با تصویب تحریم ها علیه ایران در سنای آمریکا

حالا توپ در زمین اروپاست

۱۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۱۰۰۸۹ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
اما اینک که تحریم های وسیع علیه بخش انرژی ایران در سنا به تصویب رسیده ، اتحادیه اروپا مجال آن را می یابد تا با استفاده از کارت تحریم نفت ایران، تحرک هایی را در جهت تعامل و دیپلماسی با جمهوری اسلامی انجام دهد.
حالا توپ در زمین اروپاست

گروه سیاسی: استراتژی دوسویه تعبیری است که سیاستمداران غربی به درستی از آن برای توصیف سیاست آمریکا و متحدانش در قبال ایران استفاده کردند. استراتژی مبنتی بر ترکیب فشار و دیپلماسی که کاخ سفید یا مقامات اروپایی از اینکه بارها بر آن تاکید کنند، اکراهی ندارند.  اما در چند سال اخیر این استراتژی دوسویه با آنچه در جهان غرب سیاست پلیس خود، پلیس بد شهرت دارد، ترکیب شده و گاه اروپا برای ایران نقش پلیس خوب را ایفا می کند، و گاهی نیز آمریکا در این موضع قرار می گیرد.

پس از تصویب پر سر و صدای بسته تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا که در واقع تمامی بخش ها جز دارو و غذا را شامل می شود، کاخ سفید طبق رویه همیشگی پالس هایی دال بر مخالفت با تحریم های بیشتر ارسال کرد. اما با فروکش کردن تب ناشی از اقدام سنا، اکنون گزارش ها از محافل سیاسی نزدیک به کاخ سفید حاکی از آن است که اوباما احتمالا تجربه سال گذشته را تکرار خواهد کرد و با امضاء بسته پیشنهادی سنا، آن را به قانونی لارم الاجرا علیه ایران تبدیل می کند. رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز از سال 2011 میلادی و در شرایطی که گفته می شد علیه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی با مقامات کنگره رایزنی کرده و برای آنها به دفاترشان نامه فرستاده است، به تحریم مصوب کنگره چراغ سبز نشان داد و از آن پس از این تحریم ها، قانون شد.

اکنون در شرایطی که گفته می شود بسته جدید تحریم ها نیز مهر تایید کاخ سفید را به همراه خواهد داشت و احتمالا این تحریم ها از بهمن ماه اجرایی می شوند، بار دیگر توپ در زمین اروپا افتاده است. اتحادیه اروپا اوایل تابستان سال جاری بسته تحریم های گسترده علیه صنعت نفت و انرژی ایران را به تصویب رساند و از آن پس واردات نفت از ایران توسط کشور های اروپایی در کنار بسیاری از اقدامات دیگر مانند بیمه تانکر های حامل نفت ایران، ممنوع اعلام شد.

اما اینک که تحریم های وسیع علیه بخش انرژی ایران در سنا به تصویب رسیده ، اتحادیه اروپا مجال آن را می یابد تا با استفاده از کارت تحریم نفت ایران، تحرک هایی را در جهت تعامل و دیپلماسی با جمهوری اسلامی انجام دهد. حالا اروپا می تواند بار دیگر پلیس خوب باشد، چرا که تحریم های سنگین و جدید آمریکا می تواند ، تصویر اقدام تابستانی اروپا علیه ایران را در افکار عمومی کمرنگ تر کند؛ هرچند که پیامد های آن تا سال ها باقی خواهد ماند.

این روزها کارشناسان امور تحریم بر این باورند که پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران به تعدیل تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا در بخش خرید نفت از ایران نیاز دارد. آنها بر این باورند که گستردگی و عمق تحریم های آمریکا در سه دهه گذشته علیه ایران به گونه است که لغو یا تعدیل آنها در مقایسه با تحریم های اروپا بسیار دشوار تر است.

المانتیور در این زمینه به نقل از بیل رینچ، مدیر شورای ملی تجارت خارجی می نویسد، در صورتی که ایران با محدود کردن غنی سازی اورانیوم موافقت کند، نخستین اقدامی که آمریکایی ها انجام خواهند داد، طرح درخواست تعدیل تحریم ها از سوی اروپاست. او و حدود 40 مقام آمریکایی سابق دیگر اخیرا از تحقیقی حمایت کرده اند که هزینه ها و منافع تحریم های بین المللی علیه ایران را بررسی کرده و به کاهش این تحریم ها رای داده است. آنها بر این باورند که بدون مشوق های واضح شامل لغو تحریم ها، توافق هسته ای با ایران بسیار دشوار است.

کنث کازمن، کارشناس تحریم های ایران نیز بر این باور است که احتمالا آمریکا از اروپا خواهد خواست تحریم هایی را که در جولای 2012 علیه خرید نفت از ایران اعمال کرده تعدیل کند، البته این در صورتی است که پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شود.

این در حالی است که گفته می شود برخی کارشناسان در حال طراحی ساز و کاری هستند که در صورت همکاری نکردن تهران در مقابل تعدیل تحریم ها، این تحریم ها را به جای خود باز می گرداند.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: تحریم اروپا آمریکا


نظر شما :