه در چارچوب کمیته چهارجانبه برای پیشبرد گفتگوها تلاش خواهد کرد.

**بیانیه نمایندگان کشورهای عضو نم در شورای امنیت

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز که در شورای امنیت عضویت دارند با انشتار بیانیه ای نگرانی عمیق خود را درباره ادامه اشغال سرزمین های فلسطینی و ساخت شهرک های جدید توسط آن رژیم بیان کردند.

بیانیه جنبش عدم تعهد که توسط نماینده دایم هند در سازمان ملل قرائت شد، تاکید دارد که این اقدام اسراییل نه تنها نقض قطعنامه های شورای امنیت بلکه بر خلاف قوانین بین المللی است.

این بیانیه می افزاید: اعلام اخیر اسراییل مبنی بر ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید در قدس شرقی که به طرح ˈای وانˈ موسوم است را بشدت محکوم می کنیم.

نم در بیاینه خود تاکید کرده است: این اقدام اسراییل همچنین همه تلاش ها را برای حل صلح امیز بحران خاورمیانه و چشم انداز راه حل دو کشور را بر مبنای مرزهای سال 1967 به خطر می اندازد.

این بیانیه می افزاید: این اقدام عامدانه را بشدت محکوم و از اسراییل می خواهیم که بسرعت به اقدام های خود پایان دهد.

از سوی دیگر هند، برزیل و آفریقای جنوبی در بیانیه ای مشترک بشدت از رژیم صهیونیستی و ساخت شهرک ها انتقاد کرده و آن را غیر قانونی و مانع تلاش های صلح دانستند.

در این بیانیه تاکید شده است که این شهرک ها باید برچیده شوند.

همچنین این بیانیه سه جانبه از تخریب خانه های فلسطینی ها توسط رژیم صهیونیستی بشدت انتقاد و خواستار اقدام جدی جهانی علیه رژیم اشغالگر قدس شده است.

کلید واژه ها: شهرک بیانیه امنیت شورای امنیت اسراییل رژیم صهیونیستی روسیه در شورای شهرک ها راه حل بشدت شهرک سازی راه حل دو قدس حل دو کشور انگلیس در شورای امنیت حل دو ساخت شهرک قطعنامه راه حل دو کشور


نظر شما :